کد خبر: ۸۷۳۱۱
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۴/۲۵

بررسی احتمال تخلف شرکت های پتروشیمی در فروش ارز
نماینده مجلس مطرح کرد:

بررسی احتمال تخلف شرکت های پتروشیمی در فروش ارز

نماینده مجلس از احتمال تخلف شرکتهای پتروشیمی در فروش ارز خبر داد و گفت:گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص شفاف سازی تخصیص ارز حاصل از صادرات پتروشیمی به واردکنندگان، بزودی آماده می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،فرید موسوی در تشریح نشست کمیسیون اقتصادی مجلس به خانه ملت گفت: بعد از نوسانات ارزی دولت تصمیم گرفت ارز حاصل از صادرات شرکت های پتروشیمی و فولاد را به واردات از طریق سامانه نیما تخصیص دهد.اخبار نگران کننده ای از سوی واردکنندگانی که ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به آنان اختصاص داده شده بود، منتشر شده مبنی بر اینکه ارزه را با قیمت بیش از 4200 تومان دریافت کردند و مبالغی را خارج از سامانه نیما پرداخت کردند.

وی افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور مسئولان دستگاه های نظارتی، بانک مرکزی، نمایندگان اتاق های بازرگانی و اصناف، مسئولان دیوان محاسبات و خسرو تاج رئیس سازمان توسعه تجارت در راستای شفاف سازی ارائه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما و واردکنندگان را مورد بررسی قرار داد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در این جلسه گزارشات درخصوص نحوه تخصیص ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شد شرکت های پتروشیمی نباید هیچ تخلفی کنند زیرا علاوه بر اینکه خوراک شرکت های پتروشیمی ارزان است، این شرکت ها مسئولیت ملی و اجتماعی نیز در قبال مردم دارند.

موسوی گفت:محصولات پتروشیمی می توانست برای 25 هزار تولیدکننده پایین دستی صنعت نفت مورد استفاده قرار بگیرد اما به شرکت های پتروشیمی فرصت صادرات داده شد تا ارز حاصل از صادرات برای رفع مسائل داخلی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: 3.5 میلیارد دلار ارز در چندماه گذشته بابت صادرات محصولات پتروشیمی حاصل شده که حدود 2 میلیارد دلار آن از طریق سامانه نیما به وارد کنندگان اختصاص داده شده که 90 درصد ارزها، به 10 شرکت پتروشیمی تعلق دارد، البته صادرات به عراق و افغانستان از اظهار به سامانه نیما معاف است و باید ملاحظاتی درخصوص گزارشات درنظر گرفته شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: نکته دیگر اینکه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی می تواند به واردات مورد نیاز شرکت های پتروشیمی نیز اختصاص داده شود که در این زمینه گزارشاتی مبنی بر اینکه کالاهای وارداتی بیش از نیاز وارد شده است منتشر شد که باید این موضوع بررسی شود. همچنین باید تکلیف تخصیص ارزهای صادراتی و نحوه قیمت گذاری ها نیز روشن شود.

موسوی گفت: گزارش کمیسیون اقتصادی درخصوص شفاف سازی نحوه تخصیص ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به واردکنندگان به زودی آماده خواهد شد و چنانچه پتروشیمی ها در این زمینه تخلفی داشته باشند، با آنها برخورد جدی می شود چرا که بیشتر شرکت های پتروشیمی زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی وابسته به صندوق های بازنشستگی هستند و چنانچه شرکت های پتروشیمی تخلفی نداشته باشند، مسئولیت بر عهده واردکنندگان است، چرا که هدف از تخصیص ارز دولتی این است که کالاها با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نهایی برسد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ