کد خبر: ۸۲۰۲۵
۱۰:۸ - ۱۳۹۷/۳/۱۷

بانک سرمایه گذاری اروپا از همکاری با ایران امتناع کرد
درپی فشارهای آمریکا:

بانک سرمایه گذاری اروپا از همکاری با ایران امتناع کرد

بانک سرمایه گذاری اروپا به دلیل فشارهای ایالات متحده نسبت به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای همکاری در ایران امتناع ورزید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، منابع اروپایی اعلام کردند: بانک سرمایه گذاری اروپا طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا را به منظور انجام امور تجاری در ایران در راستای کمک به جبران تحریم های ایالات متحده و نیز حفظ توافق هسته ای به دلیل فشارهای ایالات متحده نپذیرفت.

مقاومت از سوی بازوی مالی اتحادیه اروپا حاکی از محدودیت توانایی این اتحادیه برای حفظ تجارت با ایران از زمان خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای و  به دنبال آن بازگشت تحریم ها دارد.

انتظار می رود کمیسیون اروپایی به حمایت از برنامه اجرایی اتحادیه اروپا به منظور تشویق بانک سرمایه گذاری اروپا برای پشتیبانی از سرمایه گذاری ها توسط کسب و کارهای اروپایی در ایران بپردازند. البته بانک توسعه سرمایه گذاری اروپا تا به حال در ایران کسب و کاری نداشته است.از طرفی هم این اقدام یک ارزش نمادین از سوی اتحادیه اروپا در راستای مطالبات ایران برای ارائه ضمانت در توافق هسته ای از سوی مقامات اروپایی تعبیر می شود.

۶ دیپلمات اروپایی، چند تن از مقامات اتحادیه اروپا و برخی از مقاماتی که در بانک سرمایه گذاری اروپا هستند، اعلام کردند در داخل این بانک اروپایی نگرانی ها در مورد برنامه کمیسیون اروپا که می تواند منجر به مخاطره انداختن برنامه سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری این بانک شود، روبه افزایش است.

یکی از دیپلمات ها گفت: بانک سرمایه گذاری اروپا از طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا به دلیل اینکه این بانک در بازارهای آمریکا سرمایه گذاری کلان می کند، ناخرسند است.

بانک سرمایه گذاری اروپا در سال گذشته ۶۶ میلیارد دلار در بازارهای سرمایه بین المللی سرمایه گذاری کرد و اکنون بیم آن را دارد که تهدیدات ناشی از تحریم آمریکا علیه ایران منجر به فراری دادن خریداران اوراق قرضه شود.

از آنجایی که ایران در ماه مارس سال 2018 به فهرست کشورهای واجد الشرایط برای فعالیت بانک سرمایه گذاری اروپا افزوده شد، هر گونه برنامه برای ارتقاء این جایگاه نیازمند موافقت دولت های اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا است. اتحادیه اروپا قصد دارد این مسئله را تا قبل از 6 ماه اوت یعنی زمانی که تحریم های آمریکا لازم الاجرا می شوند، انجام دهد.  

اگر بعداز زمان اعلام شده این تصمیم برای همکاری بانک سرمایه گذاری اروپا در ایران گرفته نشود، این موضوع بستگی به تصمیم روسای بانک سرمایه گذاری اروپا متشکل از وزرای دارایی ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا هستند، دارد که آیا به دنبال توافق با تهران به منظور همکاری با آن هستند یا خیر. دغدغه دیگر بانک سرمایه گذاری اروپا نسبت به ناکارآمد بودن FATF در ایران است.

بر پایه این گزارش، تقریبا یک سوم از عملیات وام دهی بانک سرمایه گذاری اروپا به دلار است که نیازمند دسترسی به نظام مالی ایالات متحده دارد و تقریبا برنامه ضمانت بودجه ای اتحادیه اروپا از ضررهای این بانک در خارج از اروپا حفاظت می کند اما در مورد ریسک های سرمایه گذاری چنین رویکردی را ندارد.

یکی از دیپلمات ها گفت: همکاری بانک سرمایه گذاری اروپا در ایران کار ساده ای نیست و این بانک کاملا به خطرات تحریم های آمریکا در عملیات های بانکی آگاه است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ