کد خبر: ۷۹۶۰۷
۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۳/۱

آینده مبهم تحویل هواپیماهای ایرباس به ایران و درخواست مذاکرات جدید
مشاور وزیر راه‌ خبر داد:

آینده مبهم تحویل هواپیماهای ایرباس به ایران و درخواست مذاکرات جدید

مشاور وزیر راه‌ از آمادگی ایرباس برای تحویل هواپیما به ایران در ۹۰ روز آینده گفت: هنوز نمایندگان ایرباس در این باره به‌طور رسمی چیزی اعلام نکرده‌اند و درخواست مذاکره با ایران را دارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اصغر فخریه‌کاشان درباره آمادگی ایرباس برای تحویل هواپیما به ایران در 90 روز آینده به ایلنا گفت:هنوز نمایندگان ایرباس درباره آمادگی برای تحویل هواپیما در 90 روز آینده به‌طور رسمی چیزی اعلام نکرده‌اند. ایرباس درخواست مذاکره با ایران را دارد،مذاکره با شرکت‌های هواپیماساز طرف قرارداد با ایران به سه منظور انجام می‌شود اول اینکه قراردادها در شرایط جدید تعیین‌تکلیف شود. دومین موضوع مذاکره، نحوه تحویل هواپیما در شرایط جدید است و سوم اینکه در طول سه ماه آینده قطعات و خدمات مورد نیاز را از طرف‌های قرارداد دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه به‌زودی درباره این سه موضوع با شرکت‌های طرف قرارداد وارد مذاکره می‌شویم، ادامه داد: مدیران ایران‌ایر در حال انجام مقدمات شروع مذاکرات برای شرایط جدید هستند. احتمال ورود چند فروند هواپیمای جدید ‌ای‌تی‌آر وجود دارد، شرکت فرانسوی- ایتالیایی ‌ای‌تی‌آر اعلام کرده می‌تواند تعدادی هواپیما  در طول سه ماه آینده به ایران‌ایر تحویل دهد و در حال تأمین اعتبارات برای تحویل هواپیماهای ‌ای‌تی‌آر هستیم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه اولویت اول روشن‌کردن تکلیف قراردادهای موجود با شرکت‌های اروپایی ایرباس و ‌ای‌تی‌آر است،گفت یکی از خواسته‌ها از شرکت‌ها این است که قراردادهای موجود معتبر باقی بمانند. شرکت‌های اروپایی هم برای برآورد این خواسته به دنبال چاره‌جویی و راه‌حل هستند.خروج از قرارداد فروش هواپیما به ایران در اختیار ایرباس نیست و تصمیمی است که دولت‌ها می‌گیرند،تمام ریسک‌های خروج ایرباس از قرارداد را پیش‌بینی کرده بودیم که اگر بخواهد از قرارداد خارج شود، متحمل پرداخت خسارت و جریمه به ایران‌ایر شود و در هر شرایطی آسیبی به پول ایران وارد نشود.

فخریه کاشان درباره تصمیم‌گیری در شرایط جدید برای قراردادهای خرید هواپیماهای جدید گفت: در ابتدا باید تکلیف‌ را با شرکت‌های اروپایی روشن کنیم. باید توجه داشته باشیم این مشکل را نه ایرباس و نه ‌ای‌تی‌آر ایجاد نکرده‌اند. این مشکل را دیوانه‌ای به نام ترامپ ایجاد کرده و حالا اروپایی‌ها به دنبال راهکارهایی برای جبران این تصمیم دولت آمریکا هستند. تا دو هفته آینده تکلیف قراردادهای خرید هواپیماهای جدید با شرکت‌های اروپایی روشن می‌شود.

وی افزود: نمی‌توان از قرارداد تجاری توقعی دیگر داشت.در قرارداد تجاری، اگر تکالیف تجاری از سوی هریک از طرفین رعایت نشود، جریمه در نظر گرفته می‌شود. به‌هرحال ایران تلاش کرده تا حتی اگر در شرایط تحریم قرار گرفت و نتوانستیم هواپیما بگیریم، پولی از جیب نرفته باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ