کد خبر: ۷۹۴۸۸
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۲/۲۹

ناطق نوری : پذیرش برجام با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب بود

ناطق نوری : پذیرش برجام با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به منتقدان برجام پاسخ داد و گفت: مذاکره و پذیرش برجام با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، به نقل از روزنامه شرق علی اکبر ناطق‌نوری در دیدار با خبرنگاران و  دبیران گفت: رهبر معظم انقلاب ضمن اعلان بی‌اعتمادی به آمریکا، کلیات برجام را تأیید کردند که بدون اذن وی هم برجام از سوی ایران قابل پذیرش نبود.رهبری مکرر گروه مذاکره‌کننده را تأیید و حمایت کردند ضمن اینکه پیش‌بینی بدعهدی و خروج آمریکا را هم کرده بودند. بنابراین موضوع خروج آمریکا از برجام خیلی هم غیرمنتظره نبود.

این اظهارات در حالی است که پیش از این احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان در بیانیه‌ای خواسته بود رئیس‌جمهوری صادقانه و باصراحت نسبت به آنچه وی خسارت‌های وارده در برجام به خاطر عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی توسط رهبر معظم انقلاب خوانده، از مردم عذرخواهی کند. البته این بیانیه در ابتدا با عنوان بیانیه مجلس خبرگان رهبری روی سایت دبیرخانه مجلس خبرگان قرار گرفت اما یک روز بعد و پس از واکنش‌ها به آن، عنوان آن به بیانیه رئیس مجلس خبرگان تغییر یافت البته از همان ابتدا امضای جنتی پای این بیانیه نشسته بود. یکی از واکنش‌ها به این حمله علیه دولت و برجام، بیانیه دولت بود.

خروج آمریکا از برجام،بهانه تسویه‌حساب 

ناطق نوری افزود: برخی از منتقدان داخلی از روی بی‌توجهی و گاهی مغرضانه، موضوع خروج آمریکا از برجام را بهانه تسویه‌حساب با دولت قرار داده‌اند و نمی‌دانم چرا به این واقعیت روشن توجه نمی‌کنند که رژیم صهیونیستی، اعراب تکفیری و جریان‌های راست افراطی در آمریکا علیه برجام متحدند و این بهترین دلیل بر صحت عملکرد نظام جمهوری اسلامی درباره توافق هسته‌ای است.البته باید توجه داشته باشیم که در شرایط کنونی، چالش ایران فراتر از برجام است زیرا دولت جدید آمریکا با وقاحت و به‌طور رسمی اعلام می‌کند دنبال براندازی نظام در ایران است که البته این آرزو را به گور خواهند برد.

این عضو تشخیص مصلحت با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و عربستان دنبال کشاندن آمریکا به جنگ با ایران هستند، تأکید کرد: در این شرایط، حفظ و تقویت وحدت ملی و یکپارچگی همه جریانات سیاسی در دفاع از منافع ملی و استقلال ایران همانند دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، از ضروریات و وظایف آحاد ملت و جریان‌های سیاسی است.کسانی که با نیت تسویه‌حساب سیاسی اقدام به انتقادهای مخرب می‌کنند، متوجه نیستند این روش موجب شکست جبهه داخلی شده و زمینه موفقیت برنامه‌های دشمن را فراهم خواهد کرد.

رهبری باید به روحانی بگوید بی‌خود کرده‌ای ادامه برجام را پذیرفتی

ذوالنور درباره این طرح دوفوریتی به ایلنا گفت: روحانی با ادامه برجام خلاف قانون عمل می‌کند چراکه در ماده 3 ماده‌واحده‌ای که قانون در آن اقدام متناسب و متقابل را مشخص کرده، می‌گوید هرگونه نقض اعم از تمدید تحریم‌ها یا نقض برجام باید با اقدام متقابل پاسخ داده شود و همکاری‌ها را نیز خاتمه دهیم. بنابراین با خروج آمریکا از برجام، تمام تحرکات هسته‌ای باید ازسر گرفته شود، اما روحانی با ادامه برجام، راهی خلاف قانون پیش گرفته است.

وی ادامه داد: دولت باید همکاری‌هایی مثل پروتکل اجرایی داوطلبانه را قطع کند و غنی‌سازی هسته‌ای را ازسر بگیرد. دولت باید برای ادامه برجام از مجلس اجازه می‌گرفت اما حال که دولت این مسیر را طی کرده،باید از سایر کشورهایی که در برجام باقی مانده‌اند تضمین عملی بگیرد. تنها در این صورت می‌توان درباره برجام وحدت کرد.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه بعضی افراد از اینکه رهبری اصل مذاکرات برجام را پذیرفته، سوءاستفاده می‌کنند،گفت: رهبری را در مقابل عمل انجام‌شده قرار دادند. هیچ مشورتی قبل از ادامه برجام با کشورهای دیگر و با رهبری صورت نگرفت. اینکه می‌گویند رهبری موافق برجام است، بیان‌کننده این است که رهبری باید به روحانی بگوید بی‌خود‌ کرده‌ای ادامه برجام را پذیرفتی یا حال که این مسیر را می‌روی، از کشورهای حاضر در برجام تضمین بگیر چراکه روحانی بلافاصله پس از صحبت‌های ترامپ اعلام کرد ایران در برجام باقی می‌ماند.

ذوالنور گفت: اذن که بعد از عمل رخ نمی‌دهد، هیچ‌کدام از گفته‌های اخیر رهبری نشان‌دهنده رضایت وی از ادامه برجام نبوده است. رهبری هم بعد از عمل گفتند بروید و تضمین بگیرید. در مجموع بر روی اصل برجام هیچ وحدتی وجود ندارد مگر تضمین عملی کشورها. ما طرحی دو‌فوریتی داریم که یکشنبه به چاپ می‌رسد و اگر طرح‌های دو‌فوریتی دیگر مقدم نشوند، یکشنبه این طرح به صحن مجلس خواهد آمد. بر‌اساس‌این دولت ملزم به اقدام متقابل شده است. بنابراین اگر کشورهای دیگر تضمین ندهند دولت باید همه همکاری‌ها را با کشورها قطع کند و فعالیت‌های هسته‌ای را از سر بگیرد. در آن صورت اگر کشورهای دیگر هم به تحریم‌ها علیه ایران پیوستند، ما به خروج از ان‌پی‌تی هم باید فکر کنیم.

خروج ایران از ذیل بند 7 یکی از فواید برجام است

ناطق‌نوری گفت: هرچند برجام همه اهداف ایران را تأمین نکرده اما آثار و فوایدی داشته که درخور توجه است. مطلبی که متأسفانه گاهی مورد غفلت برخی قرار می‌گیرد، این است که پیش از برجام ایران در ذیل بند 7 منشور سازمان ملل قرار داشت. هر کشوری که تحت فصل 7 منشور، روی میز شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد، به‌عنوان کشور تهدیدکننده صلح و امنیت جهان شناخته شده و تحریم و حمله نظامی به آن کشور از نظر مقررات بین‌المللی مجاز است و آمریکا با استفاده از همین بند به عراق حمله نظامی کرد.

وی افزود: خروج ایران از ذیل بند 7، یکی از آثار و فواید برجام است از طرفی چالش اصلی ما با جهان غرب در بحران هسته‌ای درباره غنی‌سازی و آب سنگین بود که با برجام این حق از سوی هر پنج قدرت جهانی به رسمیت شناخته شد و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسید.اکنون که آمریکا از برجام خارج شده، باز هم نتوانسته این حق را تضییع کند بنابراین باید گفت ایران با برجام در جدال 12‌ساله با قدرت‌های جهانی درباره حق غنی‌سازی و آب سنگین به پیروزی رسید که بازگشت‌پذیر هم نیست و عصبانیت صهیونیست‌ها و امثال آنها نیز از همین موضوع است.

پیش از برجام ناچار بودیم نفت را روی آب به طور قاچاق با قیمت پایین بفروشیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از نظر اقتصادی هم مهم‌ترین اثر برجام این بود که فروش نفت و بانک مرکزی از تحریم خارج شدند. پیش از برجام ناچار بودیم نفت را روی آب به طور قاچاق یا با پرچم دیگران و با قیمت پایین بفروشیم که در بیشتر مواقع هم پول را نمی‌دادند و ناگزیر بودیم کالای چینی یا هندی به جای پول نفت بگیریم.

ناطق‌نوری ادامه داد: به‌علاوه تحریم‌هایی مانند بیمه و کشتی‌رانی که تجارت بین‌المللی ما را بسیار سخت، گران و پرریسک کرده بودند نیز برداشته شد و رفع این تحریم‌های کلیدی آثار مثبتی داشت، هرچند مشکلات اقتصادی هنوز به طور مطلوب برطرف نشده اما باید توجه داشته باشیم بخش مهمی از مشکلات اقتصادی مانند بی‌کاری، تورم و رکود، ریشه در چگونگی مدیریت و مسائلی مانند اقتصاد دولتی، نگاه غیرحمایتی به بخش خصوصی، تنگ‌نظری، تغییرات پی‌درپی قوانین و... دارد که همگی مسائل داخلی هستند.

وی گفت: بخش دیگری از مشکلات به دلیل چالش‌های جدید با غرب و آمریکا درباره مسائل منطقه‌ای است که فرای برجام است. غرب به‌ویژه آمریکا از حضور مؤثر و موفقیت‌های ایران در منطقه ناخشنود است و به بهانه‌های مختلف مانند مسئله حقوق بشر و موشک‌های بالستیک، ایران را به چالش می‌کشانند.

برجام از مهم‌ترین دستاوردهای اتحادیه اروپا

این عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر بدون غرض‌ورزی بخواهیم درباره برجام داوری داشته باشیم، درک این موضوع دشوار نیست که خروج آمریکا از برجام اجماع قدرت‌های بین‌المللی علیه ایران را شکست. بُرد بین‌المللی ایران در این ماجرا این است که همه بلوک‌های قدرت در جهان حتی اتحادیه اروپا جملگی معتقدند ایران به تعهدات عمل کرده و بدعهدی از آمریکاست.

ناطق نوری افزود: با این تدبیر درست و همراه با شکیبایی، ضرر سنگینی به حیثیت و جایگاه بین‌المللی آمریکا وارد شد به عبارت دیگر در این ماجرا آمریکا به جهانیان نشان داد امضای وی در هر پیمان و قرارداد بین‌المللی نمی‌تواند دارای اعتبار باشد و نباید به آن اعتماد کرد.یکی دیگر از آثار مهم خروج آمریکا از برجام این است که اروپا برای حفظ حیثیت و هویت و نیز پاسخ‌گویی به افکار عمومی، به فکر استقلال از آمریکا افتاده است. صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری فرانسه به طور رسمی اعلام کردند اروپا باید به فکر استقلال از آمریکا باشد.

به گفته وی، برجام در حقیقت یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاست خارجی اتحادیه اروپاست که نابودی و نادیده‌گرفتن آن سرشکستگی بزرگی برای آنان خواهد بود.به نظر من اروپا دچار یک تضاد بزرگ شده، از یک طرف تحت فشار آمریکاست و از طرف دیگر به دلیل پایبندی ایران به اصول برجام نمی‌تواند ایرادی به ما بگیرد و چنانچه تحت‌تأثیر آمریکا قرار گیرد، میراث سیاست خارجی و اعتبار بین‌المللی را به مخاطره می‌اندازد و در بین مردم زیر سؤال می‌رود لذا باید تکلیف را روشن کنند.

علم‌الهدی: برجام با جوسازی به تصویب رسید

به گزارش انتخاب،احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: از روز اول مقام معظم رهبری فرمودند من به اینها اطمینان ندارم و مورد اعتماد من نیستند و جز ضرر و زیان چیز دیگری نخواهیم دید، اما جلودار نیز نشدند و فرمودند اینها عمل نمی‌کنند، بعد که پیمان بسته شد، مقام معظم رهبری، هم خصوصی و هم در سخنرانی فرمودند این قرارداد در صورتی قابل‌اعتناست که رئیس‌جمهور امضا کند تمام تحریم‌ها را برداشته است.

وی افزود: ترامپ که امضا نکرد و این قرارداد در مجلس آمد و بررسی شد و عنوان شد این درست نیست و گفتند قرارداد به ضرر است اما با یک جوسازی به تصویب مجلس رسید و امروز شکست خورده و با ضرر متوجه شده و سانتریفیوژ از کار انداخته شد و فناوری 20 درصدی کنار گذاشته شد و انتهای ان نیز هیچ بود.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری برای اینکه راه باز باشد مسیر را باز گذاشتند، تصریح کرد: اما امروز عده‌ای عناصر ناپاک می‌گویند اگر قرار است کسی بازخواست شود خود مقام معظم رهبری است و این همان جاهلیتی است که وارد ایران شده و برخی جریانات سیاسی ما را این جاهلیت فراگرفته و مقام معظم رهبری در موضع مظلومیتی مانند مظلومیت جد وی یعنی حضرت علی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: رهبری فرمودند به این پیمان عمل نمی‌شود و بعد بگویند گناه برجام برعهده وی است؟ این کسانی که این را می‌گویند با خوارج چه تفاوتی دارند؟ متأسفانه برخی دچار این جاهلیت شده‌اند. این شما متدینین هستید که باید بیدار باشید و تکلیف را با یک بصیرت کامل در این پهنه جاهلیت شکل‌گرفته، نشان دهید و پای ولایت و دین بایستید.

صدیقی: برجام قصه پرغصه است

صدیقی هم در نماز جمعه تهران مواضع مشابه علم‌الهدی اتخاذ کرد و گفت: برجام قصه پرغصه‌ای است که از ابتدا دنیای غرب کلاه گشادی را برای ایران آماده کرده بود، برجام یک باج‌گیری بود برای رفع تحریم‌ها درحالی‌که ما خلافی نکرده بودیم اما یک‌طرفه از علم و انرژی هسته‌ای عقب‌نشینی کردیم که این تحریم‌های غیرقانونی را بردارند، اما چه شد. مقام معظم رهبری در همان زمان‌ها به رئیس‌جمهور نامه نوشتند و هشدار دادند شما سوابق غربی‌ها را می‌دانید، لذا از رئیس‌جمهور آنها تضمین گرفته شود که رعایت نشد و حال این رئیس‌جمهور دیوانه‌نما کل برجام را زیر سؤال می‌برد.

وی افزود: سیاست کلی نظام بر اساس قانون اساسی با رهبری و ولی‌فقیه است، لذا نکند بدون اذن و اجازه وی سراغ کسانی برویم که آنها هم مثل آمریکایی‌ها هستند و در هشت سال دفاع مقدس دیدیم که بر سر ما آتش باریدند، از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و... .

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ