کد خبر: ۸۰۷۸۶
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۳/۶

شائبه استفراض دولت از بانک ها برای کسری بودجه ۹۶ تکذیب شد
توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه:

شائبه استفراض دولت از بانک ها برای کسری بودجه ۹۶ تکذیب شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام تامین کسری درآمد سال گذشته نفت از صندوق توسعه ملی ، شائبه استفراض دولت از بانک ها برای کسری بودجه ۹۶ را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمدباقر نوبخت در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود از تنخواه بودجه 97 برای تسویه بدهی تنخواه دریافتی بودجه سال 96 استفاده شده ، به فارس گفت: مگر می‌شود این کار را کرد. این موضوع خلاف قانون است و چنین بحثی صحت ندارد.

وی با بیان اینکه منابع عمومی در لایحه بودجه 96 بالغ بر 320 هزار میلیارد تومان بود، ادامه داد: مجلس این منابع را بنا به اقتضائات به 346 هزار میلیارد تومان افزایش داد و تا پایان سال 320 هزار میلیارد تومان محقق شد و 26 هزار میلیارد تومان از منابع عمومی بودجه 96 تحقق نیافت. با توجه به اینکه 346 هزار میلیارد تومان را در ردیف‌ها بین دستگاه‌ها تقسیم کردیم پس یک بخش از مبالغی که تصویب شد، قابلیت پرداخت نیافت. برای اینکه با همین 320 هزار میلیارد تومان بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم، طرح‌ها را به دو بخش تقسیم کردیم.

سخنگوی دولت افزود: آنهایی را که سال 96 باید پرداخت می‌شد مثل حقوق، مزایا، مستمری یا طرح‌هایی که سال 96 پایان می‌یافت، از این محل پرداخت شد.

نوبخت با بیان اینکه برخی طرح‌های عمرانی و مباحث دیگر بودجه‌ای از سال 96 باقی ماند، تصریح کرد: برای اینکه رفع مشکل کنیم به طرح‌هایی که از قبل مانده بود و در اولویت امسال قرار گرفت و اعتبار به آن تخصیص دادیم. پایان سال 96 دیگر پول نداشتیم، اما برخی طرح‌های عمرانی باقی مانده بود، بنابراین سال 97 آنها از اولویت برخوردار شدند و فروردین و اردیبهشت اعتبار تخصیص یافت.

به گفته وی، امکان هزینه کرد یک ریال از منابع بودجه 97 برای سال 96 با توجه به نظارت دستگاه‌های نظارتی وجود ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سؤال که شنیده شد، برای جبران کسری بودجه سال 96 از بانک‌ها پول قرض گرفتید، توضیح داد: نه چنین موضوعی صحت ندارد و درست نیست. در بند یک تبصره «ز» قانون بودجه 96 نوشته شده اگر دولت از محل 106 هزار میلیارد تومان درآمدهای نفتی بیشتر از آن درآمد کسب کرد به حساب ذخیره ارزی ببرد و اگر به این رقم نرسید می‌تواند، از منابع صندوق توسعه ملی تا همان رقم استفاده کند.

نوبخت ادامه داد: در صندوق توسعه ملی حدود یک میلیارد دلار موجودی بود و بیش از 13 میلیارد دلار منابع وجود داشت. در این رابطه آنچه توانستیم استفاده کنیم، تلاش کردیم با هماهنگی مراجع نظارتی از این بند استفاده کنیم. بنابراین نمی‌توان برای بودجه ، از بانک‌ها تسهیلات قرض کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ