کد خبر: ۸۴۴۲۰
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۳/۲۹

همه فعالان بورس فقط ۶ ماه فرصت ثبت اطلاعات دارند/ مزایا و عواقب
مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی:

همه فعالان بورس فقط ۶ ماه فرصت ثبت اطلاعات دارند/ مزایا و عواقب

مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی با معرفی و مزایای سامانه سجام از مهلت ۶ ماهه برای ثبت اطلاعات فعالان بازار سرمایه خبر داد و گفت: پس از اتمام مهلت ، دیگر خدماتی قابل دریافت نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسین فهیمی در نشستی خبری ضمن معرفی برنامه ها، چشم انداز و پروژه های شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: سمات تنها شرکت سپرده گذاری تاسیس شده در ایران است که خدمات منحصر به فردی به فعالان بازار ارائه می کند.با فعالیت های قبل از معامله بستر برای انجام معامله فراهم می شود تا به تبع ان فعالیت های پس از معامله جهت پایاپای شدن و پرداخت وجوه حاصله از اوراق بهادار به دینفعان انجام شود.

وی با اشاره به اینکه سپرده گذاری مرکزی در کنار این خدمات زیرساختی در حوزه مدیریت ریسک نیز دارای رسالت بزرگی است، ادامه داد: ریسک های عملیاتی، نقد شوندگی و حفظ و نگهداری دارایی ها که ذیل عنوان مدیریت ریسک دسته بندی می شود با همراهی دو شرکت تابعه شامل مدیریت دارایی مرکزی و فنی سمات سامانه، بصورت انحصاری در بازار سرمایه ارائه می شود.

این مقام مسئول گفت: پس از برگزاری مجمع عادی بطور فوق العاده این شرکت در آبان سال گذشته اعضای هیات مدیره تغییر کرد و تحولات بسیاری در برنامه‌ها ایجاد شد تا گستره خدمات در حوزه قبل و بعد از معامله و استانداردهای حاکم بر ارائه خدمات در بازار سرمایه متحول شود.دراین راستا پروژه هایی تعریف و آغاز شده که برخی از آنها به همراهی دیگر فعالان برای به سرانجام رسیدن نیاز دارند.

فهیمی مهمترین و اولین پروژه طراحی و توسعه داده شده را که زیرساخت های آن تدوین، مستقر و عملیاتی شد سامانه سجام  یا سامانه جامع مشتریان خواند و گفت: برای اولین بار امکان خدماتی که تاکنون قادر به ارائه آنها نبودیم تکمیل و فراهم می شود به عبارتی بزرگترین جمع آوری اطلاعات مشتریان که جایگزین شناسایی اولیه ای است که هر  فرد برای انجام هرگونه خدمات در بازار سرمایه نیاز دارد،میسر می شود.

وی توضبح داد: تا به حال این شناسایی بصورت مکرر انجام می شد اما بوسیله سجام هر شخص حقیقی و حقوقی یک بار برای همیشه در این سامانه ثبت نام و احراز هویت می شود تا وارد باشگاه بازار سرمایه شود.خدمات سجام در دو حوزه خواهد بود که دریافت کنندگان خدمات شامل کلیه بورس ها و نهادهای مالی، بخش اول این فرایند را تشکیل می دهند. هر فردی به عنوان مشتری برای ورود به بازار سرمایه نیازمند دریافت کد سهامداری است که با مراجعه به یکی از دفاتر کارگزاری می تواند از طریق فرم های در اختیار اطلاعات هویتی را ارائه کند تا احراز هویت شود. سامانه مذکور از دریافت مجدداین فرم ها در مراحل خرید و فروش،دریافت شناسه کاربری،معاملات برخط، دریافت سود اوراق و مراجعه به نهادهای مالی مختلف جلوگیری می کند.

مدیرعامل سپرده گذاری مرکزی افزود: دومین گروه بهره مند از این سامانه ارائه کنندگان خدمات هستند، عملیات شناخت مشتری خدمتی است که سجام در اختیار این دسته ار ذینفعان قرار می دهد، به عبارتی نیاز نداشتن به بایگانی فرم ها و توسعه کمی و کیفی خدمات در فضای سایبری از مزایای این سامانه است.سجام با اتصال به سامانه های مختلف مانند پایگاه اطلاعاتی جمعیت،بانک مرکزی و ثبت شرکت ها قادر خواهد بود اطلاعات را به روز نگه دارد. هر شخص راسا می تواند اطلاعات هویتی را به روز رسانی و اصلاح کند البته بخشی از این اصلاح در اختیار مشتری است و بخشی از سیستم های سطح کشور بصورت آنلاین دریافت می شود.

فرصت 6 ماهه به فعالان بازار سرمایه

فهیمی از آغاز ثبت نام در سامانه سجام از دو روز گذشته خبر  داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی ها تمامی فعالان فعلی بازار موظف هستند ظرف ۶ ماه اطلاعات را در این سامانه ثبت نام کنند و پس از اتمام مدت مورد نظر دیگر قادر نخواهند بود خدماتی ار بازار سرمایه دریافت کنند.آن دسته از مشتریان حقیقی و حقوقی که به موجب قراردادهای متعدد به عنوان پیمانکار از نهادهای دولتی طلب دارند و کشاورزانی که براساس برنامه‌های حمایتی دولت، گواهی سپرده دریافت می کنند نیز باید در این سامانه ثبت نام کنند.

وی درخصوص ثبت نام صاحبان سهام عدالت در این سامانه گفت: جامعه هدف حدود ۵۰ میلیونی سهام عدالت تکلیفی برای ثبت نام در این سامانه ندارند تا روشی دیگر برای آنها ارائه شود اما آن دسته از سهامدارانی که در کنار داشتن سهام عدالت میخواهند در بازار سرمایه فعالیت کنند، باید سجامی شوند.

این مقام مسئول با اشاره به تسهیلات ایجاد شده که پیش نیاز بسیاری از خدمات سامانه هایی است که یک به یک تکمیل و رونمایی خواهد شد درخصوص برنامه‌های آتی این شرکت برای سامانه سجام گفت: دراین راستا درصدد عملیاتی کردن سیستم دریافت و پرداخت یکپارچه سود اوراق بهادار در سامانه سجام هستیم تا سود سهام و هر نوع اوراقی که فرد در شرکت‌های مختلف دارد، به موجب این برنامه دریافت و به همان شماره حسابی که در سجام ثبت شده واریز شود.این سیستم ظرف ماه های آینده عملیاتی و در نیمه دوم سال رونمایی می شود.

فهیمی با اشاره به یکی دیگر از سامانه های پایلوتی که سال جاری در این شرکت عملیاتی خواهد شد،گفت: سامانه مجمع الکترونیک و توزیع سود سهامداران، نحوه نظارت بر بنگاه های اقتصادی را متحول خواهد کرد.همچنین از این طریق سهامدار امکان اظهار نظر خواهد داشت و در نهایت می توانند پس از مبادله شدن اسناد و مدارک،اعمال رای مجازی داشته باشند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ