کد خبر: ۷۹۵۶۰
۷:۷ - ۱۳۹۷/۲/۳۱

هدف دومین راهبرد آمریکا درباره ایران در سخنرانی مهم وزیر خارجه

هدف دومین راهبرد آمریکا درباره ایران در سخنرانی مهم وزیر خارجه

وزیر خارجه آمریکا امروز دومین راهبرد در قبال ایران پس از خروج از برجام اعلام می کند که هدف اصلی آن تشکیل ائتلاف ضدایرانی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز طبق اعلام قبلی، مایک پامپئو اقدام به اعلام راهبرد آمریکا در قبال ایران پس از خروج از برجام خواهد کرد و در این رابطه پایگاه خبری اکسیوس با اعلام اینکه وی برای فشار بیشتر به ایران تلاش خواهد کرد ، گزارش داد: وزیر خارجه آمریکا در این سخنرانی‌ از افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه با تکیه بر سود حاصل از برجام تاکید و از ادامه این روند جلوگیری خواهد کرد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا هم درباره این سخنرانی گفت: از همه کشورها برای پیوستن در پس زدن ایران استقبال می‌کنیم. مشارکت همه کشورها در نظام تحریم‌ها و تلا‌ش‌های گسترده‌تر، مورد استقبال است. قطعا این متحدان در جهان عرب، اروپا و آسیا را شامل می‌شود. تهدید ایران در سرتاسر جهان گسترش یافته و این رفتار مخرب باید پاسخی درخور دریافت کند.

شبکه سی. ان. ان هم به نقل از مقام‌های دولت آمریکا گزارش داده طرح واشنگتن تشکیل ائتلاف جهانی برای فشار به ایران و ورود به مذاکره با هدف دستیابی به معماری امنیتی تازه است که از مسئله هسته‌ای فراتر رود. 

برایان هوک مدیر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا درباره این سخنرانی گفت:به یک چارچوب جدید نیاز داریم که به مجموعه تهدیدات ایران بپردازد. این شامل مجموعه‌ای از موارد است؛ برنامه هسته‌ای، موشک‌ها، انتشار موشک‌‌ها و فناوری‌های موشکی، حمایت این کشور از ترویست‌ها و فعالیت‌های مخاصمه‌جویانه و خشن این کشور که بر آتش جنگ در سوریه و یمن می‌دمد.

بنابر اعلام مقام‌های کاخ سفید، آمریکا می‌خواهد با اعمال فشار حداکثری، ایران را در منطقه به عقب براند اما سی. ان. ان به نقل از افراد نزدیک به دولت نوشته هدف نهایی طرح بسته به اینکه کدام مقام در مورد آن صحبت می‌کند، فرق می‌کند.

افرادی مانند جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید امیدوارند این فشار نهایتا به تغییر نظام سیاسی ایران منجر شود، اما یک منبع نزدیک به پامپئو می‌گوید وزیر خارجه آمریکا و هم‌فکران وی احساس می‌کنند هنوز برای چنین هدفی زود بوده و فشار می‌تواند ایران را به مسائل داخلی مشغول کرده و این کشور را وادار کند از یمن، سوریه و مناطق دیگر عقب‌نشینی کند.

یک مقام ارشد اروپایی که از محتوای مذاکرات سطح بالای آمریکا و اروپا مطلع است، می‌گوید اگر آنچه شنیده درست باشد، راهبرد مد نظر پامپئو و ترامپ یک توافق بزرگتر و بهتر است، که علاوه بر اروپایی‌ها، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و آسیایی‌ها هم باید در آن مشارکت داشته باشند.

وی افزود: پامپئو را دوست داریم وی نشان داده از آنچه پیش‌بینی می‌کردیم عملگراتر است. اما یک مسئله بنیادین وجود دارد.که ترامپ با وجود اصرارهای اروپا، برجام را ترک کرده و حالا اتحادیه اروپا باید برای حفظ برجام و کمک به ادامه حضور شرکت‌های اروپایی در ایران، راهی بیابد. در مقابل، آمریکا معتقد است که اتحادیه اروپا نهایتا کوتاه خواهد آمد، چراکه بین تجارت با ایران و بازار عظیم ایالات متحده، انتخاب چندانی ندارد. خروج شرکت‌هایی چون توتال فرانسه از ایران هم موجب شده تا این نظریه قوت گیرد.

اغلب کارشناسان مسائل ایران معتقدند بعید است راهبرد ترامپ به توافق جدیدی منجر شود و نهایتا آمریکا به اعمال تحریم ادامه داده، و اروپا اندکی کوتاه می‌آید و ایران هم به مرور فعالیت‌های هسته‌ای محدود شده‌ را از سر می‌گیرد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ