کد خبر: ۸۵۹۹۲
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۴/۱۴

واردات بیش از ۱۰۰ هزار خودرو با تخلف
یک نماینده مجلس اعلام کرد:

واردات بیش از ۱۰۰ هزار خودرو با تخلف

رئیس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی مجلس گفت: بر اساس گزارش دستگاه های امنیتی بیش از ۱۰۰ هزار خودرو با تخلف وارد شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از صدا و سیما، امیر خجسته در برنامه گفتگوی اظهار داشت: پیش از آنکه ثبت سفارش خودرو ممنوع شود 5 خانواده، خودروهای لوکس وارد کرده بودند که پس از اعلام ممنوعیت شش ماهه ثبت سفارش خودرو آنها را فروختند.  

وی افزود: پس از اعلام ممنوعیت ثبت سفارش خودرو از 13 تا 21 دی سال 95 34 هزار خودرو در سامانه ثبت سفارش وزارت صنعت هر شب از ساعت 2 تا 4 بامداد ثبت شد که اسناد آن موجود است. از این تعداد وارداتِ 6481 خودرو قطعی شده است.  

این نماینده ادامه داد: اینکه می گویند سامانه ثبت سفارش در آن مدت هک شده است چنین چیزی نیست بلکه ورود به این سامانه غیر قانونی است و ورود این خودروها نیز قاچاق محسوب می شود. تحقیق و تفحص را با امضای 50 نماینده از گمرکات آغاز کردیم و مشخص شد که گمرک از ورود این خودروها در عین ممنوعیت واردات اطلاع داشته است.

خجسته گفت: گروه مشخص شده به وسیله مجلس در گمرک برای ادامه بررسی ها مستقر می شود.

وی افزود: نباید این طور باشد که 30 دستگاه نظارتی واردات غیرقانونی خودرو را می بینند اما به دوش یکدیگر می اندازند. از دستگاه های نظارتی انتظار داریم قدرتمند وارد این مسائل شوند. در جلسه با رئیس گمرک و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به آنان خواهیم گفت که 6481 خودرو، چطور و از چه طریقی وارد کشور شده است!؟

این نماینده مجلس گفت: چند ماه است که از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته ایم فهرست تعداد ال. سی های باز شده، ثبت سفارش 34 هزار خودرو و تضامین گمرکی که پرداخت نشده است به ما اعلام کنند اما تاکنون چنین فهرستی به ما داده نشده است. سامانه نیما کار خوبی بود اما از آن بد استفاده شد.  

وی گفت: بر اساس این سامانه به ورود کالاها ارز دولتی اختصاص می یابد اما برخی شرکت های وارد کننده کالاهای خود را با نرخ ارز آزاد در بازار می فروشند. در حالی که خودروسازان داخلی با قیمت ارز دولتی قطعات را وارد می کنند با چه مجوزی قیمت خودروهای خود را افزایش دادند؟

علی علی آبادی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت نیز در این برنامه گفت: از 13 تا 21 دی سل 95 همان سال بیش از 34 هزار خودرو ثبت سفارش شد و در آن تاریخ سامانه ثبت سفارش به صورت خودکار شناسانه بود. این ثبت سفارش ها به صورت غیر فعال درآمده و به معنای آرشیو کردن و دیده نشدن آنها در سامانه است. اگر ثبت سفارش 34 هزار خودرو از آرشیو خارج شود غیر قانونی است.  

وی افزود: همان گونه که در سامانه ثبت سفارش برای ثبت 34 هزار خودرو نفوذ شد در سامانه گمرک نیز این اتفاق افتاد و بیش از 1900 خودرو از گمرک ترخیص شد که غیر قانونی است. در حالی که واردات 6481 خودرو غیر قانونی است برای برخی از آنها چگونگی ایجاد شدنش اشکال دارد اما برای برخی مانند ثبت سفارش اولیه 3 نماینده رسمی این موضوع اصالت داشته اما تمدید آن یا واریز کارمزد غیر قانونی بوده است.  

این مقام مسئول ادامه داد: برخی نیز در دوره توقف ثبت سفارش، واردات خودرو را ثبت کرده اند که غیر قانونی است. این مسئله را با نامه رسمی به سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده و گمرک ارسال کردیم و هیچگاه ورود 6481 خودرو و ثبت سفارش 34 هزار خودرو را تکذیب نکردیم.سامانه ثبت سفارش بجز خودرو برای 8000 تعرفه گمرکی است و بر این اساس اِشکالاتی که در ثبت سفارش ها انجام می شود به حراست و شرکت پیمانکار اعلام می شود.  

علی آبادی گفت: در جریان این بررسی ها به واردات غیر قانونی 6481 خودرو پی برده شد. پیش از 28 تیر سال 96 ثبت سفارش های قانونی که 6 ماه اعتبار داشتند وجود داشت و بر این اساس خودروهایی که از گمرک ترخیص می شدند مشخص نبود چه زمانی ثبت سفارش شدند. زمانی که گمرک از ما استعلام کرد رسماً به آنان اعلام کردیم از 28 دی تا 9 دی 96 هیچ ثبت سفارش خودرویی انجام نشده است.  

وی افزود: هر کس که از ما مسئله را پیگیری کند شفاف پاسخ می دهیم اما اینکه گفته می شود در نیمه شب سامانه ثبت سفارش باز شد و عده ای ثبت سفارش خودرو کردند تشویش ذهن مردم است زیرا اگر کسی توان نفوذ به سامانه داشته باشد در روز نیز می توانست این کار را انجام دهد. پیش از دستور رئیس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت اقدام ها را درباره واردات غیرقانونی 6481 خودرو انجام دادیم و آن را به سازمان تعزیرات اعلام کردیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در جلسه دیروز با بازرسی ویژه ریاست جمهوری موارد را مطرح و اسنادی را برای آنها ارسال کردیم و اکنون مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری مسئله است. فهرست افراد ثبت سفارش کننده 34 هزار خودرو و وارد کنندگان 6481 خودرو را به رئیس کمیسیون اصل 90 ارائه کردیم.

علی معقولی مدیرکل مرکز واردات خودرو گفت: درباره 6481 خودرو که نامتعارف ثبت سفارش شد به گمرک ابلاغ کردیم که این خودروها متوقف شوند و مرجوع نیز نشوند.برای 1900 خودرو ترخیص نشده نیز به گمرکات ابلاغ شد و آنها اقدامات قضایی را انجام می دهند و در حال پیگیری هستیم. به محض اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئله را به ما اعلام کرد بخشنامه را به گمرکات ابلاغ و اقدامات قضایی را درباره این خودروها آغاز کردیم.  

وی درباره ترخیص برخی خودروها با تعهد ثبتی افزود: این موارد جزئی است زیرا در گمرکات تا ثبت سفارش دیده نشود اقدامی برای ترخیص خودروها انجام نمی شود اما ممکن است از 1900 خودرو ترخیص شده یکی دو مورد با تعهد ثبتی انجام شده باشد.

این مقتم مسئول ادامه داد: 1900 خودرو ترخیص شده ضوابط فنی را داشت، حقوق گمرکی را پرداخت کردند و ارزیابی دقیق درباره آنها انجام شد.

مهدی کسرایی پور مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: خودرو در گروه چهارم کالاها و ورود آن ممنوع است و ارزی به آن تخصیص داده نمی شود. از 22 فروردین سال جاری که سیاست های ارزی ابلاغ شد برای واردات خودرو به وسیله بانک ها 19 درصد از ارز اختصاص یافت که 81 درصد آن مربوط به واردات آمبولانس بود.  

وی افزود: 81 درصد ارز واردات خودرو را نیز سامانه نیما تخصیص داده است. درباره این واردات تاکنون هیچ تخلفی اتفاق نیفتاده است. اگر خودرو تا مهلت قانونی وارد نشود یا خارج از مقررات و بیشتر از قیمت تمام شده با ارز دولتی فروخته شود تخلف است. زمان واردات خودرو 6 ماه در نظر گرفته شده است.   بانک ها سرنوشت ارزهای تأمین شده برای واردات کالاها را پیگیری می کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ