کد خبر: ۸۹۹۵۹
۰:۰ - ۱۳۹۷/۵/۱۰

واکنش مقامات و رسانه ها به پیشنهاد مذاکره ترامپ با ایران

واکنش مقامات و رسانه ها به پیشنهاد مذاکره ترامپ با ایران

بعد اظهارات غافل گیر کننده ترامپ مبنی بر آمادگی مذاکره بی شرط با ایران ، مقامات و رسانه ها به حمایت و انتقاد از موضع پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مقامات و رسانه ها به پیشنهاد ترامپ درباره گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با مقام‌های ایرانی واکنش نشان دادند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: باید ببینیم آیا ترامپ بعد از سرخوردگی از لفاظی‌های بی حاصل با تغییر ادبیات خود تصمیم گرفته است دست از زبان تهدید علیه مردم ایران بردارد، گرچه اظهارات بعدی وزیر خارجه آمریکا که بلافاصله بعد از صحبت‌های آقای ترامپ بیان شد، نشان سردرگمی و آشفتگی در سیاست خارجی آمریکا است.

وی ادامه داد: پیشنهاد گفتگو با ایران از سوی آقای ترامپ در شرایطی ارائه می شود که دولت آمریکا بدون هیچ توجیهی و بر خلاف تمام موازین بین المللی از برجام خارج شده و تحریم‌های غیرعادلانه خود را مجددا بر مردم ایران تحمیل کرده است. ایران در عمل ثابت کرده اهل گفتگو و منطق است و چنانچه تعهدی بپذیرد بدان پایبند می ماند. اما آیا آقای ترامپ هم می‌تواند چنین ادعایی بکند؟

قاسمی افزود: مذاکره شرایط و الزاماتی دارد که تاکنون در گفتار و رفتار آقای ترامپ و همکارانش نشانه‌ای از آن دیده نشده است. ایشان چگونه می‌تواند به مردم ایران ثابت کند که سخنان شب گذشته‌اش از سر یک اراده واقعی بوده و برای عوامفریبی بیان نشده است در حالی که وزارت خزانه داری آمریکا کشور به کشور حرکت می‌کند و به آنها برای ممانعت از همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با ایران فشار می‌آورد؟

سردار جعفری فرمانده کل سپاه هم در پاسخ به اظهارات ترامپ اعلام کرد: مردم ایران با ملت‌های سلطه‌پذیر تفاوت‌های فراوانی دارند و هرگز به مسئولین خود اجازه مذاکره و ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند. رؤسای جمهور سابق آمریکا آموختند ایران و ایرانی قابل تهدید نیست و در برابر هر نوع تهدید و فشار بیگانگان متحد و یکدل می‌شوند.  این آرزو را به گور خواهید برد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از شما درخواست ملاقات کنند.

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران و وزیر خارجه ایران در دوران اصلاحات هم گفت: به نظر می‌رسد آقای ترامپ عاشق ملاقات برای ملاقات است و به نتایج ملاقات‌های خود و سخنان متناقض خویش چندان نمی‌اندیشد. ما با توجه به تجربه تلخی که از مذاکره با آمریکا و نقض مکرر تعهدات دولت‌مردان آن داشته‌ایم طبیعی است که ارزشی برای پیشنهاد وی قائل نباشیم.ترامپ باید قبل از هر چیز خروج آمریکا از برجام را جبران کند و نشان دهد که برای تعهدات اسلاف خود و قوانین بین‌المللی احترام قائل است.

حیدر مصلی وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد هم گفت: برنامه آمریکا در مسیر براندازی جمهوری اسلامی است و چنین صحبت هایی تاکتیک است.

شبکه خبری آلمانی ARD اعلام کرد: پس از اینکه ترامپ چندی پیش ایران را به سنگین‌ترین پیامدها تهدید کرد حالا از آمادگی برای دیدار با روحانی صحبت می‌کند.ترامپ نخست شلاق (چماق)  و بعد هویج را نشان داد.

روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرد: ترامپ خود را یک مذاکره‌کننده قهار می‌داند که در مذاکرات رو در رو با همتایان وی موثرتر ظاهر می‌شود. وی دیدار با کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین را مثالی برای این توانایی می‌داند . هر دو دیدار در محافل داخلی آمریکا با انتقاد هر دو حزب مسلط مواجه شده و منتقدان معتقدند هیچ پیشرفت محسوسی رخ نداده است.واکنش‌ها به این درخواست ترامپ ترکیبی از استقبال و انتقاد میان سناتورهای هر دو حزب در مجلس نمایندگان بود.

محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی در توئیتر خطاب به ترامپ اعلام کرد: تو نمی توانی قراردادی را که همه معتقدند توافق با ارزشی بوده را از بین ببری، آن کشور را تهدید کنی، رهبران را تحقیر کنی و بعد با حالتی تهاجمی خواستار مذاکره شوی. توافقات بر اساس اعتماد، احترام و مصالحه متقابل استوار هستند و نه ارعاب و تهدید. رویکرد شما در قبال کره شمالی نمی تواند مدلی برای ایران باشد.

وندی شرمن سرپرست هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران گفت: آقای رئیس‌جمهور ایران ممکن است یک پیش‌شرط داشته باشد، پیوستن آمریکا به جمع کشورهای حامی برجام که ضمانت می‌کند ایران هیچ‌گاه نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

سناتور دیان فین اشتاین هم گفت: فکر می‌کنم این ایده خوبی است.

باب کورکر نماینده جمهوری‌خواه و رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا هم گفت: این تغییر رویه، خوب است، اما تا زمانی که آنها بخواهند درباره تبدیل شدن به یک کشور عادی در آینده صحبت کنند.

باب منندز دیگر سناتور دموکرات آمریکایی هم گفت: این یک دستور العمل برای یک نتیجه بد دیگر است. این همان رویه در مورد کره شمالی است. بدون پیش‌شرط و بدون آمادگی. ما امروز چه داریم؟ "کیم جونگ اون" از یک شخصیت منفور جهانی، به یک سیاست‌مدار مشروع تبدیل شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ