کد خبر: ۸۷۳۹۰
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۴/۲۶

معجزه شرکت ها در فصل داغ مجامع ؟ / انتظارات مدیران از سهامداران
یک استاد دانشگاه به بورس پرس اعلام کرد:

معجزه شرکت ها در فصل داغ مجامع ؟ / انتظارات مدیران از سهامداران

یک استاد دانشگاه با اشاره به فصل برگزاری مجامع گفت: با وجود فشار اقتصادی ، مدیران بالادستی از مدیران میانی انتظار معجزه دارند. مدیران شرکت ها هم در مجامع سالانه ازسهامداران انتظاراتی دارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد خادم المله در خصوص فصل داغ برگزاری مجامع شرکت ها که به روزهای پایانی رسیده به بورس پرس اعلام کرد: تیرماه فصل برگزاری مجامع عمومی شرکت ها است، اکثر شرکت های بورسی و فرابورسی طبق اصلاحیه قانون تجارت باید حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی مجمع سالانه را برگزار کنند. به همین دلیل این روزها بسیاری از مدیران شرکت ها در کنار دغدغه ناشی از شرایط اقتصادی نه چندان خوب برای تامین لجستیک تولید ، باید نگران چالش فقدان سود و یا کاهش سود تقسیمی بین سهامداران و سرمایه گذاران و جلب رضایت آنان و توجیه قابل قبولی برای این مهم داشته باشند.

البته در این بین شرکت هایی که دستی بر صادرات دارند وضعیت بهتری دارند و خبرهای خوشی برای سهامداران در مجمع عمومی خواهند داشت اما وضعیت اکثر شرکت ها اینگونه نیست، به همین دلیل ذکر نکاتی درباره مجامع عمومی شرکت ها در تیر ماه سال جاری ضروری است .

شرکت ها در اقتصاد هر کشور خط مقدم تولید و نبرد اقتصادی محسوب می شوند. لازم به تکرار نیست که از زمان روی کار آمدن ترامپ در آمریکا یکی از اهداف بزرگترین مخالف ایران در جهان فشار روی اقتصاد خصوصا بخش تولید برای در تنگنا قرار دادن مردم بود. به همین دلیل اکثر شرکت ها سال 96 خصوصا انتهای سال را با سختی سپری کردند و از آنجا که هنوز آمادگی مقابله با تحریم را نداشتند، به ناچار مجبور بودند در چند جبهه بجنگند تا تولید متوقف نشود.

برای بسیاری از مدیران شرکت ها شاید مهمتر از جنگ با فشار های خارجی، چالش مبارزه با جبهه های داخلی بود. چون بسیاری از دستگاه های خدمات دولتی بدون توجه به مشکلات شرکت های تولیدی در شرایط جنگ اقتصادی نه تنها آنها را برای عبور از بحران های خارجی یاری نمی کردند بلکه بدلیل عدم باور به جنگ اقتصادی تمام عیار دشمن با تولید هر کدام مانعی برای پیشرفت تولید بودند از بانک مرکزی گرفته تا گمرکات ،بیمه، دارایی و ... همه به نوعی مشکل آفرین بودند!

وقتی فشار های خارجی بر فشارهای داخلی غلبه پیدا کرد بطور طبیعی اولین قربانی آن شرکت های تولیدی بودند که در خط مقدم نبرد اقتصادی قرار داشتند و نکته اساسی تر اینکه هیچکس چالش تولید و دغدغه های مدیر یک شرکت تولیدی در حال نبرد در خط مقدم اقتصاد را درک نمی کرد.

مثل این شرایط شبیه این است که در جنگ سخت نیروها در خط مقدم در حال نبرد هستند اما لجستیک و نیروی پشتیبان پشت جبهه در داخل نه تنها از لشگر خط مقدم حمایت نمی کند بلکه سرگرم امورات دیگری از جمله درآمد بیشتر دستگاه در شرایط جنگ اقتصادی است.

البته در این بین قصد توجیه سوء مدیریت در برخی از شرکت ها نیست که قطعا این موضوع در عدم سود دهی شرکت ها موثر بوده اما وخامت حال و روز امروز اکثر شرکت های تولیدی بخاطر این است که کسی اهمیت تولید در خط مقدم نبرد اقتصادی را درک نمی کند و کسی فریاد کمک افسران اقتصای را در داخل نمی شنود و شهدای آنان را پاس نمی دارد! از آنجا که مدیران عامل شرکت های دولتی جزء مدیرانی میانی محسوب می شوند همه مدیران بالا دستی در قوای مختلف از آنان انتظار معجزه دارند!

سربازی را بدون آذوقه و سلاح به میدان می فرستند و از آن انتظار فتح و نصرت در جنگ اقتصادی دارند که تقریبا محال است!

مجامع عمومی شرکت ها در چنین اوضاع و احوالی برگزار می شود و این روزها مدیران خط مقدم حال و روز مناسبی ندارند و بیش از همه از نیروهای مافوق گله مند هستند که پشت آنان را خالی کرده اند. مدیران شرکت های خط مقدم از همه خصوصا سهامداران انتظاراتی دارند که به چند مورد از آنها گذرا اشاره می شود.

انتظارات مدیران از سهامداران

نخست اینکه سهامداران در مجامع سال جاری انتظار شنیدن گزارش عملکرد خارق العاده و مطلوب و دریافت سودهای آنچنانی از مدیران عامل شرکت ها نداشته باشند و انتظارات را در حد امکاناتی که به مدیران شرکت ها داده شده گرد کنند. اگر شرکتی به سود هدفگذاری شده نرسیده باید به دلایل و علت های اصلی آن توجه کرد که شاید برخی را هم نتوان شفاف و صریح ذکر کرد .

نکته دوم اینکه مدیران شرکت ها از مدیران بالا دستی انتظار حمایت دارند، اگر وزرا، معاونین وزرا و دستگاه های خدماتی نمی توانند شرکت ها را در زمینه تامین نقدینگی ریالی و ارزی ، قوانین گمرکی ، بیمه و مالیات و .... حمایت کنند دست کم از نظر روحی و روانی مدیران را حمایت کنند . این روزها شایعات عجیب و غریبی درباره شرکت ها و حواشی آنان مطرح است که غالبا صحت ندارد و شایعات در آستانه مجمعی هستند.

شرایط مملکت و وضعیت شرکت های تولیدی ایجاب می کند مدیران ارشد از مدیران میانی در شرایط نبرد اقتصادی قویا حمایت کنند و به حرف و حدیث های اطراف آنان پایان دهند البته این به معنی حمایت روحی از مدیری است که برای تولید زحمت کشیده و مدتی را در خط مقدم نبرد اقتصادی جنگیده است .

رسانه های همگانی و گروه های سیاسی اخلاق را رعایت کنند و بدانند شرایط کنونی و واحدهای تولیدی شرایط انتقام گیری سیاسی و مدیریتی نیست و همه باید از مدیران تولید حمایت کنند و نباید در مجامع عمومی مشکلات و ضعف های شرکت ها را بزرگنمایی کنند.

نباید در شرایط نبرد اقتصادی پشت افسران خط مقدم جبهه را خالی کرد و همه باید تلاش کنند مجامع عمومی شرکت ها سال جاری در آرامش و متانت برگزار شود تا بتوانیم جبهه تولید و اقتصاد را قویتر از گذشته در مقابل دشمن طراحی و ساماندهی کنیم .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» علي | ساعت ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۴/۲۷
2
0
پاسخ
دوست عزيز
سهامداران هم اميدوار هستند بسياري از مديران شرکتهايي که سود بسيار کم ويا زيان ساخته اند قيد دريافت پاداش چند صد ميليوني و حق حضور چندده ميليوني خود را بزنند
سهامداري که بجاي ورود به بازار دلار و ملک و ماشين و سپرده بانکي به بازار سهام ورود نموده بايد دستش را داغ گذاشت و هم ارزش پول اسمي سهمش کاهش يابد و هم سود دريافت ننمايد.تحمل تورم را هم بنمايد با کدام منطق؟
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ