کد خبر: ۸۴۴۶۴
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۳/۳۰

چالش بزرگ
مدیر کارخانه اعلام کرد:

چالش بزرگ "فایرا" و دو سناریو برای عرضه محصول/ اهمیت دلار مبادله‌ای

مدیر کارخانه آلومینیوم ایران با اعلام اهمیت دریافت ارز مبادله‌ای از دولت، بزرگترین چالش و دو سناریو برای عرضه محصولات این شرکت بورسی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس محمد گودرزی درباره  بزرگترین چالش شرکت آلومینیوم ایران که طی سال جاری با رشد 67 درصدی قیمت سهام در بورس روبرو شده ( از 130 به 218 تومان امروز) گفت: در صورت راه اندازی کارخانه آلومینیوم خراسان‌شمالی (جاجرم) با ظرفیت 240‌هزار تن در مهرماه ، "فایرا" با کمبود ماده اولیه مواجه می‌شود. چرا که در برابر مصرف 160‌هزار تن از تولیدات معدن بوکسیت جاجرم ، فقط 120 ‌هزار تن آلومینا باقی می‌ماند. بنابراین ناگریز به واردات ماده اولیه خواهیم شد.

وی انتقال مواد استحصال‌شده از معدن بوکسیت گینه که توسط ایران خریداری شده را راهکار حل مشکل صنعت آلومینیوم اعلام کرد و افزود: از مسائلی که همواره درباره انتقال ذخایر معدن گینه وجود داشت، نحوه انتقال این مواد به ایران بود. در مقطعی هم برای راه‌اندازی آلومینای جاجرم از منابع بوکسیت خارجی استفاده کردیم.

این مقام مسئول درباره سیاست‌های "فایرا" برای صادرات یا عرضه محصول در بازار داخلی گفت: در صورت دریافت ارز مبادله‌ای از دولت، نیازی به تهاتر شمش آلومینیوم نخواهیم داشت. قبلا 40 تا 60 درصد صادرات شمش ایران صرف تأمین ماده اولیه می‌شد. برای آند، کک، متعلقات کریولیت و آلومینیوم‌ فلوراید وابسته‌ایم و بخش بازرگانی یک ماه در انتظار ارز باقی می‌ماند.

گودرزی ادامه داد: صادرات از طریق تهاتر یا سواپ برای ورود مواد اولیه به کشورهایی چون هند، چین، ترکیه، امارات و تایوان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه درصورت عدم تخصیص ارز مبادله ایی ، این شرکت مجبور به تهاتر و کاهش عرضه در بازار داخلی خواهد شد، ادامه داد: ایرالکو تا سال گذشته به دلیل حضور در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا مشکلاتی برای تأمین ارز، تبادل و ورود کشتی‌ داشت و تجاربی به دست آورد که در صورت برگشت مجدد تحریم ها بکار خواهد آمد.

به گفته گودرزی ، آخرین ترکیب سهامداری "فایرا" شامل 30 درصد سهام عدالت ، 20 درصد مهر اقتصاد ایرانیان و 33 درصد در اختیار دو شرکت پردیس و شرکت آلومینیوم نوین است که دو نفر به هیئت‌مدیره معرفی کرده‌اند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ