کد خبر: ۷۹۶۵۱
۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۳/۲

گزارش رویترز از بازار قاچاق ارز ایران و فروش دلار دلالان در پمپ بنزین‎ها

گزارش رویترز از بازار قاچاق ارز ایران و فروش دلار دلالان در پمپ بنزین‎ها

درپی سیاست جدید ارزی دولت و اعلام نرخ واحد ۴۲۰۰ تومانی برای دلار همچنان برخی از تجار و مسافران برای تامین دلار مورد نیاز، آن را از دلالان در زیرزمین ساختمان ها یا پمپ بنزین ها خریداری می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، در اوایل ماه آوریل و قبل از تصمیم ترامپ به خروج از برجام ارزش ریال ایران به پایین ترین رقم رسید. نوسانات شدید در بازار ارز موجب شد تا دولت ایران ارز را تک نرخی کند و قیمت هر دلار آمریکا را 4200 تومان اعلام کند.اما این هفته، بانک مرکزی شروع به کاهش بسیار آرام ارزش ریال کرد و نشان داد در واکنش به عرضه و تقاضا اجازه حرکت تدریجی ارزش ریال را خواهد داد تا از سقوط ناگهانی ارزش آن جلوگیری کند.

بانک مرکزی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری به ترتیب نرخ هر دلار را 4205 و 4206 تومان اعلام کرد. ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی پیشتر گفته بود، ارزش ریال ممکن است در سال مالی منتهی به 20 مارس، تا 5 یا 6 درصد نوسان داشته باشد.بانک مرکزی نرخ ارز را بر اساس نرخ تورم مشخص می کند. نرخ رسمی تورم هم اکنون اندکی بالای 8 درصد است.

ایران با کاهش ارزش ریال ممکن است بتواند صادرات را افزایش دهد و جذب سرمایه به داخل را آسان تر کند و از این طریق تا حدودی از آسیب های ناشی از تحریم های جدید آمریکا بکاهد. اما در عین حال، جلوگیری از کاهش یکباره و شدید ارزش ریال که می تواند منجر به جهش تورمی شود کاری دشوار است.

شهروندان تهرانی می گویند، خرید و فروش ریال به نرخ هایی غیر از نرخ رسمی به دلیل ترس از تعقیب قضایی به شدت کاهش یافته اما همچنان برخی از تجار و مسافران که قادر به تامین ارز مورد نیاز از کانال های رسمی نیستند، اقدام به خرید ارز آزاد می کنند.خارجی هایی که در تهران حضور دارند گفته اند، ارز را از دلالان در زیرزمین ساختمان ها یا پمپ بنزین ها خریداری می کنند. یک تبعه خارجی در این باره گفت: این کار از خرید مواد مخدر خطرناک تر است.

به گفته منابع مطلع، در اوایل ماه می، پس از تصمیم ترامپ به خروج از برجام، ارزش دلار آمریکا در بازار آزاد تا حدود 7500 تومان بالا رفت اما از آن زمان به این طرف ارزش دلار به حدود 6400 تومان بازگشته است.

یک تحلیلگر ایرانی گفت، مقامات بانک مرکزی به منظور تثبیت بازار در حال پمپاژ دلار به بازار هستند، اما به دلیل بالا بودن تقاضا برای خرید ارز و نگرانی سرمایه گذاران از تبعات تصمیم ترامپ، مشخص نیست که دلار 6400 تومانی تا چه زمانی دوام خواهد آورد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ