کد خبر: ۸۵۸۳۱
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۴/۱۰

نماد اوراق دلار و یورو در بورس ثبت و  آماده معامله شد

نماد اوراق دلار و یورو در بورس ثبت و آماده معامله شد

با درج نماد اوراق گواهی صادراتی دو ارز دلار و یورو در سامانه پس از معاملات ، زمینه معاملات این ابزار نوین آماده عرضه در بورس تهران شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شرکت سپرده گذاری مرکزی با اعلام درج نماد گواهی صادراتی ارز در سامانه پس از معاملات اعلام کرد اوراق گواهی صادراتی دلار و یورو با نماد " گواهی2 و یصیورو" در سامانه پس از معاملات درج شد تا شرایط برای آغاز معاملات در بورس تهران مهیا شود.

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره نحوه مدیریت عرضه و تقاضا در بورس برای معاملات گواهی ارزی گفته است: در گام اول صادر کننده و وارد کننده کالاها می‌توانند در بازار گواهی ارزی بورس فعالیت کنند. مزیت این موضوع در وهله نخست رفع هر گونه مشکل برای خرید و فروش ارز و در یک چارچوب شفاف خواهد بود.

بازار سرمایه ظرفیت حضور سایر گروه‌ها و فعالان سرمایه‌گذاری در کشور را نیز دارد، اما تنظیم سیاست‌ ارزی بر عهده بانک مرکزی است.بخشی از قوانین و دستورالعمل حاکم بر بازار گواهی ارزی در بورس تهران، قواعد بازار سرمایه بوده که در قانون بازار اوراق بهادار وضع شده و شورای عالی بورس و سازمان بورس آن را مشخص و تبیین می‌کنند. بخشی نیز از سوی بانک مرکزی در حوزه ارزی تعیین می شود.

معاملات حواله‌های ارزی یا به تعبیری گواهی‌های صادراتی به معنای پوشش تمام بازار ارز نیست و بخش محدودی از این بازار را در بر می‌گیرد. بطور طبیعی این گواهی‌ها هر چه منصفانه تر و منطقی معامله شوند، مقصود نظر تمام سیاست‌گذاران کشور خواهد بود، تا مردم از جمله صادر کننده و وارد کننده بتوانند در این بازار وارد شوند.

ساز و کار معاملات و پریمیوم مورد رقابت در این فرایند در تابلو معاملات بورس تهران و متناسب با سیاست‌های ارزی بانک مرکزی تنظیم خواهد شد. در مورد پریمیوم و دامنه نوسان معاملات نیز قابلیت انعطاف در بازار سرمایه وجود دارد.

دستور العمل اجرایی بازار گواهی‌های ارزی با تعامل و برگزاری جلسات روزانه میان بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و صمت در حال تنظیم و تبیین بوده و برای سازمان بورس ظرف یک هفته ارائه زیر ساخت‌های لازم برای بازار ارز عملیاتی خواهد بود. ریز ساختارهای این بازار بر اساس زمان شروع معاملات،زمان حراج اولیه، دامنه نوسان و اینکه چه کسانی مجاز به حضور در بازار و با چه حجمی هستند، از قبل تعیین و اعلام می‌شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ