کد خبر: ۸۷۴۲۳
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۴/۲۷

نوبخت: نمی‌‌گویم همه چی آرومه، ما چقدر خوشبختیم اما..

نوبخت: نمی‌‌گویم همه چی آرومه، ما چقدر خوشبختیم اما..

سخنگوی دولت گفت: وقتی نرخ ارز بالا می‌رود همه مطلع می‌‌شوند اما وقتی کار خوبی صورت می‌‌گیرد، اطلاع‌‌رسانی نمی‌‌‌شود،نمی‌‌گویم همه چی آرومه، ما چقدر خوشبختیم اما وضع مطلوب است و بد نیست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری هفتگی درباره این شایعه که دولت تغییر کابینه را به دست مجلس سپرده،گفت: خیر، این‌چنین نیست.

وی درخصوص ریشه مخالفت‌‌‌ها با دولت و مقصرنشان‌دادن رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: انتقادات از دولت طبیعی است و رسانه‌ها به عنوان چشمان بیدار جامعه ما را رصد می‌کنند، اما آیا برای شرایط تحریم برنامه ندادیم؟ آیا بودجه را به وقت مقرر به مجلس ارائه دادیم یا خیر؟ تلاش کردم به رئیس‌‌جمهور وفادار بمانم و این خط اعتدال که در تعامل با اصلاح‌‌طلبان پیش آمده را ادامه دهیم. هیچ‌وقت رئیس‌‌جمهور در جلسه‌‌ای، نداریم و نمی‌‌شود از من نشنیده است و تمام تلاشم این بوده در راه تعریف‌شده وی باشم.روش متفاوت مدیریتی را در این پست مالی دارم و می‌‌خواهم کلید باشم نه قفل. البته این کلید همه قفل‌‌ها را باز نمی‌‌کند اما تلاش‌ را می‌‌کنیم.

این مقام مسئول با انتقاد از عدم پوشش اقدامات دولت و تشریح وضعیت موجود گفت: در یک گوشه بازار وقتی یک اتفاق کوچک رخ می‌‌دهد، ارز بالا می‌رود و همه خبردار می‌‌شوند و شاقول‌‌ها با آن تنظیم می‌‌شود. همه مطلع می‌‌شوند اما وقتی کار خوبی صورت می‌‌گیرد، اطلاع‌‌رسانی نمی‌‌‌شود. وضعیت بد نیست بله، مشکلات وجود دارد و نمی‌‌گویم همه چی آرومه، ما چقدر خوشبختیم اما وضع مطلوب است و بد نیست اما نمی‌‌‌دانم چرا بعضی ها آدم کوچولوی سریال گالیور می‌‌شویم و می‌‌گوییم نمی‌‌توانیم.
 
نوبخت با تأکید بر لزوم انعکاس خدمات دولت گفت: اخبار منفی و مأیوس‌‌‌کننده اقتصادی، همه اقتصاد ایران نیست. این اخبار باعث می‌‌شود رئیس‌‌جمهور کشوری به دروغ بگوید اقتصاد ایران در حال فروپاشی است. کار منتقدان این است نقد است و انتظار تمجید نداریم اما از رفقا نیز انتظار حمایت و روحیه‌دادن داریم.
 
وی درخصوص اینکه یکی از خطیبان نماز جمعه تهران خواستار استقلال بانک مرکزی شده، گفت: استقلال بانک مرکزی خواسته و شعار مطلوبی است و تمام تلاش دولت این است که این استقلال حفظ شود.شورای پول و اعتبار دولتی نیست ولی دولتی‌ها هم در آن حضور دارند. طبعا هر چه مداخلات دولت کمتر باشد، بانک مرکزی مستقل‌تر عمل می‌کند. البته شرایطی هم وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد.
 
سخنگوی دولت ادامه داد: اگر خطیب چنین سخنی گفته‌، خطیب دیگری حرف متفاوتی می‌زند. برای مثال درباره مؤسسات غیرمجاز بانک مرکزی را مجبور کردید - تریبون نمازجمعه هم البته در جهت خواست مردم در این زمینه نقش داشت که با هم هماهنگی کنند- که بانک مرکزی حدود 23 تا 35 هزار میلیارد تومان پول پرفشار پرداخت کند. این مؤسسات فرض کنیم ساختمان‌هایی داشتند ولی تا این ساختمان‌ها را بفروشند زمان‌بر است. از همین تریبون‌های نمازجمعه و نطق‌های مجلس چنین حرف‌هایی مطرح شد اما در حال حاضر می‌گوییم که نقدینگی بالاست.
 
نوبخت با اشاره به تأثیرات ضریب فزاینده این میزان نقدینگی که حدود 6 تا 7 در پایه پولی است، افزود: این حرف، حرف لوکسی است اما اگر می‌گوییم بانک مرکزی مستقل شود، باید به شیوه لیبرال و آزاد عمل کند. گفته می‌شود چرا به افراد شریف یا زوج‌های جوان قرض‌الحسنه داده نمی‌شود، همین که به بانک‌ها تحمیل می‌کنیم 10 میلیون قرض‌الحسنه بدهند آیا استقلال بانک مرکزی را به‌هم نمی‌زند. این حرف، حرف لوکسی است که خارج از ساخت نظام اقتصادی توصیه می‌کنیم، این را می‌گوییم و بعد چیزهای دیگری می‌گوییم که ممکن است با آن ناسازگار باشد، بنابراین ابتدا باید مکتب اقتصادی داشته باشیم و بر اساس آن حرف‌ها را بزنیم.
 
وی درخصوص اظهارات اخیر احمد توکلی مبنی بر نرخ ارز 3500 تومانی و اصلاح نظام کوپنی گفت: این اعداد و ارقام همگی مبانی نظری دارد و بر پایه تئوری اقتصادی نسبت به متغیرها است. تئوری ما مکتب اقتصادی دولت - بازار است و برای ارز هم سیاست شناور و مدیریت‌شده است کما اینکه نرخ‌‌‌های غیر رسمی فعلی نیز مکانیسمی برای قیمت‌‌‌‌‌یابی است.
 
این مقام مسئول افزود: در هر شرایطی امکان ندارد کالاهای اساسی مردم را با قیمتی بیشتر از 4200 یا 4300 وارد کنیم. رئیس‌‌‌‌جمهور هم اعلام کرده همه کالاهایی که با ارز دولتی وارد می‌‌‌شود، اعلام شوند.قابل تحمل نیست زمانی که بیش از ١١ میلیارد دلار ارز دولتی داده‌‌‌ایم، مردم سختی بکشند و از دستگاه‌های نظارتی می‌‌‌خواهیم برخورد جدی داشته باشند.
 
نوبخت درباره شایعات مطرح‌شده درخصوص ارتباط خاموشی‌‌های اخیر با توافق‌نامه پاریس گفت: کاهش ١٢درصدی مصرف سوخت‌‌های فسیلی در این توافق‌نامه وجود دارد اما ارتباطی با خاموشی‌‌های اخیر ندارد.
 
انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ