کد خبر: ۸۳۳۴۰
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۳/۲۷

سه رکورد جدید دیگر بورس با شاخص 102 هزار واحدی/ دلیل اصلی تغییر ناگهانی
بورس پرس گزارش می دهد:

سه رکورد جدید دیگر بورس با شاخص 102 هزار واحدی/ دلیل اصلی تغییر ناگهانی

بورس با ثبت سه رکورد تر و تازه دیگر و نخستین حضور در ارقام بیش از 102 هزار واحدی، تاریخی شد و یکی از بهترین روزها را سپری کرد اما برخی کارشناسان دلیل اصلی این تغییر جهت ناگهانی را ناشی از عاملی پشت پرده دانستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، 27 خرداد 1397 مانند چندین روز مهم دیگر برای بورس 50 ساله ایران ماندگار و تاریخی شد. روزی که بعد از ماه ها انتظار، مقاومت ها شکسته و قله های جدید فتح شد. روزی که کمتر فعالی از این رویداد ( با همه انتقادت و کم و کاستی ها ) در کنار بازی شیرین ایران و مراکش و اولین برد ایران در جام جهانی بعد از 20 سال خوشحالی نکرد.

براساس این گزارش، با جهش بی سابقه 2767 واحدی شاخص در چهارشنبه گذشته و قرار گرفتن در کانال 99 هزار تایی و رقم 99 هزار و 147 واحدی ( که برای اولین بار ثبت شد)، اکثریت قریب به اتفاق فعالان با توجه به مواردی چون مصوبه مهم دولت برای پتروشیمی ها با دلار ارزان و حمایت سخنگوی دولت از بورس و... منتظر بودند تا دماسنج بازار برای اولین بار 6 رقمی شده و بالاتر از کانال 100 هزار تایی قرار گیرد.

این انتظار در همان آغاز داد و ستد برآورده شد و شاخص 28 ساله بورس به راحتی پرچم جدید را در قله 100 هزار تایی به زمین نشاند تا با کولاک در آخرین روزهای بهار ، آغاز گر فصل تازه ایی در حیات باشد و حرف های جدیدی برای گفتن داشته باشد.

به این ترتیب ، امروز هم سه رکورد تر و تازه دیگر به ثبت رسید که مربوط به بیشترین جهش روزانه شاخص با 3 هزار و 306 واحد ، بالاترین رقم شاخص با 102 هزار و 452 واحد و بیشترین ارزش روز بازار سهام شرکت های بورسی با 397 هزار میلیارد تومان بود.

این رکوردها در نتیجه رشد قیمت سهام اکثر شرکت ها مخصوصا" اثر 328 تا 101 واحدی فولاد مبارکه، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات، گل گهر، تاپیکو، پتروشیمی جم، فولاد خوزستان ، پارسان، پالایشگاه های بندرعباس و اصفهان و سرمایه گذاری غدیر رخ داد و به جز حدود 40 شرکت (از جمله بانک های کارآفرین، خاورمیانه و پست بانک، بیمه دانا و چند شرکت سیمانی و دارویی و تک سهم مانند فولاد امیرکبیرکاشان و الکتریک‌ خودرو شرق‌)، همه دیگر شرکت های بورسی سبز پوش و با رشد قیمت و صف خرید چند هزار تا چندین میلیون سهمی روبرو بودند تا همگان نظاره گر یکی از بهترین روزهای بازار سهام باشند.  

در این میان تا چند روز قبل کمتر کسی قادر به پیش بینی این وضعیت بازار سهام بود و هر چند به دلایلی چون لحاظ کردن دلار 6 تا 7300 تومانی در شرکت های صادر کننده و افزایش سود شرکت ها، مصوبه دولت برای محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها با دلار 3800 تومانی، مواضع حمایتی سخنگوی دولت از بورس و دعوت مردم به سرمایه گذاری در بازار سهام ، ارزنده بودن قیمت سهام اکثر شرکت ها ، در پیش رو بودن فصل داغ مجامع ، افزایش تحرکات سرمایه گذاران و تزریق نقدینگی و ...  بود اما برخی کارشناسان اعتقاد دیگری دارند.

این گروه بر این باورند پشت پرده روند صعودی و تغییر جهت ناگهانی و پیش بینی نشده بورس و فارغ از اثر عوامل فوق ، علت اصلی را باید در تغییر رویه اجباری دولت به بورس باید جستجو کرد.

چرا که تا قبل از افزایش لگام کسیخته قیمت ها در همه بازارها و افزایش نگرانی ها از ترکیدن حباب قیمت های ارز، سکه ، مسکن ، طلا و خودرو ، دولت از بازار سرمایه صرفا" برای تامین مالی و فروش اوراق استفاده می کرد و حاضر به پذیرش همه واقعیت ها از جمله فعالیت نوسان گیران و لزوم رشد قیمت ها و سودآوری شرکت ها نبود اما با تغییر شرایط ، چاره ایی جز حمایت از بورس نیافته است. 

بنابراین مسئولان طی روزهای اخیر همزمان با دعوت از مردم به سرمایه گذاری در بورس و حمایت از بزرگترین صنعت حاضر در بازار یعنی پتروشیمی و برنامه تبدیل سکه پیش فروش شده به اوراق و... ، نقش بازار سهام را پر رنگ کردند تا شاخک های نقدینگی را حساس و سرمایه گذاران را به این سمت هدایت کنند.

اما واقعیت این است که با توجه به پابرجا بودن مسائلی چون آینده مبهم برجام و نقش اتحادیه اروپا در تعامل با ایران ، اعمال تحریم های مجدد آمریکا در مرداد ، عدم اعتماد عمومی به آینده و ریسک های چندین گانه بازار پرنوسان سهام ، وضعیت ناخوشایند صنایع ارزبر و بانک ها ، ناکارآمدی برخی مسئولان اقتصادی و... برخی کارشناسان و فعالان اعتقاد چندانی به پایدار بودن روند صعودی قیمت سهام و متغیرهای بورس ندارند.

این درحالی است که به رغم رکوردشکنی های بورس در دو روز کاری اخیر ، بازارهای ارز و سکه و طلا با تغییر معناداری روبرو نشده و امروز با کاهش اندک قیمت ها مواجه شدند. حتی قیمت طلا با به 210 هزار تومان و سکه جدید با رشد بیش از 40 هزار تومانی به دو میلیون 427 هزار تومان رسید و تنها 30 و 20 تومان از ارزش یورو، پوند و دلار کانادا کاسته شد و به 8 هزار و 30 ، 9 هزار و 150 و 5 هزار و 240 تومان رسیدند.

با این اوصاف هر چند رکورد شکنی های بورس ( و به تعبیری برخی عقده گشایی ها) می تواند برای کوتاه مدت خوشحال کننده باشد اما هنوز تجارب سال های گذشته از جمله دعوت وزیر اقتصاد دولت یازدهم یعنی علی طیب نیا از مردم به سرمایه گذاری در بازار سهام و سپس اعلام حبابی بودن شاخص و زیان سنگین سهامداران، هنوز در خاطره جمعی بسیاری از سرمایه گذاران باقی است و جا دارد دولت برنامه های عملی پایدارتری را برای رفع چنین ذهنیتی انجام دهد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» احسان | ساعت ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۳/۲۷
3
0
پاسخ
خاطرات تلخ زمان وزارت طيب نيا براي سرمايه گذاران بورس فراموش نشدني هست
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ