کد خبر: ۸۲۰۹۷
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۳/۲۰

دولت باید یک بار برای همیشه نرخ خوراک پتروشیمی ها را حل کند
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

دولت باید یک بار برای همیشه نرخ خوراک پتروشیمی ها را حل کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه ارز موردنیاز از صادرات نفت، پتروشیمی و صنایع معدنی تامین می شود، گفت: دولت باید یک بار برای همیشه بحث نرخ خوراک پتروشیمی ها را حل کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسین امیری خامکانی با بیان اینکه دولت باید یک بار برای همیشه بحث نرخ خوراک پتروشیمی ها را حل کند به خانه ملت گفت: پتروشیمی ها باید تکلیف را مشخص کنند که آیا آزاد هستند یا خیر و اگر آزاد هستند باید خوراک و مواد مورد نیاز را به صورت آزاد تامین کنند و ارز خود را در بازار آزاد به فروش رسانده و از آن طریق به چرخه اقتصادی بیاورند.

وی افزود: در حال حاضر پتروشیمی ها خوراک را به صورت یارانه ای از دولت دریافت می کنند، لذا باید تابع مقررات دولتی باشند و احکام مرتبط با شرایط اعطای یارانه را رعایت کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: دولت تاکید کرده تا ارز حاصل از صادرات محصولات صنعتی به چرخه اقتصادی بازگردد و دولت معتقد است که پتروشیمی ها باید ارز را در اختیار بانک مرکزی قرار دهند و ارز وارد سیستم بانکی شود، لذا پتروشیمی ها باید این قاعده را رعایت کنند. اگر پتروشیمی ها خوراک یارانه ای دریافت می کنند باید احکام ارزی دولت را نیز رعایت کنند و دولت نیز باید بر ارز حاصل از صادرات آن ها اشراف داشته باشد.

خامگانی تاکید کرد: باید در منطقه شرایطی فراهم شود که پتروشیمی ها بتوانند با محصولات پتروشیمی های دیگر کشورها رقابت کنند و در حال حاضر عربستان برنامه ریزی کرده که با کمک آمریکا چند کارخانه پتروشیمی احداث کنند و کشورهای دیگر نیز به دنبال توسعه صنایع پتروشیمی هستند.

وی با تاکید بر اینکه دولت و مجتمع های پتروشیمی باید شرایط رقابتی در این زمینه را فراهم کنند، ادامه داد: شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی و دولت و اتاق ایران باید به نحوی این مسئله را حل کنند که سیاست های ارزی دولت به پتروشیمی ها فشار وارد نکند تا این شرکت ها بازار را از دست ندهند و بازار جهانی را حفظ کنند که این نیازمند افزایش کیفیت و تعیین قیمت مناسب است.

خامگانی افزود: ارز موردنیاز از صادرات نفت، پتروشیمی و صنایع معدنی تامین می شود که این بخش ها نیز باید همکاری لازم را برای مدیریت بازار ارزی داشته باشند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ