کد خبر: ۸۵۸۹۶
۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۴/۱۲

واکنش تند زنگنه به تبانی عربستان و ترامپ
در نامه‌ای خطاب به اوپک رخ داد:

واکنش تند زنگنه به تبانی عربستان و ترامپ

وزیر نفت در نامه‌ای خطاب به رییس اوپک، درباره هم‌دستی ولیعهد عربستان و ترامپ برای زیر پا گذاشتن توافق هشدار داد و خواستار پایبندی کشورهای عضو نسبت‌به تعهدات شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، بیژن نامدار‌زنگنه در نامه‌ای خطاب به سهیل محمد المزروعی وزیر انرژی امارات و رئیس دوره‌ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد: هرگونه افزایش در تولید توسط هر عضوی از اوپک فراتر از تعهدات مندرج در بیانیه کنفرانس‌های ۱۷۱ و ۱۷۴ ناقض این توافق است و موجب واردآمدن آسیب به وحدت و استقلال سازمان اوپک می‌شود.

بنابراین گزارش،ترامپ باز هم به عربستان رو دست زد و پرده از تبانی‌ برداشت که از بیان آن هم ابا ندارد. قرار نبود هم‌دستی این دو کشور برای افزایش تولید نفت برای جایگزین‌کردن نفت ایران در بازارهای جهانی، لو برود اما ترامپ، همان دیوانه‌ای است که منافع هم‌دستان را هم نادیده می‌گیرد. حالا عربستان، بین تصمیم اوپک و جلب رضایت آمریکا وامانده است.

اگر چنین کند، تولید نفت این کشور دیگر صیانتی نیست که هیچ توافقی را که حدود پنج سال به طول انجامیده و اوپک را دوباره زنده نگه داشته بود، زیر پا گذاشته است. پیش از آخرین جلسه اوپک هم چنین شد. ترامپ در توییتی اثرگذاری بر اوپک برای افزایش سقف تولید با رهبری عربستان را خواستار شده بود که با واکنش این کشور روبه‌رو شد. حالا عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرده گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و ملک‌سلمان درباره مسائل مختلفی بود که این موضوع هم در آن می‌گنجید اما عربستان وعده‌ای برای همکاری نداده است.

با این‌حال کارشناسان بر این باورند عربستان هرچند برای کوتاه‌مدت، برای دلجویی از آمریکا و جلب رضایت، افزایش تولید را در حد توان پیگیری خواهد کرد. در این گیر‌و‌دار مسئولان ایران هم به فکر فروش نفت افتاده‌اند آن هم از سوی بخش به اصطلاح خصوصی. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم بزرگداشت روز صنعت گفت: نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی می‌تواند به‌طور شفاف نفت بخرد و صادر کند. نخستین هدف آمریکا ممانعت از فروش نفت ایران است که به این شیوه، بخش خصوصی می‌تواند نفت را از بورس به‌طور شفاف خریداری و صادر کند. خبری که هرچند به‌ظاهر همکاری دولت و بخش خصوصی را نمایانگر می‌شود اما ورود رسمی بخش‌های به‌اصطلاح خصوصی به عرصه خرید و فروش نفت را اعلام می‌کند که در شرایط کنونی مشخص نیست چه آینده‌ای را برای ایران رقم خواهد زد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ