کد خبر: ۸۱۹۷۱
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۳/۱۲

حذف رانت در روند معاملات در بورس کالا
نماینده مجلس تشریح کرد:

حذف رانت در روند معاملات در بورس کالا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره روند معاملات در بورس کالا گفت :در این بورس از قیمت گذاری تا میزان عرضه محصولات همه چیز شفاف است،بنابراین شفافیت بورس کالا به معنای حذف رانت است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،احمد انارکی محمدی درباره نقش بورس کالا در حذف رانت به اقتصاد آنلاین گفت: بورس کالا روشی است که در آن شفاف سازی قیمت و معاملات جریان دارد. به طوری که در این بازار همه چیز از قیمت گذاری گرفته تا میزان عرضه محصولات شفاف است به این ترتیب این یکی از دلایلی است که می توان بورس کالا را در حذف رانت موثر دانست.

وی افزود: شفافیت و منطق روند معاملات در بورس کالا نسبت به دیگر بازارها به این معناست که هویت خریداران قبل از ورود به بورس مشخص و مقدار و نرخ خرید محصول کاملا شفاف می شود. با این کار می‌توان رصد کرد آیا مقدار حجم معاملات به صنایع پایین دست رسیده یا خیر. در واقع شفافیتی که در بورس کالا وجود دارد به معنای حذف رانت است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در بورس کالا با روش های گوناگون می توان محصولات را عرضه کرد که این روش ها شامل روش نقدی، گواهی سپرده کالایی و یا با استفاده از روش های خرید سلف و اوراق سلف موازی که این روش ها را بورس برای صنایع فراهم کرده و باید بیش از این ها از روش های مدرن و شفاف بورس بهره برد.

انارکی محمدی مهم ترین عاملی که هنوز برخی صنایع از بورس کالا استفاده نمی‌کنند را عدم آموزش دانست و گفت: آموزش ندیده ایم و کاربرد بورس کالا برای ما ناآشنا است. باید روش های استفاده از بورس کالا را ترویج دهیم که این امر می تواند در آینده بازار اقتصادی نقش به سزایی داشته باشد.باید آموزش را از کتاب های درسی آغاز، معنی بورس را با زبان ساده برای دانش آموزان تعریف و به تدریج آن ها را با مزایای بورس کالا آشنا کنیم. حتی بسیاری از تحصیل کرده ها معنی بورس را نمی دانند اما در چند سال اخیر با هدایت و معرفی بورس توانستیم برخی از افراد سنتی را به سمت بورس کالا هدایت کنیم و آن ها هم اکنون از معامله گران ثابت بورس هستند.

وی با تاکید بر توسعه فرهنگ سازی کارکردهای بورس کالا گفت: فکر می کنم به فرهنگ سازی در زمینه بورس کالا نیاز داریم و باید در کنار آن به شیوه نظام مند آموزش در زمینه بورس کالا بپردازیم تا بتوانیم در حوزه بازار کالا عمده محصولات را به سمت بورس هدایت کرده و در کالاهای مزیت دار به جایگاه اصلی در دنیا برسیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ