کد خبر: ۸۱۹۹۳
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۳/۱۳

ایالات متحده قطع‌نامه پیشنهادی کویت  را وتو کرد

ایالات متحده قطع‌نامه پیشنهادی کویت را وتو کرد

عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر پس از چند ساعت بحث و گفت‌وگو بر سر دو پیش‌نویس پیشنهادی به رأی نشستند و آمریکا قطع‌نامه پیشنهادی کویت درباره غزه را وتو کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر جمعه به وقت محلی، پس از چند ساعت بحث و گفت‌وگو بر سر دو پیش‌نویس پیشنهادی به رأی نشستند. پیش‌نویس نخست که از سوی کویت روی میز گذاشته شده بود، با ۱۰ رأی مثبت، چهار رأی ممتنع و تنها یک رأی مخالف از سوی نماینده آمریکا وتو شد.

اما پیش‌نویس دوم که از سوی آمریکا مطرح شده بود تنها یک رأی مثبت را به‌همراه داشت تا نشان دهد ایالات متحده در شورای امنیت در انزوای کامل است. به این پیش‌نویس تنها آمریکا رأی مثبت داد تا آن نیز با ۱۱ رأی ممتنع و سه رأی مخالف ناکام بماند. تاکنون سابقه نداشته است که پیش‌نویس مطرح‌شده از سوی واشنگتن موافقی نداشته باشد و اینکه تنها موافق خودش باشد، در تاریخ ایالات متحده بی‌سابقه است.

در پیش‌نویس پیشنهادی کویت که کشورهای عربی و مسلمان حدود دو هفته بر سر متن آن رایزنی کرده بودند، آمده بود، برای تأمین امنیت جانی ساکنان غزه اگر لازم شود باید مکانیسمی بین‌المللی در نظر گرفته شود. در این پیش‌نویس همچنین به‌کارگیری خشونت فزاینده و نامتناسب از سوی اسرائیل و راکت‌پراکنی از سوی غزه به مناطق مسکونی در اسرائیل، محکوم شده بود، هرچند نامی از حماس در آن دیده نمی‌شد.

همین موضوع با مخالفت شدید نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روبه‌رو شد که این پیش‌نویس را جانب‌دارانه و به طرز فجیعی یک‌طرفه خواند و با استفاده از حق وتوی خود به‌عنوان تنها رأی مخالف در میان ۱۵ عضو حاضر در جلسه، از تصویب آن جلوگیری کرد. بریتانیا، دیگر عضو دائم و صاحب حق وتو در این جلسه به این پیش‌نویس رأی ممتنع داد اما روسیه، چین و فرانسه، سه عضو دائم دیگر به آن جواب مثبت دادند و این پیش‌نویس در نهایت با ۱۰ رأی مثبت، ۴ رأی ممتنع و یک رأی مخالف تصویب نشد.

اما پیش‌نویس بعدی که از سوی آمریکا طرح شده بود و در آن نام حماس به‌عنوان مقصر معرفی شده بود، به‌طور بی‌سابقه‌ای در انزوا ماند و هیچ‌کدام از ۱۴ عضو حاضر دیگر به آن رای مثبت ندادند. درگیری‌های خونین در نوار غزه در 2 ماه گذشته به کشته‌شدن بیش از 120 فلسطینی انجامیده و یک‌بار دیگر آتش خشونت در این بخش از سرزمین‌های اشغالی را شعله‌ور کرده است. اعتراض‌های 6هفته‌ای فلسطینیان که هم‌زمان با 70 سالگرد تأسیس اسرائیل و افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس بود، از همان روزهای نخست با پاسخ سنگین اسرائیل روبه‌رو شد و تک‌تیراندازهای ارتش روی معترضان فلسطینی که در مرز غزه و اسرائیل گرد آمده بودند، آتش گشودند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ