کد خبر: ۸۷۰۹۲
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۴/۱۸

شفافیت عملکرد صنایع تکمیلی با همکاری وزارت صمت و بورس کالا
یک مقام مسئول مطرح کرد:

شفافیت عملکرد صنایع تکمیلی با همکاری وزارت صمت و بورس کالا

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: تمام شرکت‌هایی که در مسیر تولید کالا و تجهیزات هستند، مجوز را از وزارت صنعت دریافت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،رضا پدیدار به لزوم پایش اطلاعات مربوط به تولیدکنندگان صنایع پایین‌ دستی اشاره کرد وبه باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تمام شرکت‌هایی که در مسیر تولید کالا و تجهیزات هستند، مجوز را از وزارت صنعت دریافت می‌کنند و هیچ شرکتی بدون صدور پروانه فعالیت از این وزارتخانه اجازه فعالیت ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت سامانه بهین‌یاب برای جمع‌آوری اطلاعات تولیدکنندگان افزود: زمانی که پروانه فعالیت صادر شد، شرکت در سامانه بهین یاب نیز ثبت و مسیر تولید این شرکت‌ها از طریق این سامانه پایش می‌شود. فرم‌های مربوط به نظارت بر تولیدکنندگان در سامانه قرار دارد و شرکت‌ها ملزم به پر کردن جداول مورد نیاز هستند. بنابراین بهین یاب، مسیری برای کنترل فعالیت تولیدکنندگان است.

این مقام مسئول ادامه داد: وزارت صمت داده‌های مربوط به فعالیت تمامی شرکت‌های پتروشیمی را در سامانه‌ها دارد و برای شناسایی تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی و میزان نیاز به مواد اولیه یا میزان تولید آنها کافی است به سامانه بهین‌ یاب مراجعه کنند و اطلاعات مشخصی را به دست بیاورند.

پدیدار به لزوم بازرسی دقیق‌تر وزارت صمت از صنایع پایین‌دستی برای حذف فضا‌های رانتی موجود تاکید کرد و گفت: به دلیل اینکه تمام شرکت‌هایی که پروانه فعالیت تولید صنعتی دریافت کردند، زیر نظارت این وزارتخانه هستند، بنابراین هیچ سازمان دیگری متولی امر نیست. اگر نشانه‌هایی مبنی بر اینکه تولیدکنندگان در ارائه اطلاعات مربوط به تولید کوتاهی می‌کنند، وزارت صنعت باید بازرسی‌ها را دقیق‌تر کرده و اجازه دریافت رانت از خلا‌های موجود را به کسی ندهد.

وی به همکاری‌های موثر بین وزارت صمت و بورس کالا نیز اشاره‌ای کرد و افزود: ساختار بورس کالا کاملا صحیح بوده و شفافیت فعالیت‌های اقتصادی در این بازار مشهود است. خریداران از بورس کالا که تولید‌کنندگان پایین‌دستی هستند، در بهین‌یاب ثبت شدند یا دارای پروانه و مجوز از وزارت صمت هستند. بنابراین، اگر صحبت از امکان افزایش خرید مواد از سوی برخی تولیدکنندگان در بورس کالا به میان بیاید به نهاد‌های بالادستی اقتصاد برمی‌گردد که باید اطلاعات دقیق‌تری را به بورس کالا برسانند و با همکاری یکدیگر از رانت جلوگیری کنند.

این مقام مسئول با تاکید برلزوم استفاده از سازوکار‌های بورس کالا برای تعادل‌ بخشی و شفاف‌سازی اقتصادی در بخش کالایی، ادامه داد: به منظور ایجاد تعادل در بازار به خصوص در شرایطی که با التهاب روبه رو هستیم، باید سامانه‌ای وجود داشته که ظرفیت تولیدکنندگان را به درستی شناسایی کرده باشد تا با استفاده بورس کالا از اطلاعات دقیق این سامانه، به راحتی می‌تواند تقاضای صنایع پایین دستی را با تولید آنها مقایسه کرد و از این رو دیگر شاهد رشد یکباره تقاضا نخواهیم بود.

پدیدار گفت: وجود فساد و رانت در اقتصاد نمایان است و سالم سازی باید از نهاد‌های بالادستی انجام شود. از این رو در راستای سالم سازی، بازرسی، نظارت و کنترل‌ها باید از سیستم‌های سالم انجام شود تا صنایع پایین‌ دستی نیز به عملکردی سالم برسند.

بنابراین گزارش، خریداران مواد اولیه از بورس کالا که تولید‌کنندگان پایین‌دستی هستند، همگی در سامانه بهین‌یاب ثبت شده یا دارای پروانه و مجوز از وزارت صمت هستند، بنابراین اگر امروز که به دلیل مابه التفاوت نرخ ارز رسمی و غیر رسمی شاهد افزایش متقاضیان مواد اولیه در بورس کالا هستیم، این اتفاق نیاز به بررسی دقیق‌تر اطلاعات نهاد‌های بالادستی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ