کد خبر: ۸۹۹۴۹
۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۵/۱۰

دلایل سفته بازی در بورس و راهکارهای بهبود فرهنگ سهامداری
یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دلایل سفته بازی در بورس و راهکارهای بهبود فرهنگ سهامداری

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن اعلام دلایل سفته بازی در بورس،راهکارهایی جهت بهبود فرهنگ سهامداری اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، این روزها دیده می شود دولتمردان از  نقش مثبت بازار سرمایه و اهمیت آن صحبت می کنند ولی هیچ راه حلی برای هدایت نقدینگی به این بازار ارائه نشده است.از طرفی می دانیم هجوم نقدینگی به بازار کالاهایی چون سکه و ارز چه زیان هایی به جامعه رسانده و سبب ترس جامعه از فروپاشی اقتصادی و اجتماعی شده است. بنابراین در این شرایط بر اهمیت بازارسرمایه  دوچندان افزوده شده است.

کاهش زیان به اقتصاد در هجوم سهمگین نقدینگی به ارکان اقتصاد و هدایت نقدینگی به سمت تولید دو هدف بازار سرمایه درحال حاضر است اما چرا نتوانستیم بازار سرمایه را برای عموم جذاب کنیم و اگر جذابیتی مقطعی ایجاد کردیم چرا پایدار نکردیم .

وقتی با عموم در مورد بازار سرمایه صحبت می شود نه درحال حاضر بلکه در دو دهه اخیر ، دیدگاهی که به اهمیت تولید و دید بلند مدت از سرمایه گذاری و نگاه مالکیتی در صاحب سهم توجه دارد به مرور کمرنگ شده و سود مقطعی حاصل از خرید و فروش سهام ، بدون توجه به تولید و فعالیت شرکت ، نگاه غالب بازار شده است .

به باور بعضی کارشناسان، عدم تعمیق بازار سرمایه و عدم  آشنایی عموم به دانش بورس در جامعه امروزی ایران از دلایل این معضل اقتصادی و اجتماعی است ولی این دیدگاه در قشرهای با تحصیلات بالا هم وجود دارد و عدم آشنایی از بازار سرمایه نمی تواند دلیل اصلی چنین دیدگاه سفته بازی باشد.

به نظر می رسد عدم اطمینان از بازار سرمایه از مهمترین دلایل سفته بازی است. عدم سود آوری پایدار که می تواند دلایل متعددی داشته باشد و نگاه مسئولین به بخش خصوصی ، عموم فعالین در بازار را به این نتیجه رسانده که به قیمت های سهام اعتمادی نداشته باشند و دیدگاه بلند مدت به بازار سرمایه می تواند ارزش دارایی آنها را شدیدا کاهش دهد.

وجود شرکت هایی که روزگاری سودهای خوبی داشتند اما امروزه با زیان های شدید روبرو هستند و احتمال ورشکستگی و عدم توجه مسئولین به معضلات آنها در تولید، فروش بنگاه های دولتی به بالاترین قیمت و سپس برداشتن چتر حمایتی دولت و هزینه های سنگین مالی نمونه ای از مشکلات  شرکت های حاضر در بازارسرمایه هستند.

شاهد این مدعا وجود شرکت های اخراجی هستند که یا برای همیشه از بازارسرمایه اخراج شدند و یا به بازار پایه کوچانده شدند و هرساله بر تعداد این شرکت ها در بازار پایه ج که معامله در آن با مشکلات عدم نقدشوندگی روبرو است،افزوده می شود. چنین سناریویی در دو دهه اخیر علاوه بر اینکه فعالین بازار سرمایه را هوشیارتر کرده به نوعی برای این شرایط راهکار سفته بازی و نگاه کوتاه مدت را تجربه کردند و بازدهی آنرا دیدند که سبب تغییر نگاه آنها شده است. علاوه بر این کسانی که با شرایط جدید خود را تطبیق ندادند بنا بر اصول داروینیسم از کل بازار سرمایه حذف شدند.

راهکارهای بهبود فرهنگ سهامداری

کارشناسان معتقدند راهکار تغییر نگاه سفته بازی در فرهنگ سازی از سنین پایین است اما وظیفه مسئولین در تغییر نگاه از اهمیت بیشتری برخوردار است.اگر مسئولین اهمیت بیشتری برای بازارسرمایه قایل شوند و در این شرایط به وجود آن پی برده باشند، لازم است دولت برای حل مشکلات بنگاه های اقتصادی حاضر در بورس ، وزارتخانه یا سازمانی را مسئول پیگیر مشکلات بنگاه ها کند و وضعیت مالی شرکت ها مورد بررسی قرار داده شود تا از هزینه کمرشکن مالی رهایی یابند.

وضعیت فروش و تولید و وضعیت ارزی و واردات و صادرات این شرکت ها و مشکلات موجود مورد بررسی قرار گیرد و نظرات این سازمان سریعا و بدون تشریفات اداری به مسئولین ارشد رسیده و راهکارهای حمایتی که البته بر نظام اقتصاد رقابتی خدشه ای وارد نکند اجرایی شود.چنین راهکارهای عملی است که اعتماد را به بازار سرمایه تزریق می کند  و سبب رشد فرهنگ سهامداری خواهد شد نه سفته بازی .

همچنین مکانیزه شدن پرداخت سود نقدی آنطور که در سجام قرار است انجام شود و حمایت از سهامداران جز در تخلف شرکت های متخلف در مطالبات سهامداران اعم از سود نقدی و مبلغ حق تقدم های فروش رفته و... می تواند در فرهنگ سهامداری اهمیت داشته باشد.

در حال حاضر سهامداران جزء در جدال دریافت مطالبات تنها هستند و باید با کسب هزینه های گزاف پیگیر شکایت باشند و درگیر تشریفات اداری شوند. گاها دیده می شود سرمایه گذاران قبل از تشکیل مجامع شرکت ها مبادرت به فروش سهام می کنند تا درگیر گرفتاری های دریافت سود نشوند. اهمیت پیدا کردن این موضوع برای سازمان بورس، می تواند در ایجاد فرهنگ سرمایه گذاری واقعی ، نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

روزبه معین زاده / کارشناس بازار سرمایه

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۵/۱۱
0
0
پاسخ
وقتی سه سال قبل سهام خریدیم و الان 80درصد اصل پولمون از بین رفته ایا بقیه که تازه میان سها میخرن باید نواسنگیر نشن اگه نشن که مثل ما پولشون نابود میشه.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ