کد خبر: ۷۹۳۶۶
۰:۱ - ۱۳۹۷/۲/۲۵

پیش بینی قیمت سنگ آهن تا ۱۲ سال دیگر
استاد دانشگاه پلی تکنیک اعلام کرد:

پیش بینی قیمت سنگ آهن تا ۱۲ سال دیگر

استاد دانشگاه پلی تکنیک با اشاره به آمارهای ۳۰ سال گذشته معادن سنگ آهن و استخراج ، قیمت این محصول در سال ۲۰۳۰ را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرتضی اصانلو در پنجمین همایش سنگ آهن ایران گفت: آمارهای 30 سال گذشته نشان می دهد در سطح اعتماد 95 درصد ، قیمت سنگ آهن تا سال 2030 بین 42 تا 86 دلار بر هر تن تغییر می کند.رشد جمعیت در جهان تا سال 2030 به بیش از 8 میلیارد نفر می رسد که بخش عمده ای از این جمع مربوط به افریقا و آسیا خواهد بود. همچنین بیش از 60 درصد جمعیت جهان شهر نشین خواهد بود.

وی افزود: در سال 2014 تولید سنگ آهن در جهان در حدود 3.4 میلیارد تن بوده اما در سال 2015 به دلیل بسته شدن تعداد زیادی از معادن چین به 2.28 میلیارد تن رسید . دلایل بسته شدن معادن سنگ آهن چین ، استخراج سنگ آهن با عیار 20.7 درصد،هزینه بالای تولید و بهره وری کم و سیاست دولت در کاهش آلایندگی های ناشی در صنعت فولاد بود .از طرفی با توجه به آماری که برای استفاده از سنگ آهن در جهان وجود دارد باید میزان تولید و استخراج سنگ آهن افزایش یابد.در صورت ادامه روند حاضر میزان تولید سنگ آهن در سال 2030 در حدود 3.65 میلیارد تن خواهد بود .

این استاد دانشگاه در مورد اتمام معادن موجود توضیح داد: با فرض نرخ استخراج ثابت به میزان 2.4 میلیارد تن ذخایر فعلی کمتر از 71 سال استخراج می شود اما اگر تولید سنگ آهن را به صورت نمایی در نظر بگیریم، ذخایر فعلی جهان در 35 سال آینده استخراج خواهد شد ولی این پیش بینی ها در واقعیت اتفاق نخواهد افتاد  به دلیل اینکه با اکتشاف ذخایر جدید ، پیشرفت های فناورانه در زمینه فرآوری و همچنین پیشرفت در بهره برداری ذخایر کم عیار و عمیق این پیش بینی ها صورت نمی گیرد.

اصانلو در مورد مصارف سنگ آهن گفت: 98 درصد سنگ آهن دنیا در فولاد مصرف می شود. همچنین 48 درصد فولاد دنیا در ساختمان سازی ، 19 درصد در ماشین سازی، 5 درصد در کشتی سازی، 5 درصد در حمل و نقل و 7 درصد در خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.ماده اولیه بسیاری از نیازهای امروز  بشر مواد معدنی است. به عنوان نمونه نوزاد متولد شده در سال 2016 سالانه به میزان 121 کیلوگرم سنگ آهن مصرف می کند و طی 80سال عمر نزدیک به 6.9 تن سنگ آهن مصرف خواهد کرد. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2018 هر فرد سالانه 0.31 تن سنگ آهن مصرف کرده که با فرض ثابت ماندن نرخ مصرف تا سال 2030 در حدود 33 میلیارد تن سنگ آهن نیاز خواهد بود .

وی در مورد هزینه تولید و عیاربندی این فلز افزود: در مقایسه با سایر فلزات آهن ارزش کمی دارد و لذا آن دسته از ذخایر که عیار بالایی دارند دارای ارزش اقتصادی هستند .ذخایر سنگ آهن باید حداقل دارای عیار 25 درصد باشد . ذخایر کم عیار باید دارای تناژ زیاد و هزینه تولید پایینی باشد . 48 کشور در دنیا در زمینه استخراج سنگ آهن فعالیت دارند، استرالیا با 37 درصد،برزیل با 18 درصد و چین با 15 درصد تولید دنیا از بزرگترین تولیدکنندگان هستند .علاوه بر این 28 درصد ذخایر سنگ آهن در استرالیا، 15 درصد در روسیه، 14 درصد در برزیل و 12 درصد در چین  قرار گرفتند .همچنین 68 درصد سنگ آهن در چین ، 9 درصد در ژاپن و 5 درصد در کره جنوبی  مورد مصرف قرار می گیرد.

اصانلو در مورد کل منابع سنگ آهن تصریح کرد: کل منابع سنگ آهن جهان حدود 800 میلیارد تن است که از این مقدار 170 میلیارد تن ذخایر قابل استخراج است . میزان ذخایر سنگ آهن جهان از سال 2000 سالانه حدود 1.2 به صورت خطی افزایش یافته که در صورت ادامه روند موجود میزان ذخایر جهان در سال 2030 به حدود 210 میلیارد تن افزایش می یابد .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ