کد خبر: ۸۴۷۸
۱۳:۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷

فرار مالیاتی ۶۰ هزار میلیارد تومانی در سال
عضو کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد:

فرار مالیاتی ۶۰ هزار میلیارد تومانی در سال

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت:درآمد مالیاتی باید جایگزین درآمد نفتی شود اما سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که باید شناسایی و مالیات آن وصول شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با فارس در مورد کاهش قیمت نفت و اثر بر درآمدهای نفتی گفت: اگر پایه‌های مالیاتی گسترش پیدا کند، مشکلی ایجاد نمی‌شود، در حال حاضر فرار مالیاتی در کشور به وفور وجود دارد.در حال حاضر سالانه بین 50 تا 60 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد که باید فراریان مالیاتی شناسایی شوند.

وی گفت: بسیاری افراد دارای شغل و درآمد هستند که یک ریال هم مالیات نمی‌دهند، یا برخی دارای منازل خالی و خرید و فروش منزل و یا فعالیت اقتصادی دارد، اما مالیات نمی‌دهند، عده‌ای اتباع خارجی، افغانی و عراقی در ایران خرید و فروش و کار می‌کنند، اما یک ریال هم مالیات نمی‌دهند، باید پایه‌های مالیاتی گسترش پیدا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: اگر دولت از 60 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی بتواند 10 درصد هم بگیرد، رقم ۶هزار میلیارد تومان قابل توجه می‌شود.

ثروتی در مورد گفته معاون وزیر اقتصاد در مجلس که نمی‌توان برخی از صنایع را به بهانه حمایت از سرمایه‌گذاری در مناطق محروم تا 50 سال از مالیات معاف کرد، گفت: در مورد سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است که به چند طبقه تقسیم می‌شود.

وی افزود: در برخی از مناطق کمتر توسعه یافته و شهرک‌های صنعتی و یا مناطق ویژه اقتصادی رقم‌های 2 یا 5 و یا 10 سال برای معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده و در بعضی از موارد شرط گذاشتند که سرمایه‌گذاری در خارج از شعاع 120 کیلومتری تهران یا خارج از شعاع 50 کیلومتری اصفهان یا خارج از 30 کیلومتری مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 300 هزار نفر مشمول معافیت می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: هر کدام از این معافیت‌ها ویژگی خاص خود را دارد و حداکثر زمان معافیت برای برخی از سرمایه‌گذاران این است که معیار گذاشتند که هر موقع سرمایه اصلی شرکت به اندازه 2 برابر سرمایه ثابت شد، آن زمان معافیت مالیاتی لغو می‌شود که این معلوم نیست چه مدت زمان طول می‌کشد و زمان ندارد.

ثروتی افزود: باید برای معافیت مالیاتی زمان تعیین کرد و گرنه اینکه بگوییم به فلان نصاب از سرمایه برسد، زمان ندارد. در برخی شهرک‌های صنعتی تا 2 سال و در برخی نیز تا 10 سال معاف از مالیات هستند، اما گاهی مشاهده شده 13 سال از معافیت برخوردار بوده است.

ثروتی در مورد لایحه خروج از رکود گفت: بیش از 50 ماده‌ای که در این لایحه وجود دارد، اکثراً تصویب شده و 2، 3 مورد به کمیسیون اصلی ارجاع شده است که به زودی تمام می‌شود.

ثروتی در مورد معافیت‌های مالیاتی گفت: هدف از معاف کردن یک صنعت در یک شرایطی از مالیات‌ دادن این است که اشتغال ایجاد شود و از محل درآمد اشتغال مالیات به دولت پرداخت شود، اگر سالی 10 پتروشیمی راه‌اندازی شود و با دادن تخفیف خوراک و یا تسهیلات و یا معافیت مالیاتی با یک شرایطی کمک کنیم، این واحدها راه‌اندازی شود، در نهایت منجر به شغل می‌شود و هم می‌توان مالیات بر مصرف، آب، برق، گاز و بنزین وضع کرد و هم اینکه با ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم می‌توان درآمد مالیاتی برای دولت در نظر گرفت.

انتهای پیام/
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ