کد خبر: ۹۰۰۰۹
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۵/۱۰

گرانی ارز و لغو اعزام‌های بین‌المللی در ورزش

گرانی ارز و لغو اعزام‌های بین‌المللی در ورزش

با توجه به شرایط کنونی ارز، پرداخت حقوق سر مربیان خارجی مطابق با مشکل جدی مواجه شده و باشگاه ها چاره ای جز پرداخت حقوق آنها یا خواستن عذر مربی ها را ندارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق، گرانی و نوسانات ارز در حالی این روزها فشار اقتصادی زیادی را بر جامعه وارد کرده که ورزش را نیز تحت تأثیر قرار داده است. چند برابر شدن دستمزد مربیان خارجی،‌ عدم اختصاص دلار دولتی به کمیته ملی المپیک، کمبود منابع مالی برای اعزام‌های برون‌ مرزی تیم‌های ملی، همه و همه دست به دست هم دادند تا مدیران ورزشی با چالشی جدی برای اداره امور این حوزه مواجه شوند. در این رابطه دیوان محاسبات در نامه‌ای به محمدرضا داورزنی معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، از وی درخواست کرده برای کاهش تقاضاهای هیجانی و غیرضروری، برنامه‌ریزی دقیق درباره لزوم اردوهای تدارکاتی و نظارت بر تعداد افراد اعزامی (ورزشکار، مربی، همراه و غیره) انجام شود.

در بخشی از نامه دیوان که پایگاه خبری وزارت ورزش آن را منتشر کرده، آمده است: باید در اختصاص سهمیه ارزی برای فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها دقت نظر کافی را به عمل آورد و نسبت به نظارت دقیق و جامع بر پرداخت و هزینه‌کرد این مبالغ ارزی اقدامات لازم را صورت دهد.در راستای وظایف قانونی محوله، نظارت و رسیدگی لازم در این خصوص، در دستور کار حسابرسی ورزشی این دیوان خواهد بود و مراتب به مراجع قانونی ذی‌ربط گزارش و در صورت تخطی از قوانین و مقررات مربوطه، موضوع به دادسرای دیوان محاسبات کشور ارجاع خواهد شد.

با توجه به این موضوع گفته می‌شود وزارت ورزش نیز بلافاصله در نامه‌ای به تمامی فدراسیون‌های ورزشی از آنها خواسته از اعزام‌های غیرضروری به خارج  جلوگیری کنند. وزارتی‌ ها به فدراسیون‌ ها ابلاغ کردند تازمانی‌ که مسابقات صد درصد نیاز نیست، ورزشکاران به آن مسابقه اعزام نشوند. ضمن اینکه اردوهای خارجی و دیدارهای دوستانه در خارج را هم لغو کنند.این اتفاق در حالی رخ داده که ورزش ایران برای حضور در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی 2018 در جاکارتا آماده می‌کند و تیم‌ها برای آمادگی هرچه‌ بهتر به اردوهای مشترک و مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شوند.

نکته تأمل‌برانگیز درباره اوضاع مالی بد حاکم بر وزارت ورزش اینجاست که از فدراسیون‌ها خواسته شده در بخش اداری مجموعه‌ها هیچ قرارداد جدیدی امضا نشود و کارمندی هم جذب نکنند. البته علاوه بر گرانی ارز، باید بالارفتن نرخ سکه طلا را هم به بقیه مصائب وزارت ورزش اضافه کرد. روحانی در شرایطی چندی پیش جوایز مدال‌آوران دو سال گذشته را پرداخت کرد که با افزایش نجومی قیمت سکه، این وزارتخانه مجبور شد به‌صورت نقدی جوایز ورزشکاران را محاسبه کند.

این برای دومین‌بار در چند سال اخیر است که نوسانات ارز باعث می‌شود حوزه ورزش با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود. پیش از این نیز در دولت دهم بود که بالا‌رفتن قیمت دلار موجب شد شرایط دگرگون شود و در پی آن عذر بسیاری از مربیان خارجی هم خواسته شود. اتفاقی که بدون شک با اوضاع کنونی دوباره تکرار خواهد شد. نپرداختن حقوق مربیان خارجی و عمل‌نکردن به تعهدات طبق قرارداد، قطعا باعث بی‌اعتمادی آنها و احتمالا جداشدن از تیم‌های ملی خواهد شد.

 به نظر می‌رسد، اگر همین روال ادامه پیدا کند و چاره‌ای برای نگه‌داشتن مربیان خارجی اندیشیده نشود، لطمه جدایی مربیان خارجی به بدنه ورزش و ورزشکاران وارد می‌شود. از طرفی همین مربیان خارجی از ایران به دادگاه CAS شکایت می‌کنند و در نهایت ناچار می‌شویم علاوه بر پرداخت حقوق، ضرر و زیان هم بدهیم. گفته می‌شود مسئولان و دست‌اندرکاران ورزش که به قول آنها مستأصل هستند، بنا دارند عذر مربی هایی را که حضور آنها در ایران از درجه اهمیت پایین‌تری برخوردار است، بخواهند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ