کد خبر: ۸۴۵۰۳
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۴/۱

قول وزیر صنعت به ترکیدن حباب قیمت خودرو در ۳۱ روز
یک نماینده مجلس اعلام کرد:

قول وزیر صنعت به ترکیدن حباب قیمت خودرو در ۳۱ روز

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قول وزیر صنعت برای ساماندهی یک ماهه بازار خودرو، گفت: در جلسه با شریعتمداری ،خواستار مهار قیمت و برخورد با مقصران این امر در مدت زمان کوتاه شدیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی ملکی با اشاره به قول وزیر صنعت برای ساماندهی یک ماهه بازار خودرو به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در جلسات برگزار شده با شریعتمداری جهت بررسی عوامل افزایش قیمت خودروها،خواستار مهار قیمت و برخورد با مقصران این امر در مدت زمان کوتاه شدیم.البته یکی از مقصران افزایش قیمت خودروها، بویژه خودروهای لوکس خارجی و قطعات وارداتی، اعمال تحریم ها و خروج آمریکا از برجام بود.

وی با اشاره به تاثیر غیر مستقیم تحریم ها بر قیمت خودروها افزود:اتحادیه اروپا برای جلوگیری از بروز هر گونه خللی در فروش تولیدات خودرویی شرکت های خودروسازی را در فهرست اقلام تحریمی قرار نمی دهد . از اینرو  فشارهای ناشی از تحریم را از طریق اعمال محدودیت های بانکی و تاثیر مستقیم بر نوسانات ارزی مقصد وارد می کنند که این موضوع به تبع بازار خودرو هدف را تحت تاثیر قرار می دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به علت افزایش قیمت خودروهای داخلی و بومی ادامه داد: قطعا شرکت هایی که ۹۰ درصد از تولیدات نهایی آنها برگرفته از مواد اولیه داخلی و قطعات بومی است نباید برای افزایش قیمت های آن ها بهانه نوسانات ارزی را بیاورند، این در حالی است که مدیران شرکت های خودروسازی داخلی اعلام می کنند افزایش قیمت از سوی آن ها صورت نگرفته و این اتفاق در بازار خودرو، تنها به علت ایجاد یک حاشیه قیمت در فروش این محصولات ایجاد شده است.

ملکی گفت: در واقع افزایش نقدینگی در جامعه یکی از عواملی است که سبب می شود مردم برای خرید و سرمایه گذاری به بازارها روانه شوند در نتیجه افزایش تقاضا و کاهش عرضه ناگهانی قیمت ها را 10 الی 15 درصد افزایش می یابد.ما این میزان افزایش قیمت در خودروهای داخلی را جایز نمی دانیم و در شورای رقابت هم برای خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان، افزایش قیمت کمی را در نظر گرفته ایم تا مردم برای تهیه وسیله مورد نیاز خود با تغییرات عجیب مواجه نشوند.

وی با اشاره به سایر عوامل موثر بر نوسانات قیمت خودروها نیز افزود: قطعا عوامل داخلی هم بر اقتصاد بازارِ مذکور موثر است. عواملی نظیر بسته شدن سایت ثبت سفارش،بالا رفتن تعرفه واردات و تقاضای کنترل نشده جامعه برای خرید خودرو موجب بروز تورم در این بازار شد.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر خروج شرکت های خودروسازی بر کیفیت تولیدات داخلی، ادامه داد: قطعا تعدادی از خودروهای داخلی پر مصرف که با دانش بومی تغذیه می شوند از خروج این شرکت ها تاثیر نمی پذیرد، زیرا قطعات این خودروها در داخل تولید و نصب می شود.

ملکی تاکید کرد: اما خودروهای لوکس با قطعات وارداتی که  قیمت گذاری آن ها توسط شورای رقابت صورت نمی گیرد قطعا با تغییراتی در کیفیت رو به رو خواهند شد، این خودروسازان وابستگی 50 الی 60 درصدی به واردات دارند، این شرکت ها باید برای کاهش وابستگی به واردات تلاشی جدی کنند، البته با جایگزین کردن دانش بالای مهندسان ایرانی و سایر شرکای بین المللی جای نگرانی نیست.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» فردوسی؟ | ساعت ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۴/۱
0
0
پاسخ
کدوم قولشون درست بوده که این یکی بهش مقید باشه!
هزار وعده خوبان یکی وفا نکند...
قول دادن دلار گرون نشه! قول دادن ارز تک نرخی بشه! قول دادن انگشت وزیر نره روی دکمه فیلترینگ! قول دادن ...قول دادن...قول دادن..!
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ