کد خبر: ۸۱۹۹۲
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۳/۱۳

نامه وزیر امور خارجه سابق ایران به آمریکا

نامه وزیر امور خارجه سابق ایران به آمریکا

وزیرخارجه سابق ایران طی نامه ای خطاب به وزیرخارجه آمریکا گفت: قلدری به‌ندرت به نتیجه می‌رسد و در مورد ایران هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده،ایران هرگز در برابر خارجی‌ها سرخم نکرده و تسلیم نشده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،اردشیر زاهدی آخرین سفیر ایران در آمریکا که مدتی نیز وزیر امور خارجه ایران بود، نامه را پنج روز پیش نوشته که جمعه در روزنامه نیویورک تایمز با عنوان آگهی چاپ شده است.محتوای این نامه به‌شدت ایران‌دوستانه است که به مذاق بسیاری از ایرانیان در شبکه‌های مجازی خوش آمده است.

وی اکنون در نهمین دهه عمر به سر می‌برد و در فاصله سال‌های 51 تا 57، سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا بود، قبل از آن هم به‌مدت 5 سال وزیر امورخارجه ایران بود. زاهدی در دوران کار جزء اولین امضاکنندگان معاهده پیمان هسته‌ای نیز بوده و در تمام سال‌هایی که مذاکرات هسته‌ای ادامه داشت، در گفت‌وگوهای رسانه‌ای از فعالیت هسته‌ای و تلاش ایران برای دستیابی به این انرژی دفاع کرده است.

ایران با عراق قابل مقایسه نیست

وی خطاب به پمپئو اعلام کرد: قلدری به‌ندرت به نتیجه می‌رسد و در مورد ایران هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده است. در طول هزاران سال تاریخ ایران هرگز در برابر خارجی‌ها سرخم نکرده و تسلیم نشده و در شرایط سخت متحد مانده است. مردم نجیب ایران زیر سایه تهدیدهای خارجی با هم متحد بوده و از سرزمین مادری دفاع کرده و می‌کنند.

تاریخ به متجاوزان خارجی می‌آموزد از افکار پوچ برای ویرانی ایران دست بردارند. شتر در خواب بیند پنبه‌ دانه، ولی احدی قادر به خردکردن ایران نیست. با سرزمینی به وسعت 636 هزار مایل مربع و 82 میلیون نفر جمعیت، ایران با عراق قابل مقایسه نیست. ایران قادر خواهد بود در برابر حمله نظامی خارجی مقاومت کند.

باید حمله غیرقانونی آمریکا به عراق را به یاد آوریم که بر اساس دروغ و اسناد تقلبی بود. آن حمله نه اجازه قانونی داشت و نه مشروعیت اخلاقی. نتیجه آن کشتار و ویرانی عظیم بود. صدها هزار مردم بی‌گناه کشته شدند و آینده و زندگی میلیون‌ها نفر ویران شد. براساس اظهار ترامپ، باعث هدررفتن هفت تریلیون دلار آمریکا شد. آیا مغزهای آمریکا در سازمان سیا و وزارت خارجه، تاریخ را نمی‌دانند؟.

دفاع از حضور ایران در سوریه

ایران به‌خاطر حضور در سوریه محکوم می‌شود ولی اشاره نمی‌شود ایران در سوریه به دعوت دولت قانونی مستقل حضور دارد اما حضور ارتش‌های مخفی آمریکا و دولت‌های غربی در سوریه است که نقض قوانین بین‌المللی است. کشتار ادامه‌دار، بی‌رحمی و جنایات دیگر علیه مردم غیرنظامی یمن نه‌تنها جنایات جنگی هستند، بلکه حمله به بشریت نیز هستند.

آیا قادر خواهیم بود این بربریت را ببخشیم و فراموش کنیم؟ در 23 و 24 می خبر اصلی بی‌بی‌سی یک گزارش دردآور بود که یک عروسی در دهکده یمنی را نشان می‌داد که در آن مردان، زنان و بچه‌ها مشغول جشن‌گرفتن ازدواج عزیزان بودند. آن روز قرار بود شادترین روز زندگی آنها باشد. در یک لحظه عربستان سعودی به دهکده حمله کرد و 22 نفر را کشت. جشن تبدیل به عزا شد. چگونه می‌توان گرسنگی بچه‌ها و ویرانی ها را توجیه کرد؟ کدام دیوانه مسئول این فاجعه بی‌سابقه است؟ آیا این عدالت قرن 21 است؟

آمریکا و ایران ۱۶۰ سال پیش با هم دوست شدند. ذکر نام های بزرگی نظیر هاوارد باسکرویل، مورگان شوستر، آرتور میلسپو، آرتور آپ‌هام پوپ و ریچارد فرای هنوز احساسات گرم ایرانی‌ها را سبب می‌شود. حتی اگر یکی از امضاکنندگان برجام از آن کنار رود، برجام هنوز یک سند معتبر و لازم‌الاجراست. من برای پیروزی عقلانیت و غلبه بلوغ دیپلماتیک دعا می‌کنم.

بدون شک شرایط اجتماعی ایران تکامل یافته و تغییر خواهد کرد.امید و اعتماد زیادی به جوانان ایران دارم که شخصیت، هوش و لیاقت آنها آینده را شکل خواهد داد. خوشحال و امیدوارم وقتی می‌بینم در چهار گوشه جهان، اکثریت کارشناسان منطقه واقعیات را روشن‌تر می‌بینند و از عزت و حقوق برادران و خواهران شریف من دفاع می‌کنند. به نظرات آنها احترام گذاشته و قدردان آنها هستم.

دفاع از اتمی‌شدن

اسرائیل 40 سال تسلیحات اتمی دارد و کسی حرفی نمی‌زند. این حق و حقانیت ایران است و باید بگویم گول نخورید و اینکه اختلافات نباید آنچه را مربوط به ملت و خواهران و برادران ما است از بین ببرد.این مال تاریخ و آینده ایران است.کاری نکنید که آیندگان به ما فحش بدهند.

بنابراین گزارش،برنامه هسته‌ای ایران اواخر دهه 30 آغاز شده و سال ۵۳ با تأسیس سازمان انرژی اتمی ایران و امضای قرارداد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر شکل جدی به خود گرفت. ایران در سال ۳۷ به عضویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمد و در سال ۴۷ پیمان عدم تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرد و دو سال بعد آن را در مجلس به تصویب رساند. 

ساخت نیروگاه بوشهر که جدی‌ترین نماد تلاش ایران برای دستیابی به برنامه هسته‌ای است در سال ۵۴ با دستور مستقیم محمدرضا پهلوی توسط شرکت‌های آلمانی آغاز شد و قرار بر این بود که تا پایان ۶۴ این نیروگاه به بهره‌برداری برسد اما وقوع انقلاب موجب خروج شرکت‌های آلمانی شد و ایران با روسیه این نیروگاه را به پیش برد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ