کد خبر: ۸۵۹۹۱
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۴/۱۴

دخالت پوتین در رئیس جمهور شدن ترامپ تایید شد
توسط کمیته اطلاعات سنای آمریکا :

دخالت پوتین در رئیس جمهور شدن ترامپ تایید شد

کمیته اطلاعات سنای آمریکا از شواهدی خبر داده که مهر تأییدی است بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور دونالد ترامپ در این کشور .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از شرق، یک‌ سال‌ و نیم از به‌ قدرت‌ رسیدن ترامپ می‌‌گذرد، اما همچنان هفته‌ای نیست که خبری درباره پرونده مداخله احتمالی روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا منتشر نشود، پرونده‌ای که در ابتدا بسیاری از مخالفان ترامپ و به‌ ویژه دموکرات‌ها امیدوار بودند با تکیه بر آن کرسی قدرت را از زیر پای وی درآورند اما همچنان راه به جایی نبرده و به نظر هم نمی‌رسد دست‌ کم تا پایان دور اول ترامپ به نتیجه‌‌ای تأثیرگذار بر سرنوشت ترامپ برسد.

کمیته اطلاعات سنای آمریکا که اکثریت اعضای آن از جمهوری‌ خواهان هستند از شواهدی خبر داده که در واقع مهر تأییدی است بر ادعاهای ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2016 ایالات‌متحده که منجر به رئیس‌ جمهوری ترامپ در این کشور شد.

آن‌طورکه این کمیته اعلام کرده، اطلاعاتی که در پی انتشار گزارش ژانویه 2017 آژانس‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده به‌ دست‌آمده بیش‌ از پیش اثبات‌ می‌کند که پوتین و دولت روسیه قصد داشتند هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال 2016 آمریکا را بی‌اعتبار کرده و به پیروزی ترامپ کمک کنند. 

این یافته‌ها روز سه‌شنبه و پس از بررسی گزارش ارزیابی جامعه اطلاعاتی ژانویه 2017 از سوی کمیته اطلاعاتی سنا منتشر شد و این کمیته گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا را محصول اطلاعاتی دقیقی عنوان کرد که شواهد و مدارکی قوی برای اثبات ادعاها دارد. ریچارد بور سناتور جمهوری‌خواه و مارک وارنر، سناتور دموکرات در بیانیه‌ای نوشتند که کمیته اطلاعات سنا از گزارش کلی که از سوی سازمان‌های اطلاعاتی تهیه ‌شده حمایت می‌کند.

بور اعلام کرد: کمیته در 16 ماه گذشته به بازبینی منابع، معامله‌ها و کارهای تحلیلی در ارزیابی جامعه اطلاعاتی پرداخته و هیچ دلیلی برای انکار نتیجه‌ گیری نمی‌بیند. تلاش روسیه وسیع و پیچیده بوده و هدف روسیه تضعیف اعتماد عمومی به روند دموکراتیک و آسیب‌رساندن به هیلاری کلینتون و کمک به ترامپ بوده است. بااین‌حال کمیته اطلاعات سنای آمریکا اذعان کرد که به داده‌های حساسی که این گزارش را تأیید می‌کند، دسترسی نداشته است.

در گزارشی که ژانویه 2017 و تحت عنوان ارزیابی جامعه اطلاعاتی تهیه شد از رسانه‌های دولتی راشاتودی و اسپوتنیک روسیه به‌عنوان رسانه‌هایی یاد شد که با دولت روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا مشارکت داشتند. کمیته اطلاعاتی سنا در این گزارش اعلام کرده روس‌ها به‌طور کاملا منظم و برنامه‌ریزی‌شده عملیات تأثیرگذاری روی نظر مردم آمریکا را در فضای رسانه‌ای و مجازی دنبال کردند.

این کمیته اعلام کرده برای تدوین این گزارش تحت‌تأثیر هیچ فشار سیاسی‌ای نبوده است. در پی این گزارش کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، برخی رسانه‌ های روسی تلاش کردند با تکیه و پررنگ‌کردن بخشی از بیانیه این کمیته، این گزارش را زیر سؤال ببرند. در این میان خبرگزاری اسپوتنیک که در گزارش  ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا به همکاری با دولت پوتین برای تخریب هیلاری کلینتون متهم شده، در گزارشی مدعی شد که کمیته سنا بدون دسترسی به بخش اعظم داده‌های ارزیابی جامعه اطلاعاتی که باید به آنها تکیه کند به این نتیجه‌ها رسیده است.

این خبرگزاری اعلام کرد: کمیته اطلاعات سنا باید به آژانس‌هایی تکیه کند که اطلاعات حساس را به‌طور دقیق گزارش می‌دهند، اما کمیته اطلاعات سنا ظاهرا فقط با پرسیدن از نویسندگان این گزارش مبنی بر اینکه آیا ارزیابی جامعه اطلاعاتی دقیق است یا خیر، به این نتیجه رسیده‌ که گزارش ارزیابی جامعه اطلاعاتی دقیق بوده است.

چه این گزارش کامل و دقیق باشد و چه جهت‌دار، بی‌شک فشار دیگری است بر ترامپ که بارها نتیجه‌گیری گزارش ارزیابی جامعه اطلاعاتی درباره مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را زیر سؤال برده و کمک روسیه را رد کرده است.

رابرت مولر بازرس ویژه رسیدگی به پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا، همچنان در حال تحقیق دراین‌باره است. تاکنون 3 نفر از اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ به دروغ‌گفتن به اداره تحقیقات فدرال محکوم شدند و پل مانیفورت، رئیس کمیته مبارزات انتخاباتی ترامپ هم به اتهام جرائم مالی به زندان افتاده و منتظر دادگاه است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ