کد خبر: ۸۷۰۷۳
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۴/۱۷

واکنش مثبت بازار طلا به بسته پیشنهادی اروپا با کاهش نرخ سکه

واکنش مثبت بازار طلا به بسته پیشنهادی اروپا با کاهش نرخ سکه

بازار طلا به پیشنهاد دو روز پیش اروپا به ایران برای تداوم برجام، واکنش مثبت نشان داد و ۱۵۰ هزار تومان از حباب سکه کم شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا،بازار سکه در 2 ماه و نیم اخیر و پس از اعمال برنامه محدودیت های ارزی  با هدف صیانت از منابع ارزی و جلوگیری از خروج سرمایه به محملی برای سوداگری و تبدیل دارایی های نقد به سرمایه های قابل نگهداری تبدیل شد. حضور پررنگ دلالان و سفته بازان در این بازار بر شدت نوسان ها افزود به شکلی که نرخ سکه تمام را تا 3 میلیون تومان نیز بالا برد.

با این حال از پنجشنبه هفته گذشته تا به امروز، از شدت این التهاب ها و نوسان ها کاسته شده و بازار بیش از هر چیز تحت تاثیر قیمت جهانی هر اونس طلا و نرخ برابری دلار قرار دارد به گونه ای که دست اندرکاران بازار طلا می گویند در مدت 2 روز، 150 هزار تومان از حباب قیمتی سکه کاسته شده است.

محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در این باره گفت: در شرایط کنونی، بازار تحت تاثیر چند عامل قرار دارد که مهمترین آنها فروکش کردن تقاضا و تب خرید در بین مردم است. اگر تا دیروز عده ای در تلاش بودند تا دارایی های نقد را برای حفظ ارزش به طلا تبدیل کنند، باید گفت که این تقاضا اکنون در بازار به تعادل رسیده است.

وی به بسته پیشنهادی اروپا که روز جمعه تحویل ایران شد، اشاره کرد و افزود: ارایه این بسته، عزم اروپایی ها به حفظ برجام و ادامه روابط اقتصادی با ایران را نشان داد که نوعی دلگرمی را در بین فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه روشن نبودن آینده همکاری ایران و اروپا پس از خروج آمریکا از برجام بر قیمت طلا و ارز اثرگذاشته بود، ادامه داد: ارایه این بسته سبب ثبات در بازارها و نرخ ارزی شد که در ماه های اخیر پی در پی افزایش یافته بود.

کشتی آرای در عین حال اثرپذیری بازار از عوامل روانی را رد نکرد و گفت: هفته گذشته شاهد انتشار خبر دستگیری دلالان اصلی سکه بودیم که سبب شد قیمت ها از آن اثر پذیرد و نزولی شود. این خبر سبب فروکاستن از بورس بازی در بازار سکه شد و در نتیجه امروز شاهدیم که بازار به سمت ثبات و واقعی شدن قیمت ها پیش می رود.

وی افزود: می توان با اطمینان گفت که از دیروز بازار تحت تاثیر قیمت ارز و بهای جهانی اونس طلا قرار داشته است.بهای این فلز زرد در بازارهای جهانی در روزهای اخیر افزایش یا کاهش محسوسی نداشته به همین دلیل دیروز شاهد کاهش قیمت ها در بازار ایران بودیم. در هفته های گذشته که بازار سکه تلاطم داشت، حباب قیمت سکه تمام حتی تا روز چهارشنبه هفته گذشته به 550 هزار تومان رسید اما اکنون 150 هزار تومان از این حباب کم شده و میزان حباب در بازار به کمتر از 400 هزار تومان رسیده است.

این مقام مسئول افزود: این روند کاهشی را علامت مثبت بازار ایران به شرایط پیش آمده از جمله بسته پیشنهادی اروپا تعبیر کرد و گفت: فروش نفت و دریافت ارز حاصل از آن، سهولت در تجارت و نقل و انتقالات مالی و بانکی، رگ های حیاتی اقتصاد بر بخش های مویرگی اقتصاد نیز اثر می گذارند و بنگاه های اقتصادی بسته به میزان تجارت تحت تاثیر قرار می گیرند.

کشتی آرای گفت: به هر میزانی که تجارت و مراودات مالی با جهان با سهولت بیشتری انجام شود، از شدت تبدیل نقدینگی به دارایی هایی چون سکه و طلا جلوگیری می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ