کد خبر: ۸۷۱۲۶
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۴/۱۹

۵ پیشنهاد چین برای ادامه برجام + عدم پذیرش تحریم‌های یک جانبه

۵ پیشنهاد چین برای ادامه برجام + عدم پذیرش تحریم‌های یک جانبه

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه به هیچ وجه تحریم‌های یک جانبه و خلاف حقوق بین الملل را نمی پذیرد، درباره ۵ پیشنهاد وزیر امور خارجه چین برای ادامه برجام توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه چین، هووا چان یینگ درباره کمیسیون مشترک برجام که هفته گذشته در وین برگزار شد، گفت: نشست وزیران امور خارجه در خصوص توافق هسته‌ای با ایران اولین نشست در سطح وزیران پس از خروج آمریکا از برجام  بود.  در حال حاضر برجام در یک لحظه بحرانی قرار دارد. برگزاری این نشست نشان دهنده این است که تمام طرف‌ها از برجام حمایت می‌کنند.

وی افزود: طرف ایرانی کماکان به برجام پایبند است ودیگر طرف‌ها نیز اراده روشن برای حفظ برجام را نشان دادند که بیانگر مهم‌ترین نتیجه سیاسی این نشست است. همچنین تمامی طرف ها توافق کردند اقدامات هماهنگی را برای تقویت ساز و کار اجرای برجام و پیشبرد پروژه های ویژه که در این توافق تعیین شده به کار گیرند.

این مقام مسئول ادامه داد: انگلستان پذیرفت تا به عنوان دستیار کارگروه مشترک باز طراحی و ساخت مجدد راکتور آب سنگین اراک پس از خروج آمریکا عمل کند. تمامی طرف‌های توافق از این مسئله استقبال  کردند و به اتفاق نظر به این توافق دست یافتند که علیه تحریم‌های یک جانبه که قوانین بین المللی را نقض می کند بایستند.

چان یینگ با اشاره به 5 پیشنهاد وزیر امور خارجه چین برای ادامه برجام تصریح کرد: وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز با حضور دراین نشست و تبادل نظر با دیگر  وزیران امور خارجه طرف برجام تاکید کرده قوانین بین المللی باید مورد احترام قرار بگیرد، کشورهای بزرگ باید اعتبار را حفظ و به مسئولیت‌ها عمل کنند، تحریم‌های یک جانبه باید متوقف شود چرا که غیر سازنده هستند،تمام طرف‌های توافق باید متعهد به گفت‌وگو و مذاکره باشند و رویکردی سازنده برای بحث و رایزنی درباره مسائل مشترک مورد نگرانی اتخاذ کنند.

وی گفت: تمام طرف‌ها از مسئولیت پذیری و رویکرد سازنده چین شامل نقش این کشور در تسهیل و تسریع  اجرای پروژه بازطراحی و ساخت مجدد راکتور اراک سخن گفتند.حفظ و اجرای برجام یک مسئولیت دشوار است. طرف چینی به تلاش‌ها برای حفظ نتیجه چند جانبه‌گرایی ادامه خواهد داد. پکن به هیچ وجه تحریم‌های یکجانبه که خلاف حقوق بین الملل است را نمی‌پذیرد و به طور قطع از منافع و حقوق مشروع‌ محافظت خواهد کرد.

انتهای پیام
 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ