کد خبر: ۸۴۴۲۷
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۳/۲۹

بهمنی ، سیف و چند معاون و مدیر بانک مرکزی متهم شدند
توسط دیده‌بان شفافیت و عدالت:

بهمنی ، سیف و چند معاون و مدیر بانک مرکزی متهم شدند

رئیس هیئت‌ مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت از اعلام جرم علیه بهمنی ، سیف و چند معاون و مدیر بانک مرکزی به دلیل همکاری با دو موسسه مالی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه، احمد توکلی درباره اتهام مدیران سابق و فعلی بانک مرکزی از نظر سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: اتهام نخست این افراد اخلال در نظام پولی و بانکی و حیف‌ و میل اموال مردم از طریق اخذ وجه و سپرده اشخاص حقیقی و حقوقی است و اتهام دیگر کلاهبرداری با استفاده از روش‌های متقلبانه و اغواگرانه برای جمع‌آوری سپرده‌های مردم است. همچنین خیانت در امانت و تحصیل مال نامشروع و تصرف مدیر تسویه و مدیران فرشتگان در اموال این شرکت در زمان تسویه است.

به گفته وی این سازمان علیه محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی، ابراهیم درویشی معاون سابق نظارتی بانک مرکزی، ولی‌الله سیف رئیس فعلی بانک مرکزی، حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی، فرهاد خالتی مدیر نظارت بر مصارف پولی و بانکی و فرشاد حیدری معاون نظارتی فعلی بانک مرکزی اعلام جرم کرده و نامه آن نیز به دست دادستان تهران رسیده است.

توکلی درباره علت این شکایت گفت: اگر یک جوان فوق‌ لیسانس بی‌کار در خانه دستگاه کلیدسازی برای کسب‌وکار نصب کند، اماکن نیروی انتظامی بلافاصله مطلع خواهد شد و جلوی وی را خواهد گرفت که بررسی کند آیا مجوز دارد یا نه، اما یک تعاونی در مشهد به نام فرشتگان تشکیل می‌شود و در کمتر از چند سال 213 شعبه تأسیس می‌کند و هیچ‌کس هم جلوی آن را نمی‌گیرد. مؤسسه فرشتگان در سال 1377 در شهر مشهد با نام شرکت تعاونی اعتبار شهید هاشمی مشهد و با مجوز وزارت تعاون دولت به‌عنوان مرجع ذی‌ربط صادرکننده مجوز در آن زمان تأسیس شد و از همان ابتدا با قانون‌شکنی مقاصد مخرب را تعقیب کرد.

وی ادامه داد: این آقایان باید پاسخ بدهند که چرا سکوت کردند و اجازه دادند این مؤسسات تخلفات را ادامه دهند و در نظام اقتصادی اخلال ایجاد کنند؟ به مؤسسه فرشتگان اجازه داده شد تا از عبارت تحت نظارت بانک مرکزی استفاده کند، درحالی‌که طبق قانون فرشتگان در سال 92 رسما منحل شده بود و حداقل از دی سال 94 در حال تسویه بود و باید در تمامی سربرگ‌ها و تابلوهای شرکت عبارت در حال تسویه نوشته می‌شد، اما نه‌تنها این کار را نکردند، بلکه برعکس، از عبارت تحت نظارت بانک مرکزی استفاده کردند و با روش پانزی کلاهبرداری کردند و افرادی که ما از آنها شکایت کردیم هم در این کلاهبرداری معاونت داشته‌اند. روش پانزی ذاتا بر تقلب استوار است و با ارائه سود بالاتر از متعارف، سرمایه جذب می‌کند و از پول سرمایه‌گذاری جدید پول قبلی‌ها را پرداخت می‌کند و بانک مرکزی هم قبول دارد که این مؤسسات از این روش استفاده کرده‌اند. 

فرشتگان 58 درصد سپرده‌ها را صرف خرید املاک و سهام کرده و جای سؤال است که چرا بانک مرکزی نظارت لازم را اعمال نکرده است؟ یکی از تخلفات بارز این مؤسسات نرخ بالای سود سپرده بوده که این موضوع رقابت را در نظام بانکی به هم زده و یک فضای غیررقابتی سودجویانه را ایجاد کرده بود و هیچ برخوردی با آن نشد. حتی یک نفر از مدیران ارشد این مؤسسات سابقه بالای 10 سال مدیریت بانکی را در کارنامه نداشتند، چرا بانک مرکزی به این افراد اجازه فعالیت داد؟. اسنادی وجود دارد که آشکار می‌کند کاسپین مبلغی بیش از 20 میلیارد تومان نزد فرشتگان سپرده دارد و سود این سپرده را برای مدت کمتر از 4 ماه 112 میلیون تومان نشان می‌دهد و این در حالی است که بنا بود تعاونی فرشتگان منحل شود و با انتقال دارایی‌ها و تعهدات به کاسپین در آن ادغام شود.

توکلی گفت: براساس گزارش حسابرسی رسمی از دوره مالی 3 ماه‌ و 27 روزه منتهی به 29 اسفند 94 آرمان ایرانیان یا همان کاسپین، ذکریا.م 339 میلیون تومان، علیرضا.پ، 237 میلیون تومان، مرتضی ع. 230 میلیون تومان، علی.ا 200 میلیون تومان، امید. پ، 180 میلیون تومان، غلامحسین.م، 110 میلیون تومان، فرید.ض 105 میلیون تومان و سایر کارکنان جمعا 295 میلیون تومان تحت عنوان حق‌الزحمه هیئت مؤسس و اجرائی، حق حضور در جلسات و حقوق و مزایای مربوط به مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره و مدیران ارشد دریافت کردند. این اگر چپاول نیست پس چیست؟ اینکه

ذکریا.م به‌تنهایی نزدیک به 2 هزار برابر متوسط دریافتی هرکدام از کارکنان این مؤسسه حقوق گرفته است چه معنی‌ای دارد؟

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اینکه چرا صداوسیما تبلیغات این مؤسسات را انجام می‌داد و آیا این موضوع به اعتماد جامعه به این‌گونه مؤسسات کمک نکرد؟ پاسخ داد: وقتی بانک مرکزی از صداوسیما چنین درخواستی کرده، صداوسیما چه‌کاره است که سراغ صحت و سلامت این مشتریان برود؟ صداوسیما می‌خواهد آگهی داشته باشد و پول بگیرد. این بانک مرکزی است که باید پاسخ بدهد چرا این حمایت را کرده است؟ سپس توکلی نامه‌ای را به خبرنگاران نشان داد که در آن مدیران وقت بانک مرکزی در سال90 در نامه‌ای خطاب به مدیر کل بازرگانی صداوسیما از رسانه ملی خواسته بود تیزر تبلیغاتی مؤسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج تحت نظارت بانک مرکزی را در برنامه‌های خود تبلیغ و پخش کند.

توکلی در پاسخ به این سؤال که سراج رئیس سازمان بازرسی گفته مؤسسه دیده‌بان شفافیت و عدالت حق دخالت در امور قضائی را ندارد، گفت: ما یک مؤسسه مردم‌ نهاد هستیم و می‌توانیم نسبت به برگزاری تجمعات، داشتن نشریه و حق دادخواهی در مراجع قضائی اقدام کنیم و این کار را هم می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که رئیس کل بانک مرکزی اقدامات توکلی را جوسازی علیه بانک مرکزی خوانده است نیز گفت: توجه مردم را به مسائل داخلی جلب می‌کنیم و این جوسازی نیست بلکه شفاف‌سازی است و ما به این شفاف‌سازی افتخار می‌کنیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ