کد خبر: ۸۷۲۹۶
۱۳:۷ - ۱۳۹۷/۴/۲۴

روایتی از مذاکره سری عربستان و انصارالله با وساطت ایران
معاون سابق وزارت خارجه اعلام کرد:

روایتی از مذاکره سری عربستان و انصارالله با وساطت ایران

معاون سابق وزارت خارجه درباره مذاکره سری عربستان و انصارالله با وساطت ایران توضیح داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل و معاون سابق وزارت امور خارجه ، درباره مذاکره‌ عربستان و انصارالله که با وساطت ایران انجام شده بود ، به میزان توضیح داد: عربستان سعودی بدون حمایت آمریکا قادر به شلیک یک گلوله به سمت یمن نبود. از ابتدایی که عربستان به یمن حمله کرد، آمریکای اوباما اعلام کرد آمریکا از حمله عربستان سعودی حمایت اطلاعاتی و لجستیکی می‌کند.

عربستان با پشتوانه آمریکا جرئت کرد وارد جنگ در یمن شود و در جنگ یمن به نظرم عربستان در باتلاقی مانده که برای خروجش فقط و فقط باید بر راه‌حل سیاسی تمرکز کند. ما به عربستان برای شروع راهکار سیاسی کمک کردیم.

زمانی که در وزارت امور خارجه بودم، پیامی از عربستان سعودی دریافت کردم. آنها از طریق واسطی که آمد از ما این سؤال را پرسیدند – با وجود قطع رابطه دیپلماتیک عربستان با تهران - ما تمایل داریم مذاکره سری با یک مقام ارشد انصارالله داشته باشیم، آیا شما حاضرید برای برقراری این ارتباط کمک کنید؟

بعد از اتخاذ تصمیم در جمهوری اسلامی ایران در کوتاه‌ترین ساعت پاسخ دادیم برای کمک به امنیت منطقه و جلوگیری از کشتار مردم یمن و حتی جلوگیری از جنگ و تضعیف وضعیتی که در منطقه وجود دارد، برای کمک به عربستان و یمن حاضریم این کار را بکنیم و ما وساطت کردیم در یک نقطه مرزی یک سرلشکر سعودی و یکی از مقامات عالی‌رتبه انصارالله با هم مذاکره کردند و قرار شد مذاکره سری بماند، اما به‌دلیل اینکه مذاکره سری نماند و از برخی از طرف‌های سعودی خبر درز پیدا کرد.

بلافاصله سعودی‌ها اعلام کردند گفت‌وگویی با انصارالله نداشتیم، بلکه با برخی عشایر محلی در یک نقطه مرزی برای تأمین امنیت مرز گفت‌وگو کردیم، در حالی‌که این کلام سعودی‌ها دروغ بود و یک شخص برجسته انصارالله و یک سرلشکر سعودی با هماهنگی و با وساطت جمهوری اسلامی ایران این گفت‌وگو را انجام دادند و خوشحالیم بگوییم بعد‌ها این گفت‌وگو بستری برای گفت‌وگو‌های سیاسی همه گروه‌های یمنی در عمان و سپس کویت شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ