کد خبر: ۷۹۴۸۰
۹:۱ - ۱۳۹۷/۲/۲۹

سفر غیر مترقبه اسد به مسکو و اعلام خروج روسیه از سوریه

سفر غیر مترقبه اسد به مسکو و اعلام خروج روسیه از سوریه

در سفر غیر مترقبه اسد به مسکو، پوتین بر خروج نیروهای مسلح خارجی از سوریه به‌عنوان آغازی بر روند صلح در این کشور تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از شرق، در‌ حالی‌ تنش میان رقبای منطقه‌ای از جمله ایران و اسرائیل در خاک سوریه بالا گرفته که بشار اسد در سفری غیرمترقبه عازم مسکو شد تا با ولادیمیر پوتین دیدار کند که با توجه به سفر چند روز پیش بنیامین نتانیاهو به روسیه، حالا مسکو به کانون تحولات خاورمیانه بدل شده که نشان از افزایش وزن سیاسی مسکو در مناسبات منطقه‌ای دارد.

پوتین که به‌تازگی چهارمین دوره حضور در کرملین را آغاز کرده، در دیدار با همتای سوری بر خروج نیروهای مسلح خارجی از سوریه به‌عنوان آغازی بر روند صلح در این کشور تأکید کرد.

هر چند پوتین دقیقا منظور خود را از این نیروهای خارجی مشخص نکرده اما اظهارت وی شامل خود روسیه نیز می‌شود. البته مسکو در حالی از لزوم خروج نظامیان خارجی از سوریه به‌عنوان پیش‌شرط مذاکرات صلح در این کشور یاد می‌کند که حضور نظامی این کشور به‌عنوان حامی اصلی دولت سوریه، به‌ویژه با توجه به دو پایگاه دائمی حمیمیم و طرطوس، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

علاوه بر روسیه، کشورهایی مانند آمریکا، ترکیه و ایران نیز در این کشور نیروی نظامی دارند. ترامپ مدتی پیش از تصمیم خود برای خروج نظامیان این کشور از سوریه خبر داده بود. امری که باعث ایجاد نگرانی‌هایی در میان برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی شده است. 

دیدار پوتین و اسد را از دیگر سو باید تدارک‌چینی برای آغاز روند سیاسی در این کشور دانست که بعد از چند سال جنگ داخلی، سال گذشته توانست خود را از لوث تروریست‌های داعشی پاک کند. انتظار می‌رفت با برچیده‌شدن بساط داعش و عقب‌رانده‌شدن معارضان مسلح در منطقه غوطه‌شرقی، زمینه بیش از پیش برای روند صلح در این کشور فراهم شود، اما به نظر می‌رسد حمله موشکی آمریکا و متعاقبا اسرائیل به سوریه، امیدها به روند صلح در این کشور را کمرنگ کرده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ