کد خبر: ۸۹۸۶۶
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۵/۸

پاسخ مرکز آمار درباره تفاوت نرخ تورم اعلامی و تورم واقعی

پاسخ مرکز آمار درباره تفاوت نرخ تورم اعلامی و تورم واقعی

رئیس مرکز آمار ایران درباره تفاوت آمار تورم مرکز آمار با آنچه مردم در جامعه لمس می‌کنند توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، امیدعلی پارسا درباره تفاوت آمار تورم مرکز آمار با آنچه مردم در جامعه لمس می‌کنند توضیحاتی داد و گفت: اگر آمار مرکز آمار نتواند واقعیت زندگی مردم و کف بازار را نشان دهد، به طور قطع تنها اتلاف هزینه است.

وی ادامه داد: نرخ افزایش قیمت ها به صورت جزئی و کالا به کالا در سایت مرکز آمار ایران موجود است و اگر مردم بخواهند از رشد افزایش قیمت ها مطلع شوند باید به این آمارها مراجعه کنند. آنچه به عنوان نرخ تورم سالیانه اعلام شده، میانگین نرخ تورم در 11 ماه منتهی به ماه جاری در مقایسه با 11 ماه مشابه سال گذشته است و به هیچ وجه نشان دهنده نرخ افزایش قیمت ها در ماه های اخیر نیست.

وی افزود: متوسط افزایش قیمت‌ها در ماه جاری به 4.3 درصد و میانگین نرخ تورم اجاره و تمدید مسکن به 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رسیده است.دلایل تفاوت موجود بین آمار تورم از سوی مرکز آمار و آنچه که در جامعه ملموس است، میزان تورم در 3 مدل ماهانه، نقطه به نقطه سالیانه و سالیانه بررسی می شود و باید به این نکته نیز توجه کنیم این است که این آمار برمبنای نمره میانگین اعلام می شود و آمار تورمی که اعلام می شود به طور متوسط است.

این مقام مسئول با اشاره به نرخ تورم ماهانه که وضعیت افزایش قیمت‌ها و سبد قیمت را طی یک سال ارزیابی می‌کند ادامه داد: متوسط افزایش ماهانه قیمت‌ها برمبنای نرخ تورم ماهانه، قبل از دو ماه گذشته، 8 دهم درصد بوده و طی دوماه اخیر به ترتیب به 1.1 درصد و 2.2 درصد رسیده و هم اکنون نیز در این ماه شاهد افزایش 4.3 درصدی قیمت ها هستیم و شتاب افزایش قیمت‌ها بسیار زیاد شده است.

پارسا در مورد میزان تورم به مدل بررسی تورم نقطه به نقطه سالیانه (مدت مشابه سال قبل) اشاره کرد و گفت: نرخ تورم برمبنای مدل تورم نقطه به نقطه سالیانه هم اکنون در کشور 2 رقمی است.به عنوان مثال در وضعیت بازار مسکن و آمارگیری برمبنای مدل تورم سالیانه، بررسی تورم مسکن را به صورت مقایسه سالیانه درنظر گرفتیم و برای مثال در زمینه تمدید اجاره مسکن و جابجایی شاهد صفر تا 174 درصد افزایش نرخ در این حوزه هستیم. اما میانگین سالیانه افزایش نرخ تمدید اجاره مسکن 30 درصد است.البته میانگین اجاره مسکن در کشور 11 درصد و برای تهران با 19 درصد افزایش همراه است.

وی افزود: برای تورم تک رقمی باید نرخ تورم ماهانه زیر 0.8 درصد باشد ، نرخ تورم ماهانه 2.5 درصد یعنی تورم 20 درصدی و حالا محاسبه کنید با نرخ تورم ماهانه 4.3 درصدی که ماه گذشته ثبت شده و اگر شرایط تغییر نکند نرخ تورم چه رقمی خواهدشد؟

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ