کد خبر: ۸۳۳۴۹
۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۳/۲۸

چرا بورس با وجود بازدهی بیشتر همچنان فرزند ناخوانده اقتصاد است ؟
یک کارشناس بازار سرمایه :

چرا بورس با وجود بازدهی بیشتر همچنان فرزند ناخوانده اقتصاد است ؟

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: بورس ایران در بلندمدت بازدهی بالاتری نسبت به دیگر بازارها داشته اما عدم تبلیغات و عدم شناخت جامعه باعث شده دیگران به بورس به چشم فرزند ناخوانده اقتصادی نگاه کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هاشم ذوالفقاری در مطلبی اعلام کرد: فعالان هر صنفی برای ارتقای وضعیت شغلی و تشویق به جذب منابع بیرونی و افزایش سطح فعالیت و ... اقدام به تبلیغات و تعریف و تمجید در بین عموم و مقایسه با سایر اصناف می کنند. چرا که هیچ بقالی به ترش بودن ماست اذعان نمی کند.

اگر سری به بنگاه های مسکن بزنید همیشه می گویند ملک دارد گران می شود؛ بخرید. به بازار طلا سر بزنید ، می گویند کسی از طلا خریدن ضرر نکرده است. به بازار خودرو سر بزنید دلالان  سودای سودهای آن چنانی دارند اما در بورس تقریبا تمامی فعالان در هر زمان که بازار در شرایط مختلف قرار دارد دائما در حال گله و شکایت و نالیدن از وضعیت بازار و ... هستند.

این موضوع به خودی خود سبب شده دیگرانی که با شرایط کاری و مدل سرمایه گذاری در بورس آشنایی ندارند، روی خوشی به بورس نشان نداده و همانطور که بارها اتفاق افتاده در اولین انتخاب برای سرمایه گذاری، بازارهایی را انتخاب می کنند که فضای سفته بازی و تبلیغاتی قوی تری نسبت به بورس دارد.  حتی حاضرند در مسکن سرمایه گذاری کنند و سالها سرمایه را راکد نگه دارند تا مثلا پس از 3 سال با رشدی حدود 50 درصد حفظ ارزش سرمایه را داشته باشند.

نکته این نیست که کسی در بورس ضرر نمی کند. به هر حال در هر بازاری اتفاقات خاصی وجود دارد. همانطوری که مثلا ملکی را ممکن است با کلاه برداری به چند نفر بفروشند و خریدراران ضرر کنند؛ همانطوری که ممکن است خودرو مشکل  دار را بفروشند و بعدا مشخص و منجر به ضرر شود و همانطور که تقلب در فروش طلا در بازار هست ؛ در بورس هم ممکن است بین 600 شرکت فعال ، اتفاقاتی بیفتد و عده ای متضرر شوند که به معنای نفی کل بازار و زیان کل شرکت ها نیست.

این در صورتی است که بررسی سال های گذشته نشان می دهد رشد بورس نسبت به سایر بازارها بالاتر و در بلندمدت از سایر بازارها پیشی گرفته اما عدم تبلیغات و عدم شناخت اقشار جامعه و عدم فرهنگ سهامداری باعث شده دیگرانی که بیرون بازار هستند به بورس به چشم  یک فرزند ناخوانده اقتصادی نگاه کنند و به بازدهی و رشد ارزش سرمایه در  ان اعتقادی نداشته باشند و صد البته اینها همه بدلیل تبلیغات منفی و نارضایتی های مکرر فعالان این بازار در تمام تربون هایی است که تا کنون در اختیار داشته اند.

در این میان اخیرا یک برنامه تلویزیونی تهیه شده بنام "با ما اینجا" که جمعه ها از شبکه 5 پخش می شود و موضوع ان فرهنگ سازی و رصد بازار سرمایه  است و ابتکار بسیار بشمار می رود و به نظر می رسد تمام فعالان حوزه بورس و بازار سرمایه باید برای تولید و ساخت  این گونه برنامه ها و حمایت از برگزار کنندگان ان تلاش کرده و بجای ایراد گرفتن های پی در پی و بد نام کردن بازار سرمایه سعی در جذب جامعه در سرمایه گذاری در بورس کرده و از بالابردن سطح سواد مالی جامعه و گسترش بازار استقبال کنند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ