کد خبر: ۷۹۵۹۶
۰:۱ - ۱۳۹۷/۳/۱

پیش بینی قیمت و اجاره املاک و رشد یک ساله دلار و سکه
یک تحلیلگر برای سال ۹۷ بررسی کرد:

پیش بینی قیمت و اجاره املاک و رشد یک ساله دلار و سکه

یک تحلیلگر ارشد بازار مسکن و مستغلات پیش بینی کرد تعداد معاملات مسکن سال ۹۷ برابر سال ۹۶ و قیمت خرید و اجاره مسکن رشد خواهد داشت و پروانه های ساختمان افزایش می یابد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهروز ملکی در همایش ملی تامین مالی و سرمایه گذاری برای مدیران گفت: میزان تقاضای مسکن رو به تزاید است و تعداد خانه های نوساز نزولی خواهد بود همچنین نرخ رشد قیمت مسکن و اجاره بیش از نرخ تورم خواهد بود ولی  رونق در بازار مسکن کم عرض تر از دوره های سابق خواهد بود .

وی در مورد تاثیر متغیرهای اقتصادی بر قیمت مسکن در سال 97 گفت: حجم بالای خانه های خالی ، رشد اندک اقتصادی ، نرخ بالای سود بانکی بر قیمت مسکن تاثیر منفی خواهد داشت در مقابل تسهیل وام خرید مسکن ، نرخ بالای ارز ، و افزایش هزینه نهاده های تولید بر رشد قیمت مسکن تاثیر گذار خواهد بود.

این تحلیل گر در مورد وضعیت خانه های مسکونی تا سال 1405 گفت: در سال 95 با داشتن 24.2 میلیون خانوار، دارای 22.8 میلیون مسکن غیرخالی و 2.6 میلیون مسکن خالی هستیم . تخمین زده می شود در سال 1405 با داشتن 29 میلیون خانوار و همین مقدار مسکن غیر خالی دارای 2 میلیون مسکن خالی خواهیم بود بدین ترتیب تا این سال 5.6 میلیون مسکن اضافه خواهد شد .

ملکی با ذکر مهمترین علل طولانی شدن رکود مسکن در سال های 92 تا 95 افزود: رکود اقتصادی با افت قدرت خرید متقاضیان ، نرخ های بالای سود بانکی ، حجم بالای خانه های خالی و کاهش قیمت نفت مهمترین علل طولانی شدن رکود مسکن در سال های 92 تا 95 بود.این رکود سبب کاهش پروانه های ساختمان شد به طوری که متوسط ماهانه تعداد واحد مسکونی در پروانه های ساختمانی از سال 91 تا سال 96 روند نزولی داشت و از 60 هزار واحد در سال 91 به 30 هزار واحد در سال 95 کاهش یافت .

وی در مورد رشد دارایی ها طی دوره یکساله منتهی به فروردین 97 گفت: دلار 59 درصد ، سکه طلا 52 درصد قیمت مسکن 29 درصد ، شاخص کل بورس تهران 21 درصد و سپرده های رسمی بانکی و تورم عمومی 9 درصد رشد داشتند . آمار نشان می دهد متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در تهران از فروردین 91 به مقدار 2.3 به 5.5 میلیون تومان در فروردین 96 افزایش یافت.

ملکی درخصوص اینکه کجای چرخه رونق و رکود بازار مسکن تهران ایستاده ایم،گفت : در نیمه اول سال 92 گذار به رکود را آغاز کردیم، در نیمه دوم سال 92 تا اوایل 95 به دوره رکود وارد شدیم، در سال 95 گذار به رونق داشتیم و در سال 96 و 97 به دوره رونق وارد شدیم .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ