کد خبر: ۸۷۲۲۵
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۴/۲۳

بسته پیشنهادی ۱۲ محوری ایران برای مقابله با تحریم‌ها
از سوی رییس سازمان برنامه به روحانی ارائه شد:

بسته پیشنهادی ۱۲ محوری ایران برای مقابله با تحریم‌ها

رییس سازمان برنامه و بودجه طی نامه ای به رییس جمهور در بسته ای پیشنهادی ۱۲ محور مختلف برای مقابله با تحریم‌ها را ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق، پس از آنکه رئیس‌جمهور در جلسه با مدیران اجرایی از مسئولان مختلف خواست برای شرایط سخت آماده شوند و از سازمان‌های برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی درخواست کرد با مسئولیت وی، برنامه‌های جدیدی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ایجاد اشتغال و مقابله با تحریم‌ها ارائه کنند، محمدباقر نوبخت در نامه‌ای به حسن روحانی برنامه جامع مقابله با تحریم‌ها را ارائه کرد.‌

در این نامه 12 محور مختلف برای مقابله با تحریم‌ها مشخص شده که بررسی آنها، مهم‌ترین تهدیدهای جاری اقتصاد از نگاه سازمان برنامه و بودجه را روشن می‌کند. آثار سناریوهای مختلف تحریم و تقسیم کار دستگاه‌های اجرائی برای مقابله با آن اولین محوری است که طبق این نامه در سازمان برنامه و بودجه مورد ‌بررسی قرار گرفته و راهکارهای اجرایی آن اندیشیده شده است.

محاسبه آثار تحریم بر بودجه عمومی و سناریوهای جبران آن عنوان دومین بسته اجرایی است که این سازمان تهیه کرده و احتمالا همان است که پیش از این نوبخت درباره آن سخن گفته و خبر داده بود این سازمان چند لایحه بودجه مختلف با سناریوهای متفاوت تهیه کرده که احتمالا محور همگی آنها کاهش هزینه‌های اداره ایران با توجه به کاهش درآمدهای دولت در شرایط کاهش فروش نفت یا قطع کامل درآمد نفتی بوده است.

بحران نقدینگی سومین مسئله‌ای است که سازمان برنامه و بودجه سراغ آن رفته و راهکارهای مهار و مدیریت رشد نقدینگی را تهیه کرده است. تلاش برای مهار نقدینگی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های چند ماه اخیر گروه اقتصادی دولت است که البته هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

برنامه تأمین مطمئن انرژی در شرایط تحریم و برنامه تأمین کالاهای اساسی و موردنیاز مردم نیز دو بسته اجرایی دیگری هستند که نوبخت در این نامه به آنها اشاره کرده و مشخصا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا در ماه‌های آینده ارائه شده‌اند و احتمالا جنبه پیشگیرانه دارند. برنامه‌های ویژه حمل‌و‌نقل دریایی، ریلی و هوایی در تحریم نیز بسته اجرایی بعدی سازمان برنامه و بودجه است که احتمالا با اولویت کنترل ضربات ناشی از تحریم حمل‌و‌نقل دریایی و سپس حمل‌و‌نقل ریلی و هوایی تنظیم شده‌اند.

برنامه‌های صنعت در شرایط تحریم نیز احتمالا یکی از مهم‌ترین بسته‌های اجرایی است اما دسترسی به جزئیات آن ممکن نیست. نحوه برنامه واگذاری دارایی‌های مازاد دولت به مردم نیز دیگر بسته اجرایی دولت در این شرایط ویژه است که احتمالا همبستگی بالایی با بسته مهار نقدینگی دارد. تسهیل در مشارکت عمومی و خصوصی برای اجرای طرح‌های عمرانی نیز از آن برنامه‌هایی است که نوبخت مدت‌هاست در سازمان برنامه و بودجه دنبال کرده و احتمالا آن را به موازات با برنامه‌های دیگر دنبال خواهد کرد.

برنامه تأمین معیشت فقرا و کاهش فقر مطلق بسته اجرایی بعدی سازمان برنامه و بودجه است که بدون‌شک باید یکی از محوری‌ترین بسته‌های اجرایی دولت در دوران تحریم‌ها باشد. برنامه‌های رونق تولید و اشتغال هم دیگر بسته اجرایی مطرح‌شده توسط نوبخت است که پیرو تأکید ویژه روحانی بر اشتغال‌زایی در جلسه با مدیران ارائه شده است. بسته‌ای که احتمالا در شرایط پیش‌روی امید چندانی به اجرای جدی آن وجود نخواهد داشت.

آخرین بسته اجرایی که سازمان برنامه و بودجه در این نامه به آن اشاره کرده تدوین راهکارهای ویژه مقابله با تحریم‌ها در حوزه IT و ICT است که قسمتی از آن برای کاهش خطرات پیش‌روی نظام بانکی پس از تحریم‌ها و بخش دیگر برای حفظ پایداری شبکه‌های ارتباطی در شرایط تحریمی انجام خواهد شد.

12 بنده ذکر شده به ترتیب زیر است:

1- آثار سناریوهای مختلف تحریم و تقسیم‌کار دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با آن

2- محاسبه آثار تحریم بر بودجه عمومی و سناریوهای جبران آن

3- راه‌کارهای مهار و مدیریت  رشد نقدینگی

4- برنامه تأمین مطمئن انرژی در شرایط تحریم

5- برنامه تأمین  کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم

6- برنامه‌های ویژه حمل‌ و‌ نقل دریایی، ریلی و هوایی در تحریم

7- برنامه‌های  صنعت معدن‌ و‌ تجارت در شرایط تحریم

8- نحوه برنامه واگذاری دارایی‌های مازاد دولت به مردم (سهام و املاک مازاد)

9- تسهیل در مشارکت عمومی و خصوصی برای اجرای طرح های عمرانی

10- برنامه تأمین معیشت فقرا و کاهش فقر مطلق

11- برنامه‌های رونق تولید‌ و‌ اشتغال

12- تدوین راه‌کارهای ویژه مقابله با تحریم ها در حوزه IT

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ