کد خبر: ۸۲۰۸۹
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۳/۱۹

تغییرات، شرایط و جوایز دومین لیگ ستارگان بورس تشریح شد
توسط معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس:

تغییرات، شرایط و جوایز دومین لیگ ستارگان بورس تشریح شد

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ضمن اعلام تغییرات،شرایط و جوایز دومین لیگ ستارگان بورس از در دستور کار قرار گرفتن برگزاری چنین رقابت هایی برای فعالان بازار توسط سازمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سنا،قبل از ظهر امروز نشست خبری دومین لیگ ستارگان بورس با حضور سعید فلاح پور عضو هیئت مدیره و  معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، یاسر فلاح رییس کمیته اجرایی لیگ ستارگان بورس و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

فلاح پور با تاکید بر اینکه این رویداد اتفاق بسیار مثبت و ازشمندی بود که از سال گذشته با همت روابط عمومی و شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس برگزار شد، گفت: همیشه در دانشگاه ها به دانشجویان به ویژه در حوزه رشته های مالی و حسابداری و مشابه این رشته ها توصیه می شود از مباحث آموزشی به صورت عملی استفاده کنند.

وی با اشاره به یک تفاوت بزرگ بین رشته های مالی با سایر رشته های علوم انسانی، علوم پایه یا مهندسی تاکید کرد: دانشجویان سایر رشته ها ممکن است به صورت تصادفی با بازار سرمایه آشنا شوند اما کسانی که در رشته مالی تحصیل می کنند در جریان مطالب بازار سرمایه قرار می گیرند و ضروری است که آموخته ها را به صورت عملی تجربه کنند.لیگ ستارگان فرصت بسیار خوبی برای فرهنگ سازی است که در این رقابت می توان تئوری ها را عملی کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در چنین رقابت هایی پدیده ها و نخبه ها نیز کشف می شوند،ادامه داد: ممکن است افرادی در میان دانشجوهای مالی باشند که تا به حال فضایی برای کشف استعداد آنها فراهم نشده باشد و این رقابت فرصت بسیار خوبی برای شناسایی این گروه است. در همین راستا سال گذشته 15 نفر از کسانی که در رقابت ها حاضر بودند به استخدام نهادهای مالی بازار سرمایه درآمدند.اهداف این رقابت ارتباط با صنعت، شناسایی نخبگان، کارآفرینی و فرهنگ سازی است.

تغییرات دومین لیگ ستارگان بورس

فلاح پور به تجربه سال گذشته لیگ ستارگان اشاره کرد و گفت: سال جاری تغییراتی در اجرای این رقابت به وجود آمده،زمان مسابقه از یک به دو ماه افزایش یافته است.سال گذشته نقدهایی درباره اینکه چرا این رقابت در سطح استان تهران بود مطرح شد که سال جاری دومین لیگ ستارگان بورس در سطح کشوری برگزار می شود و فراخوان به دانشگاه های سراسری ارسال شده است.قرار است حداکثر 30 گروه در این لیگ باهم به رقابت بپردازند و تا امروز 28 دانشگاه اعلام آمادگی کرده اند،مهلت اعلام حضور نیز که تا 20 خرداد ماه بود تا 27 خرداد تمدید شد.

وی ادامه داد: تغییر دیگر رقابت سال جاری شبیه سازی بیشتر این رقابت با بازار است. محدودیت های معاملاتی کمتر شده و برخی ابزارها که سال گذشته ممنوعیت داشتند، امکان معامله دارند. در این رقابت همه ابزارهای معاملاتی به جز ابزارهایی که محدودیت فنی دارند می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.آغاز این رقابت از نیمه دوم تیر تا نیمه دوم شهریور ماه است که با اعلام روزانه نتایج شفافیت اطلاعات افزایش می یابد و ابهامی ایجاد نمی شود. البته پیشنهاد اعلام هفتگی نتایج را هم می توان در شورای سیاست گذاری بررسی کرد.

برگزاری رقابت ها برای فعالان بازار در دستور کار سازمان

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درخصوص برگزاری چنین مسابقاتی برای عامه مردم علاقه مند به بازار سرمایه گفت: سازمان بورس این مسابقات را با محوریت شرکت خدمات و اطلاع رسانی بورس آغاز کرد. البته سال گذشته برخی فعالان بازار با الگو برداری از این رقابت به روش دیگری مسابقاتی برگزار کردند. برگزاری چنین رقابت هایی برای فعالان بازار نیز در دستور کار سازمان قرار دارد. با بررسی بازخوردهای لیگ ستارگان می توان رقابت متفاوت دیگری را برگزار کرد.

فلاح پور درباره فرهنگ سازی و موفقیت این رقابت در سال گذشته گفت: به هر ترتیب برگزاری چنین رقابت هایی یکی از ابزار های فرهنگ سازی است. بحث های دیگر مثل انتشار کتاب، کلیپ،تبلیغات و همچنین اطلاع رسانی رسانه ها از دیگر ابزارها هستند. اما این رقابت به اندازه مفید بود و توانستیم به اهدافی که تعریف کردیم، برسیم.

قوانین معاملاتی لیگ ستارگان

وی درباره قوانین معاملاتی لیگ ستارگان گفت: شورای سیاست گذاری مجموعه مقرراتی را تهیه کرده که به صورت شفاف کارهایی مجاز و غیر مجاز و نحوه برخورد با تخلف ها و موارد تخلف را اعلام کرده است. سال جاری معامله در بازار پایه و معاملات آپشن محدودیتی ندارد البته به زودی  فهرست ابزارهای مجاز معاملاتی اعلام می شود، مقررات هم نهایی و به صورت شفاف توضیح داده خواهد شد.قرار است در سلسله مصاحبه هایی از شرکت کنندگان درباره نحوه معاملات پرسش شود،از برگزار کننده ها درباره جزییات معاملات، خرید و فروش ها پرسیده می شود و باید با مستندات و توضیحات شفاف دلیل خرید و فروش ها را توضیح دهند.

جایزه گروه های اول تا سوم

عضو شورای سیاست گذاری دومین لیگ ستارگان بورس حضور همه دانشگاه ها در این مسابقات را مجاز اعلام کرد و گفت: چند واحد دانشگاه آزاد برای حضور اعلام آمادگی کردند. همچنین دانشگاه های دولتی زاهدان، گیلان، مازندارن و زنجان نیز برای حضور اعلام آمادگی کرده اند. برای هر گروه 5 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته می شود که اگر سود شناسایی کنند متعلق به آنها است اما زیان را ما متقبل می شویم. همچنین گروه اول 25 میلیون تومان، گروه دوم15 میلیون و گروه سوم 10 میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد.شورای داوری از شرکت های بورس، فرابورس، سازمان بورس و شرکت اطلاع رسانی بر مقررات وضع شده در رقابت نظارت می کنند و اگر از مقررات تخطی صورت گیرد تخلف محسوب می شود.

نظارت مستقیم سازمان بورس بر دومین لیگ ستارگان

فلاح نیز با اشاره به شورای داوری گفت: کمیته داوری متشکل از یک نماینده از بورس تهران،  یک نماینده از فرابورس، دو نفر از اعضای سازمان بورس و یک نفر از کارگزاری است.شورای داوری این رقابت زیر نظر محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس ها تشکیل شده و از آنجایی که معاملات کاملا واقعی و بر بستر بازار تاثیر گذار است سازمان بورس به طور مستقیم بر آن نظارت می کند.

وی درباره کارگزاری که سیستم آنلاین معاملات را می پذیرد نیز گفت: این موضوع یک هفته قبل از شروع لیگ مشخص می شود. سال گذشته اعتباری که به گروه ها تعلق گرفت یک میلیون تومان بود و سال جاری به 5 میلیون تومان ارتقا پیدا کرده است.هر گروه بیش از 25 درصد زیان کند از رقابت حذف می شود. سال 97 هم مانند سال گذشته یک کارگزاری یا تامین سرمایه اعتبار 5 میلیون تومانی هر گروه را تقبل خواهد کرد.

فلاح درباره محل برگزاری این رقابت گفت: سال جاری به دلیل افزایش تعداد شرکت کنندگان با دانشگاه علم و فرهنگ مکاتباتی صورت گرفته همچنین ساختمان جدید شرکت بورس تهران در سعادت آباد نیز یکی از مکان های احتمالی برگزاری این لیگ است. بورس کالا نیز برای میزبانی از شرکت کنندگان این مسابقه اعلام آمادگی کرده است. با دانشگاه علامه طباطبائی هم مذاکره داشتیم تا پذیرای دانشجویان سایر استان ها در خوابگاه های تحت پوشش باشند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ