کد خبر: ۸۹۸۳۰
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۵/۷

تحلیلی خواندنی از رابطه دلار و شاخص/ دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط در بورس
مدیرعامل تامین سرمایه نوین اعلام کرد:

تحلیلی خواندنی از رابطه دلار و شاخص/ دلار ۴۲۰۰ تومانی فقط در بورس

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اعلام اینکه بازار سهام تنها بازاری است که با دلار ۴۲۰۰ تومانی در حال معامله است تحلیلی خواندنی از رابطه دلار و شاخص بورس و قیمت واقعی ارز رسمی ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی نادی قمی با اعلام سود 14.4 هزار میلیارد تومانی شرکت ها و افزایش 38 درصدی طی سه ماه اول سال به سنا گفت: صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و فرآوردهای نفتی به مدد افزایش نرخ ارز و قیمت های بالای مواد خام در بازار جهانی توانسته اند به عنوان گروه پیشرو در بازار باشند، اما این سود توجیه کننده ارزش بازار سهام نیست.

وی افزود: به نظر می رسد فعالان بازار سهام تقریباً مطمئن هستند نرخ ارز و به تبع آن قیمت فروش محصولات شرکت های پیشرو در بازار سهام آزاد خواهد شد. با توجه به گزارش عملکرد ماهانه و فصل اول سال جاری شرکت ها ، بازارسهام تنها بازاری بوده که قیمت ها با دلار 4200 تومانی درحال معامله است که این موضوع ناشی از مقاومت در برابر قیمت های بازاری ارز است.

ارزش واقعی دلار تک نرخی

این کارشناس افزود:سیاست گذاران معتقدند قیمت ارز حبابی بوده و با گشایش گره روابط بین المللی، قیمت ارز به اعداد و ارقام تعادلی (حدود 4200تومان) باز می گردد اما به نظر برخی کارشناسان ارزش واقعی دلار بیش از این اعداد و ارقام بوده و با نگاهی به رشد کمیت های پولی طی سال های اخیر و عدم انعکاس آن در نرخ تورم به جهت عدم تحرک نقدینگی (به دلیل پیشنهاد نرخ بالا برای سود سپرده های بانکی) می توان انتظار داشت با سیال شدن نقدینگی قیمت ها در بازار دارایی ها منجمله ارز دچار تلاطم شود.

نادی قمی با اشاره به اینکه نرخ تورم طی سال های اخیر چند برابر تورم کشورهای توسعه یافته بوده، ادامه داد: تورم انتظاری سال جاری به مراتب بالاتر از نرخ تورم بین المللی است. لذا می توان انتظار داشت نرخ تعادلی ارز در حالتی که همه گره های روابط خارجی گشوده شود، حدود 60 درصد بیشتر از نرخ تعادلی مد نظر سیاست گذاران باشد. بنابراین در حال حاضر محرک بالقوه بازار سهام ، نرخ ارز است.

وی ادامه داد: البته رشد انتظاری بازار سهام به واسطه تغییر محرک های بنیادی بازار سهام مثل افزایش قدرت سودآوری شرکت ها (در نتیجه افزایش بهره وری یا گسترش بازار فروش محصولات) یا کاهش ریسک های سرمایه گذاری نیست بلکه صرفاً به جهت بزرگ نمایی مقیاس ها یا همان جبران کاهش ارزش پول ملی است.

سابقه گذشته دلار و شاخص بورس

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اشاره به اینکه با مراجعه به سال 91 می توان سنجه ای برای ارزیابی آینده بازار سهام طی چند ماه آینده به دست آورد، تصریح کرد: رشد انفجاری کمیت های پولی طی سال های قبل از سال 91، بالاخره اثر خود را در قیمت ارز و سایر دارایی ها و نیز کالا و خدمات نشان داد. به طوریکه دلار حدود 1800 تومانی ابتدای سال 91 با رشد 94 درصدی در پایان همان سال به حدود 3500 تومان رسید اما شاخص بورس با 46 درصد افزایش از 26 به 38 هزار واحد رسید و توانست کمتر از نصف افزایش ارزش دلار را جذب کند.

نادی قمی افزود: رشد انفجاری شاخص بورس در سال 92 را نمی توان به واکنش توأم با تاخیر بازار سهام به افزایش ارزش دلار در سال گذشته نسبت داد، بلکه محرک اصلی بازار سهام در آن سال، انتخابات ریاست جمهوری و به پیروزی رسیدن تیم دولت تدبیر و امید بود. به نحوی که با وجود کاهش قیمت دلار از 3500 تومان به کمتر از سه هزار تومان، بازار سهام توانست رشد حدود 60 درصدی را بعد از انتخابات تجربه کند و به اوج تاریخی در دی ماه  92 برسد.

وی ادامه داد: درحال حاضر اگر بازار سهام بخواهد کل تغییرات ارزش دلار را جذب کند، باید اتفاقات با اهمیتی در حوزه سیاست بین المللی و در جهت کاهش ریسک ها رخ بدهد. بنابراین با ادامه روند موجود، حداکثر شاهد انعکاس 50 درصد تغییرات نرخ ارز در بازار سهام خواهیم بود که به نظرمی رسد احتمال وقوع آن چندان بالا نباشد.

به گفته نادی قمی در صورت افزایش ریسک های بین المللی و افزایش تحریم ها ، حدود 25 الی 30 درصد تغییرات ارزش دلار در قیمت سهام شرکت ها منعکس خواهد شد. چنانچه خوش بینی زمان انتخابات سال 92 حاکم شود، با لحاظ کاهش قیمت دلار و تثبیت آن بر روی قیمت های واقعی، می توان انتظار داشت شاخص بورس تا 100 درصد رشد کند.

وی با بیان اینکه رونق بازار سهام لزوما بیانگر رشد اقتصادی در سال 97 نیست، افزود: انتظار می رود با انجام اصلاحات اقتصادی بتوان آینده خوبی را رقم زد اما در این میان اصلاح نظام بانکی باید در صدر اقدامات قرار گیرد و این موضوع از طریق تزریق نقدینگی و افزایش سرمایه بانک ها، کنترل سود جریانات، ادغام بانک ها و تسهیل ارتباطات بین المللی آنها امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ