کد خبر: ۸۷۴۱۵
۱۲:۸ - ۱۳۹۷/۴/۲۷

انتقاد جمهوری‌خواهان و دموکرات ها از مواضع ترامپ با اعلام خیانت‌کار و شرم‌آور

انتقاد جمهوری‌خواهان و دموکرات ها از مواضع ترامپ با اعلام خیانت‌کار و شرم‌آور

ترامپ بعد از دیدار با پوتین به دلیل حمایت و دفاع از مقامات اطلاعاتی آمریکا مورد انتقاد شدید و تند جمهوری خواهان و و دموکرات ها قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق، خیانت‌کار و شرم‌آور، این ها صفت‌هایی‌ هستند که جمهوری‌ خواهان و دموکرات‌های آمریکایی پس از نشست ترامپ و پوتین به وی دادند. انتقادها از ترامپ پس از آن بالا گرفت که وی در کنفرانس خبری مشترک با پوتین از روسیه در برابر اتهام‌های مداخله در انتخابات 2016 آمریکا دفاع کرد و در مقابل دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا ایستاد.

در پی این کنفرانس خبری، جمهوری‌خواهان آمریکایی در کنار دموکرات‌ها و مقامات دستگاه‌های اطلاعاتی از شکست ترامپ در به‌ چالش‌کشیدن پوتین در مسئله مداخله روسیه در انتخابات آمریکا انتقاد کردند و پاسخ‌های وی به پرسش‌ها در این زمینه را شرم‌آور و ناامیدکننده خواندند. ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با پوتین که پس از دیدار حدود 2 ساعته با وی برگزار شد، نه‌ تنها از پوتین به‌دلیل مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 انتقاد نکرد، بلکه به‌طور ضمنی در دفاع از پوتین هم برخاست.

ترامپ به خبرنگاران گفت: آنها گفتند فکر می‌کنند کار روسیه است،به پوتین اعتماد دارم و وی همین حالا گفت کار روسیه نبوده است.گرچه به مقامات اطلاعاتی آمریکا اعتماد دارم، انکار قوی پوتین را هم باور می‌کنم.

ترامپ تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را فاجعه‌ای خواند که باعث فاصله‌ افتادن میان دو کشور شده است. به گفته وی، هیچ هم دستی در کار نبوده و وی هیلاری کلینتون را در رقابتی سالم شکست داده است. همین اظهارنظرها توفانی از انتقاد را در واشنگتن به‌ دنبال داشت و منتقدان بر این باورند که به‌‌ لحاظ تاریخی عملکرد ترامپ ضعیف‌ترین عملکرد رؤسای‌جمهور ایالات متحده در مواجهه با دشمنی خارجی بوده است.

جان مک‌کین یکی از سناتورهای ارشد جمهوری‌خواه دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی را اشتباهی تراژیک خواند و گفت: پذیرفتن انکار پوتین از سوی ترامپ بدترین لحظه در تاریخ رؤسای‌ جمهور آمریکا بوده است و پیش از این هیچ رئیس‌جمهوری آمریکا را تا این حد حقیرانه در برابر یک رهبر مستبد خفیف نکرده بود. محاسبه خسارت ناشی از ساده‌لوحی، خودخواهی و همدردی ترامپ با خودکامه‌ها دشوار است.

حتی کسانی که همین چندی پیش از سوی ترامپ انتخاب شدند هم در این زمینه رودرروی وی قرار گرفتند. دن کوتس رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا گفت: ارزیابی آژانس‌های جاسوسی آمریکا از مداخله 2 سال پیش مسکو در انتخابات آمریکا روشن و بر پایه واقعیت بوده است. ترامپ در واقع در کنفرانس خبری این ارزیابی‌ها را نادیده گرفت.

ترامپ حتی از پیشنهاد پوتین برای همکاری محققان روسی و آمریکایی درباره 12 مقام اطلاعاتی روس که علیه آنها اعلام جرم شده، استقبال کرد. همین اظهارات پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه را بر آن داشت که بگوید: رئیس‌جمهور باید متوجه باشد که روسیه متحد ما نیست. پل

وی همپای دیگر مقامات آمریکایی در بیانیه‌ای شدیداللحن از اظهارات ترامپ در هلسینکی انتقاد کرد و افزود: هیچ معیاری نیست که بتوان براساس آن روسیه را که کماکان با ارزش‌ها و آرمان‌های اساسی ما خصومت دارد، هم‌تراز آمریکا دانست. آمریکا باید روی مسئول‌ دانستن روسیه و پایان‌دادن به حملات خصمانه آن به دموکراسی متمرکز شود.

لینزی گراهام سناتور ارشد آمریکایی و عضو کمیته نیروهای مسلح سنا، در حساب توییتری اعلام کرد که روس‌ها صحبت‌های ترامپ درباره مداخله در انتخابات را نشانه ضعف تلقی خواهند کرد. ترامپ فرصت را برای هشداردادن به روسیه و مسئول‌ دانستن این کشور برای دخالت در انتخابات آمریکا از دست داده است.

جف فلیک سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آریزونا هم رویکرد ترامپ در قبال روسیه را شرم‌آور خواند.مارک سیماکوفسکی عضو ارشد مرکز اوراسیای شورای آتلانتیک در واشنگتن‌دی‌سی گفت: نشست ترامپ و پوتین در هلسینکی به اعتبار ترامپ لطمه زده است. وی از همه جهت شکست خورد و از بسیاری جهات موضع کسانی را تقویت کرد که می‌گویند ترامپ قابلیت و اعتبار پیروی از سیاست‌ خارجی ایالات متحده را ندارد.

انتقادهای دموکرات‌ها از ترامپ تند و تیزتر بود به طور که جیمی گومز نماینده کالیفرنیا در سنای آمریکا در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: همراه پوتین در مقابل سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا قرار گرفت و این حال‌ به‌ هم‌ زن است و شکست در دفاع از ایالات ‌متحده یک‌جور خیانت است.

چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات سنا هم گفت: این سؤال از کاخ سفید مطرح است که چطور می‌شود ترامپ منافع روسیه را بالاتر از منافع آمریکا قرار می‌دهد. میلیون‌ها آمریکایی از خود می‌پرسند که تنها توضیح ممکن برای این رفتار خطرناک این است که پوتین اطلاعات زیان‌باری از ترامپ در اختیار دارد.

به‌دنبال انتقاد قانون‌گذاران آمریکا از عملکرد ترامپ در دیدار با پوتین کاخ سفید اعلام کرد که وی سه‌ شنبه برنامه‌ ای برای دیدار با اعضای کنگره دارد. البته کاخ سفید اطلاعاتی درباره موضوع و شرکت‌کنندگان این جلسه ارائه نکرده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ