کد خبر: ۸۰۸۷۹
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۳/۸

روحانی برای دو روز به چین می رود/ علت اهمیت سفر
۱۹ و ۲۰ خرداد:

روحانی برای دو روز به چین می رود/ علت اهمیت سفر

روحانی به دعوت رسمی رئیس‌جمهور چین، برای شرکت و سخنرانی در هجدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به این کشور در روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد سفر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،حسن روحانی به دعوت رسمی شی جین پینگ برای شرکت و سخنرانی در هجدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به این کشور سفر می‌کند. این اجلاس در روزهای ۱۹ و ۲۰ خرداد در شهر ساحلی جینگ دائو در استان شاندونگ واقع در شرق چین برگزار خواهد شد.

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور درباره جزئیات این سفر گفت: روحانی در این سفر دوروزه علاوه‌بر شرکت در اجلاس، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با سران و رؤسای هیئت‌های حاضر در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، از جمله رئیس‌جمهور چین و رؤسای برخی سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با اجلاس خواهد داشت. در این سفر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی ایران رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند.

لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین با اعلام خبر سفر روحانی به چین گفت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و روءسای جمهوری قرقیزستان و قزاقستان نیز در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

وانگ یی وزیر خارجه چین هم در پکن گفت: ریاست اجلاس سران را شی جین پینگ رئیس‌جمهوری خلق این کشور برعهده خواهد داشت و علاوه‌بر روءسای جمهوری و سران کشورهای عضو، ناظر رئیسان سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

اهمیت سفر روحانی به چین

چین، نخستین مقصد سفر خارجی رئیس‌جمهوری ایران بعد از خروج آمریکا از برجام است. اولین سفر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هم بعد از خروج آمریکا از برجام به چین بود. این کشور به‌همراه روسیه از همراهان تجاری ایران، هم در زمان تحریم‌ها و هم در طول برجام هستند. بیشترین خرید نفت از ایران توسط چین انجام می‌شود، به همین دلیل سفر روحانی به این کشور حائز اهمیت است. دونالد ترامپ بعد خروج از برجام تهدید کرد تحریم‌ها علیه ایران را برمی‌گرداند، باوجوداین باید دید آیا چین همچنان به همکاری اقتصادی ادامه خواهد داد؟

به گزارش اسپوتنیک،ژانگ هانهویی رئیس دپارتمان امور اروپا ـ مرکزی آسیا در وزارت خارجه چین روز گذشته گفت: با توجه به وضعیت کنونی، اگر برجام دیگر اجرا نشود، بر همکاری اقتصادی معمول میان کشورهای مربوطه تأثیرگذار خواهد بود.پکن امیدوار است توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود، بنابراین به تماس‌های نزدیک با روسیه و دیگر کشورهای اروپایی درباره این مسئله ادامه داده است. ما خواهان رایزنی‌ها میان چین و ایران بر مبنای همکاری با برجام، توسعه بیشتر همکاری میان کشورها به‌علاوه دایره‌های کسب‌وکار میان دو کشور هستیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ