کد خبر: ۸۷۰۳۹
۰:۱ - ۱۳۹۷/۴/۱۷

توسط مدیران شرکت:

" زبینا " آماده عرضه اولیه معرفی شد/ برنامه افزایش سرمایه

مدیران شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور با اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی این شرکت ۴۰ میلیارد تومانی، درخصوص برنامه افزایش سرمایه و هدف ورد به بازار سرمایه توضیح دادند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آخرین وضعیت مالی و عملکردی شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور با حضور مدیران این شرکت و هلدینگ فردوس پارس (مالک 51 درصدی) در جمع خبرنگاران تشریح شد تا این شرکت 40 میلیاردی برای روز سه شنبه آماده عرضه 10 درصدی معادل 40 میلیون سهم در دامنه قیمتی 1480 تا 1524 ریال در بازار معاملات دوم فرابورس باشد.

همچنین مدیران این زیرمجموعه بنیاد علاوه بر این نشست، برنامه معارفه ای در ساعت 15 دیروز در هتل پارسیان آزادی جهت آشنایی بیشتر فعالین بازار سرمایه برگزار کردند.

تاریخچه و موضوع فعالیت از زبان مدیرعامل

علیرضا بیگی با اشاره به اینکه این شرکت در سال 73 در نیشابور با سرمایه اولیه 4 میلیون تومانی تاسیس شد،گفت: موضوع فعالیت "زبینا" دامپروری و کشاورزی است و در کنار این فعالیت به زراعت، باغداری و پرورش آبزیان نیز پرداخته می شود.این مجموعه متشکل از 5 واحد کشاورزی و دامپروری است که بخش کشاورزی مشتمل بر 2 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است که زراعت حدود 1600 هکتار را برای انواع تولید محصولات زراعی و علوفه ای مانند یونجه، جو، ذرت و کلزا در راستای مصرف واحدهای دامپروری شامل می شود.

وی درخصوص بخش دامپروری توضیح داد: این بخش نیز در دو واحد در نیشابور و تربت حیدریه متمرکز است ،مجموعه دام این دو واحد بالغ بر 5300راس که شامل 3000 راس دام مولد و 2300 راس دام دوشا است.تولیدات بخش دامپروری جدا از شیر که محصول تولیدی اصلی است،روندی افزایشی از سال 90 طی کرده واز 21 هزار تن به 32 هزارتن در سال 96 رسیده است.

این مقام مسئول درباره محصولات دیگر بخش دامپروری گفت: تولید دام مولد و گوساله نر و ماده از دیگر محصولات این بخش است که سالانه بالغ بر 2 هزار راس گوساله تولید می شود که بخشی از درآمد شرکت نیز از این طریق به عنوان گوشت مصرفی تامین می شود.

طرح های توسعه ای

بیگی با اشاره به اینکه روند افزایشی بخش کشاورزی در تولید انواع محصولات علوفه ای و زراعی از 10 به 16 هزارتن طی 6 سال اخیر رسیده، گفت: در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی و بهره وری ازظرفیت های موجود مجموعه،از سال 90طرح های توسعه ای مختلفی را در دو بخش کشاورزی و دامپروری به عرصه اجرا گذاشتیم.

وی درباره طرح های توسعه ای توضیح داد: در بخش کشاورزی با توجه به اینکه شرکت در منطقه خراسان رضوی که جزو مناطق کم اب به شمار می رود،تمرکز بر توسعه اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار قرار گرفت تا از این طریق،بهره وری، ارزش افزوده محصول و میزان عملکرد افزایش پیدا کند.

مدیرعامل کشاورزی و دامپروری بینالود افزود: در بخش دامپروری نیز طرح بهسازی ونوسازی و افزایش ظرفیت 500 راس گاو مولد در واحد دامپروری تربت حیدریه عملیاتی شده که باعث افزایش ظرفیت و عملکرد در این مجموعه شده است.در راستای افزایش کیفیت محصولات تولیدی نیز با توجه به اینکه شیر 85 درصد تولید بخش دامپروری را تشکیل می دهد،آفلاتوکسین این محصول زیر 20 است که می تواند به مصرف شیر خشک نوزاد برسد.

بیگی از افزایش ظرفیت ژنتیک دام در بخش دامپروری به عنوان دیگر اقدامات صورت گرفته در این مجموعه خبر داد و گفت: بر این اساس طرحی با ارزیابی تیپ روی دو گله اجرا می شود تا نواقص دام شناسایی  و براین اساس اسپرم مورد نیاز انتخاب می شود تا باعث افزایش عملکرد،ماندگاری و اقتصادی بودن دام در گله شود.

سهم بازار در استان نسبت به رقبا

وی درباره سهم بازار این شرکت در استان گفت: با توجه به اینکه در استان خراسان رضوی 60 کارخانه فراوری شیر و لبنی وجود دارند که امروز با 40 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند،مجموعه های آستان قدس و هلال احمر جزء رقبا با تولید بالا هستند که در این بین سهم "زبینا" در استان 4 درصد است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سود هرسهم در سال گذشته 141 ریال بوده، گفت: فعالیت این شرکت در دوبخش کشاورزی و دامپروری نسبت به سایر شرکت های حاضر در بورس این صنعت متفاوت است،اجرای طرح های توسعه ای باغ پسته تا سال 1404 به بهره برداری می رسد .100 هکتار باغ پسته از قدیم وجود دارد که 300 هکتار طرح توسعه داده شده و فاز بعدی طرح توسعه افزایش مجدد 300 هکتار دیگر باغ پسته است از سال 1400 عملیاتی می شود.در مجموع با به بهره برداری رسیدن این 700 هکتار می توان با احتساب یک تن تولید حداقل 20 میلیارد تومان در سال (با حاشیه سود 80 درصدی)درامدی است که بابت فروش پسته عاید می شود.

هدف از ورود به بازار سرمایه

بیگی در پاسخ به سوال بورس پرس مبنی بر اینکه با عدم رشد قابل توجه این صنعت تاکنون در بورس،هدف از ورود به بازار سرمایه چیست، گفت: یکی از منابع سرمایه ورود به بورس است خوشبختانه در تمام سال هایی که رکود اقتصادی حاکم بوده،طرح های توسعه ای در تمام مجموعه ادامه دار بوده چراکه اگر در این رکود شرکت هم راکد باشد،سهم بازار را از دست می دهد و به اضمهلال خواهد رفت.در این راستا برای ادامه طرح های توسعه، تامین منابع و پایدار نگاه داشتن تولید ورود به بازار سرمایه برنامه ریزی شد.

مقاصد صادراتی و تاثیر نوسان ارز

وی درخصوص مقاصد صادراتی  گفت: کلید صادرات در حوزه دامپروری از سال 95 زده شد، با توجه به نزدیکی منطقه قرارگیری به مرز افغانستان و خلوص ژنتیکی بالای دام ها که مورد علاقه کشورهای همسایه است،صادرات علاوه بر افغانستان به تاجیکستان و ترکمنستان ادامه دارد تا جایی که سهم فروش دام مولد و گوساله از 2 درصد فروش در سال 95 به 3 درصد فروش در سال گذشته رسیده و پیش بینی می شود به 10 درصد برسد.همچنین با اغاز بهره وری 700 هکتار باغ پسته صادرات این محصول نیز صورت می گیرد.

مدیرعامل کشاورزی و دامپروری بینالود در مورد تاثیر نوسان ارز بر تولیدات گفت: تحت تاثیر نوسانات ارزی نیستند اما بخش خوراک نهادهای دامی وارداتی است که روی قیمت انها تاثیر می گذارد البته 50 درصد از خوراک داخلی تامین می شود.

برنامه افزایش سرمایه

وی در خصوص قصد افزایش سرمایه نیز گفت: در قالب انتقال اراضی به شرکت سرمایه بالغ بر 80 میلیارد تومان باید افزایش پیدا می کرد که  در پروسه زمانی سال 73 تا 96 سرمایه اولیه از 4 به 40 میلیارد تومان رسید و حدود 35 میالیارد تومان افزایش پیدا کرد و مابقی که حدود 50 میلیارد تومان است در سال های اتی عملیاتی خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ