کد خبر: ۸۳۱۰۳
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۳/۲۰

قیمت چند دارو ۹ درصد گران می شود و برخی دیگر ارزان
سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

قیمت چند دارو ۹ درصد گران می شود و برخی دیگر ارزان

سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به سه برنامه واقعی کردن قیمت دارو در سال ۹۷ و افزایش دلار ، از کاهش برخی محصولات دارویی و افزایش تا 9 درصدی چند محصول دیگر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، کیانوش جهانپور درباره برنامه سازمان غذا و دارو برای واقعی کردن قیمت دارو به ایسنا گفت: در حوزه قیمت‌گذاری دارو در سال جاری،  3 استراتژی و برنامه تعیین شده که برخی اقلام دارویی مانند داروهای برند، برند ژنریک و وارداتی شاهد کاهش قیمت خواهیم بود. البته درصدهای این کاهش قیمت متغیر بوده و به تناوب اعلام می‌کنیم که چه داروهایی دچار کاهش قیمت شدند.

وی افزود: در برخی موارد شاهد ثبات قیمتی اقلام دارویی در سال جاری هستیم و در برخی موارد در راستای منطقی‌سازی قیمت، برنامه افزایش قیمت داروها را پیش می‌بریم که این اقدام بیشتر شامل تولیدات داخلی می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: پیش از این دلار مرجع دارو حدود ۳۸۰۰ تومان برای هر دلار بود اما طبق ابلاغیه‌ای، دلار ا نرخ تک‌نرخی رسمی ۴۲۰۰ تومان است. بنابراین مواد اولیه یا محصول نهایی دارو با این رقم وارد می‌شود و قاعدتا تفاوت قیمتی با قبل در برخی اقلام دارویی خواهیم داشت که میزان آن بر اساس فرمول‌هایی است که در کمیسیون قیمت‌گذاری مطرح می‌شود. البته تغییر قیمت دارو در سال جاری تا سقف ۹ درصد است و بیش از آن نخواهد بود.

جهانپور با اشاره به سقف 7 درصدی افزایش قیمت در سال گذشته ادامه داد: با توجه به اینکه دولت مابه‌التفاوت ارزی را تخصیص خواهد داد، مشکلی برای بیماران ایجاد نمی‌شود. بر این اساس دولت مابه‌التفاوت نرخ ارز را در سطح عرضه از طریق سازمان‌های بیمه‌گر و با اولویت بیماران خاص و صعب‌العلاج به‌گونه‌ای پوشش می‌دهد که فشار مالی خاصی روی بیمار ایجاد نشود. یعنی ممکن است قیمت دارو تغییر کند، اما این افزایش قیمت به بیمار منتقل نخواهد شد.

وی تاکید کرد: بنابراین میانگین تغییر قیمت دارو در سال 97، افزایش 9 درصدی است که در برخی اقلام کاهش، برخی اقلام افزایش و در برخی اقلام ثبات قیمت را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ