کد خبر: ۸۳۳۷۲
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۳/۲۸

۳ سناریوی احتمالی برای نشست مهم اوپک در هفته جاری
اویل پرایس بررسی کرد:

۳ سناریوی احتمالی برای نشست مهم اوپک در هفته جاری

نشست رسمی اوپک پایان هفته جاری برگزار می‌شود که با توجه به سیگنال‌هایی که از سوی تولید کنندگان بزرگ این گروه ارسال شده،۳ سناریو مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اویل پرایس، نشست رسمی اوپک پایان هفته جاری برگزار می‌شود و با توجه به سیگنال‌هایی که از سوی تولیدکنندگان بزرگ این گروه ارسال شده، انتظار می رود  این جلسه با افزایش تولید نفت همراه شود بااین‌حال میزان دقیق افزایش تولید همچنان نامشخص بوده و پیامدهای عدم توافق جمعی ممکن است تبعاتی را به چندین شکل مختلف داشته باشد.

از این رو، در آستانه این دیدار 3 سناریو مورد بررسی قرار گرفته که به شرح زیر است:

سناریوی شماره یک: اوپک و هم‌پیمانان در توافق نفتی با افزایش تولید مختصر بین ۵۰۰ تا ۸۰۰‌ هزار بشکه در روز موافقت خواهند کرد. به نظر می‌رسد بازار هم روی افزایش بین این محدوده حساب کرده اما گویا روسیه خواهان افزایش تولید بالاتری است. طبق گزارش‌هایی که چند هفته پیش منتشر شد، روسیه خواهان افزایش تولید این گروه به میزان یک‌ میلیون بشکه در روز است.

بلومبرگ اخیرا گزارش کرد روسیه ممکن است پیشنهاد کند تولید به میزان 1.8 ‌میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند و عملا به پیمان نفتی که اواخر سال ۲۰۱۶ بین کشورهای اوپک و غیراوپک منعقد شد، پایان دهد. بااین‌حال برخی از کشورها مانند آنگولا، مکزیک و ونزوئلا قادر نخواهند بود به سطح تولید سابق بازگردند. عربستان ‌سعودی خواستار افزایش تولید به میزان ملایم‌تری است. به نظر می‌رسد رقم افزایشی که ماه گذشته مطرح شد و عربستان ترجیح می‌دهد، حدود ۳۰۰‌ هزار بشکه در روز است.

سناریوی شماره 2: عربستان ‌سعودی و روسیه با افزایش تولید به میزان یک ‌میلیون بشکه یا بیشتر موافقت می‌کنند. ماه گذشته زمانی که برای نخستین‌بار اعلام شد گروه اوپک‌پلاس در حال بررسی افزایش تولید است، قیمت‌های نفت سقوط کرد اما بسیاری از تحلیلگران نفت با این موضوع موافق هستند که تولید نفت با توجه به سقوط تولید ونزوئلا و احتمال متأثرشدن صادرات ایران از تحریم‌های آمریکا و همچنین رشد قوی تقاضا، باید افزایش پیدا کند.

سناریوی شماره 3: عربستان ‌سعودی و روسیه نمی‌توانند توافق کنند و به طور یک‌جانبه تولید را اندکی افزایش می‌دهند. اکثر تولیدکنندگان اوپک در برابر افزایش تولید مخالف هستند، زیرا توان بالابردن تولید در مدت کوتاه را ندارند. تولید ونزوئلا در 6 ماه گذشته سیر نزولی داشته است. ایران نیز در برابر تحریم‌های آمریکا ممکن است با افت صادرات روبه‌رو شود. آنگولا و مکزیک با افت طبیعی تولید میادین خود مواجه شده‌اند.

به‌جز روسیه و عربستان‌ سعودی، شاید تنها کویت، امارات متحده عربی و عراق باشند که قادرند تولید را افزایش دهند بااین‌حال عراق با تولید بالاتر ابراز مخالفت کرده است. بدون توافق رسمی، عربستان ‌سعودی ممکن است محدودیت عرضه را بدون اینکه خشم سایر اعضای اوپک را برانگیزد، اندکی تسهیل کند و از آنجا که سعودی‌ها بزرگ‌ترین ظرفیت تولید شناور را دارند، رویکرد خوددارانه آنها ممکن است به معنای افزایش ملایم مجموع تولید باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ