کد خبر: ۷۹۴۰۱
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۲/۲۵

ایران خودرو و سایپا ادعای نماینده مجلس حاشیه دار را تکذیب کردند
در واکنش به احتکار ۹۰ هزار خودرو :

ایران خودرو و سایپا ادعای نماینده مجلس حاشیه دار را تکذیب کردند

ایران خودرو و سایپا ادعای نماینده مجلس مبنی بر احتکار ۹۰ هزار خودروی تولیدی در سال گذشته با هدف فروش به قیمت های جدید ارزی را را تکذیب کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روز گذشته نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از احتکار 90 هزار خودرو توسط خودروسازان داخلی خبر داده و گفته بود: خودروسازان در آذرماه سال 96 با دلار 3200 تومانی خودروهای جدید تولید کردند اما هیچ یک از این خودروها را پیش فروش نکرده و یا به روز و به صورت نقدی نفروختند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان به ایرنا گفت: خودرو کالایی سرمایه ای است که خواب آن تبعات اقتصادی متعددی برای خودروسازان به همراه دارد.خودروها پس از تولید باید در اسرع وقت به پول تبدیل شوند و تاخیر در فروش آنها به هیچ عنوان به صرفه نیست.سود تاخیر سبب می شود خودروسازان تولیدات را براساس تعهدات عرضه کنند، با توجه به دو عامل مذکور، دیگر دلیلی برای انبار کردن خودروها وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه موجودی خودروسازان همواره عددی مشخص و مطابق با ظرفیت پارکینگ های آنهاست،گفت: بر این اساس امکان نگهداری تعداد زیادی خودرو بویژه ارقام ادعا شده به هیچ عنوان وجود ندارد.استهلاک بالای خودروها در مدت زمان طولانی نگهداری آنها در پارکینگ، دلیل محکمی بر غیرقابل انبار کردن آنهاست.

همچنین یک مقام مطلع در سایپا گفت: برای نگهداری هر دستگاه خودرو به طور متوسط به 25 متر مربع فضای پارکینگ نیاز داریم که با احتساب 60 هزار دستگاه خودروی ادعا شده، دست کم 150 هکتار فضا نیاز است.تامین چنین فضایی بسیار دور از ذهن است و از مدعیان احتکار می خواهیم نشان دهند چینن فضایی در کجا واقع شده است؟

وی افزود: وقتی تحویل خودرو به تعویق می افتد، مطابق قرارداد ملزم به پرداخت خسارت تا 30 درصد قیمت خودرو به مشتری هستیم در این صورت پرسشی که مطرح می شود اینکه آیا افزایش قیمت ادعا شده با این خسارت همخوانی دارد؟تولید سایپا روزانه 3 هزار دستگاه خودرو است و 60 هزار خودروی احتکاری ادعا شده معادل 20 روز تولید این شرکت است، حال افرادی که مدعی 6 ماه احتکار خودرو شده اند پاسخ دهند بقیه خودروها کجا رفتند؟

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ