کد خبر: ۹۱۲۰۳
۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۵/۱۷

مهمترین ریسک
مدیرعامل و نماینده سازمان اعلام کردند:

مهمترین ریسک "های وب" + پاسخ به سئوالات و ابهامات سهامداران

مدیرعامل شرکت داده گستر عصر نوین ضمن تشریح عملکرد سال گذشته،مهمترین ریسک اساسی این شرکت 400 میلیارد تومانی را اعلام کرد و نماینده سازمان بورس نیز به ابهامات سهامداران پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ایمان میری در مجمع سالانه روز گذشته شرکت داده گستر عصر نوین با تشریح عملکرد هیات مدیره در سال گذشته گفت: مهمترین اتفاقی که در سال 96 اتفاق اتفاد،ورود به بورس بود.یازده مورد شفاف سازی در سال گذشته در سامانه کدال منتشر شده که شامل پرداخت پول حاصل از عرضه اولیه،دریافت پروانه MVNO، خبر انعقاد توافق با پارس انلاین، 2 بار بسته و یک بار بازشدن نماد،انقعاد قرارداد USO3 در 22 اسفند، ارائه خدمات رومینگ که به علت اینکه قرارداد دقیقا به تفاهم نرسید شفاف سازی ارائه نشد،دریافت مجوز تلفن روستایی،25 درصد قرارداد USO2 و خاتمه قرارداد با شرکت انگلیسی آلمانی Vodafone است.

استراتژی های کلان

وی استراتژی های کلان این شرکت را به 4 بخش تقسیم کرد و افزود: به جهت پوشش سراسری شبکه ثابت و همراه "های وب" ،پوشش سرویس های سازمانی در شهرهای بزرگ در برنامه وجود دارد.حضور در مناقصه USO نیز به دلیل تکالیف قانونی و برنامه توسعه دولت جهت از بین بردن شکاف بین شهر و روستا و مناطق کمتر توسعه یافته نیز در برنامه وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: حوزه ارتباطات سرفصل جداگانه ای در قوانین داردکه به اسم USO مطرح است و اعتبارات مصوب مطلوبی هم دارد و به غیر از اپراتور همراه اول، درحال حاضر فقط بخش هایی را مخابرات در دست دارد که به علت عدم پذیرش تعهد به عنوان تکالیف،های وب و یک مجموعه دیگر حضور دارند که بخش حضور در مناقصات را داریم . بحث توسعه مشارکت بین المللی را داریم که چون بخشی را با Vodafone قرارداد داشتیم نمی توانستیم با سایر شرکت ها کار کنیم که بعد از لغو قرارداد امکان مذاکره با سایر شرکت ها به وجود امده است.

میری گفت: به موضوع فروش سرویس خانگی در روستا ها و شهرهای کوچک هم به جهت ضریب نفوذ پایین اینترنت در روستاها و عدم حضور رقبا پرداخته می شد.بحث انحصار در ارائه خدمات در روستاها با مسئله رومینگ دیگر وجود ندارد و سایر رقبا نیز می توانند سرویس ارائه کنند که باعث کاهش رشد فعالیت ها در این حوزه برای مشترکین روستایی شده است.

هدف های وب

وی هدف "های وب" را تبدیل شدن به یک اپراتور جامع مخابراتی اعلام کرد که بتواند فعالیت کاملی به کاربران و اشیا ((IOT برای توسعه برند و کاهش نگرانی های فعلی سهامداران در قرارداد های فعلی برای ادامه دار بودن ضرباهنگ رشد با متنوع سازی جریمه های درآمدی و استفاده حداکثری از صنعت IT جهت کاهش هزینه ها داشته باشند.

مدیرعامل های وب با اشاره به خدمات در حال ارائه یا برنامه ریزی شده برای ارائه تلفن ثابت که ثبت نام آن شروع اما به خاطر موضوعات ارزی بصورت قانونی پرداختی انجام نشده،گفت: در پرداخت های بین المللی دو مدل وجود دارد که حتما باید منبع پرداخت بانکی با شماره حساب خود فرد باشد یا منشا پرداخت نباید ایران باشد که بعضا متضاد است و جلوی فعالیت را می گیرد. بر این اساس برنامه اجرا از یک مرداد با تاخیر روبرو شد که پیش بینی می شود از شهریور ماه این بخش عمومی را داشته باشیم.

مذاکره با شرکتی درحد قابلیت Vodafone

میری درخصوص یرنامه ریزی انجام شده در حوزه گوشی همراه گفت: در این حوزه برای MVNO برنامه ریزی شده،آنچه که های وب دنبال می کند این است که در خلاهایی که انحصار داریم و فضاهای پر نشده فعالیت داشته باشیم. مشارکت با  Vodafone در اینجا می توانست بسیار کمک کند اما در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم شرکتی با همان قابلیت ها که بتوان از خدمات رومینگ ان با قیمت مناسب استفاده برد،به سبد محصولات بیفزاییم.

وی با بیان اینکه بخش DSL رشدی نخواهد کرد،ادامه داد: ان چیزی که در حال اتفاق افتادن است،آبسلینگ است که مشتریانی که توانایی پرداخت بیشتر پول را دارند انتخاب کرده و از انها دریافت شود،رقبا در این بخش بسیار زیاد هستند و با تعرفه های سال قبل،درامد شرکت ها رو به کاهش رفته اما مزیت این حوزه این است که به سمت همگرایی شرکت ها و تجمیع پیش می رود.های وب،آسیاتک، پارس انلاین و صبا نت در حوزه اینترنت بصورت تجمیعی اقدام کردند تا حدود 25 درصد تعرفه اینترنت کاهش پیداکند.درحوزه انتقال بین استانی و مراکز هم با همکاری دوستان این مسئله پیش برده می شود تاهزینه ها کاهش پیدا کند.

این مقام مسئول با اشاره به مسئله لزوم تولید داخل گفت: نجات اقتصادی به تولید داخلی ارتباط دارد اما بعضا دستورالعمل ها یا تصمیمات شتاب زده باعث می شود بخشی از حوزه اقتصاد دچار سردرگمی و تاخیرهای ناخواسته شود.از سال قبل تجهیزات مورد لزوم رسیده و اماده است اما به واسطه عدم دریافت مجوز آنتن مخابراتی نمی شد ترخیص شود.در پروژه USO هم با همین آنتن روی باند 800 900 به مدت 3 ماه درگیر هستیم که هفته قبل با بیش از 4 ماه دوندگی اتفاقات خوبی افتاد.

میری افزود: های وب اگر بتواند تا پایان سال فروش اقساطی تجهیزات را به نتیجه برساند در بخشی که در حوزه اعتبار سنجی بانکی برای اخذ فروش اعتباری است کمک می کند و مشترک برای 3 سال یک عدد ثابت 3 تا 4 برابری تعرفه های معمول را پرداخت کند که بسیار مطلوب است اما نرخ ارز و شرایط موجود داخلی تمام این حوزه ها را با اما و اگر مواجه می کند.

وی ادامه داد: نظر بر این است که های وب در 5 سال آتی بتواند فعالیت ها را به سمت حوزه IT سوق دهد تا اگر می خواهد به درامد 3 هزار میلیارد تومانی طی 3 سال برسد،بخش اعظم درامد در حوزه غیر تله کامی و در حوزه IT باشد تا بتواند سودهای خوبی را برای مجموعه و سهامداران به ارمغان بیاورد.

ریسک اساسی

میری مهمترین ریسک اساسی را نرخ ارز اعلام کرد و گفت: های وب جزو بهترین شرکت ها است که تنها کمتر از 20 درصد خریدهای لازم باقی مانده که باید با نرخ جدید ارز انجام شود و نرخ مابقی پروژه ها برای پیش پرداخت ارسال و فعالیت ها اغاز شده است.طی سال جاری هم 30 میلیون یورو از جنس ها وارد شده ویک بخش 15 میلیون یورویی در تیر ماه ترخیص شده  و تا اخر شهریور باتوجه به حجم عظیمی که وجود دارد15 میلیون یوروی دیگر هم احتمالا ترخیص می شدالباقی هم به مرور زمان وارد می شود،از این بابت دغدغه ای وجود ندارد.تجهیزات مورد لزوم شرکت نیز به روز است و برای 8 سال اتی بحثی مشکلات در این حوزه وجود ندارد.

اعتراضات سهامداران

دراین میان،برخی از سهامداران مابین قرائت گزارش حسابرس با اشاره به اینکه توضیحات مطروحه در کدال وجود دارد اما مشکل به بسته بودن 9 ماهه نماد برمی گردد،معتقد بودند نماد به علت قرارداد USO بسته نشده و به جهت اعلام سازمان مبنی بر وجود ابهامات در ارزش گذاری نقدی پارس آنلاین به اینجا رسیده، حتی هر ابهامی هم اگر رفع شده در حسابرسی ابهام دیگری ایجاد شده و منوط به حسابرسی ویژه شده است.چه تضمینی وجود دارد که حسابرسی ویژه مرحله نهایی باشد؟

پاسخ به بند 12 گزارش حسابرس

وحید روشن قلب به عنوان نماینده سازمان بورس و سرپرست اداره نظارت بر ناشران بورسی در پاسخ به بند 12 گزارش حسابرس که مربوط به شناسایی درآمد طی سال های 94 تا 96 است،گفت: در مورد این بند بحث های زیادی شده،آخرین وضعیت هم در شفاف سازی شرکت به اطلاع سهامداران رسید .اینکه سازمان درفرایند طی شده براساس رای کدام مراجع اعلام کرده استانداردها رعایت شده یا نشده در شفاف سازی مذکور به تفسیر به همراه کلیه نامه ها منتشر شد.شرکت قبل از پذیرش یک سری صورتهای مالی داشته که با تاییدهیات مدیره و بازرس قانونی شرکت در کدال منتشر شده که به منزله تایید سازمان نبوده و نخواهد بود.

چالش برانگیزترین موضوع موثر بر سود و زیان

میری  با اشاره بر اینکه چالش برانگیزترین موضوع بحث استهلاک حوزه لایسنس است که بر روی سود و زیان تاثیر زیادی می گذارد،گفت: صبح امروز نامه ای از طرف کدال به دست ما رسیده که اظهارنظر اولیه مقدماتی از سازمان حسابرسی  درخصوص نحوه شناسایی درامد است که در این هفته به جمع بندی در این مورد رسیدند و معتقدند شرکت در این باره مرتکب اشتباه شده اما با پیگیری های سازمان و مابقی دوستان، شورای عالی بورس ساعت 14:30 جلسه ای را تنظیم کرده که یکی از موضوعات بررسی وضعیت های وب است،بناست در این جلسه تصمیمی گرفته شود و از من هم دعوت شده در آن حضور داشته باشم.

وی افزود:چارچوب قانونی را هیچ فردی نمی تواند زیرپا بگذارد در نامه ای که امروز در 21 بند به دست ما رسیده هیچ کس اظهارنظر صریحی مبنی بر ایراد صورتهای مالی ،نکرده بود اما زمانی که به نظر سازمان ایراد وارد شد،اعلام کرد .سهم را با عنوان پارس آنلاین بستند اما چیزی که مطرح شد بعد از عرضه اولیه بود.هر موقع بورس اراده کند می تواند اطلاعات را بخواهد.زمانی که نامه حسابرسی ویژه به دست رسید،به این مطلب اشاره کردم که از نظر بند مستنداتی که اعلام شده مشمول نمی شویم اما دستور قضایی لازم الاجرا است و وظیفه این است که چارچوب ورود و حضور در بورس را رعایت کنیم.

میری با بیان اینکه خود معترف هستند که هیچ کس شفاف عمل نکرده، ادامه داد: در تاریخ 10 اردیبهشت برای مالیات نامه فرستاده شده اما 9 مرداد جواب گرفته شده وبهشت و جهنم نامه مشخص نیست از سویی دیگر 4 بار نامه برای سازمان رفت که در آنجا موارد استاندارد 21 نوشته شده، سوال شود بالاخره استاندارد 21 هست؟ پاسخ می دهند جواب داده ایم با اینکه سازمان حسابرسی نظر را اعلام کرده، در چارچوب قانون پای نظر خود ایستاده ایم.هدف از ورود به بورس توسعه شرکت بوده و اگر منابعی هم دریافت می شود به شرکت تزریق می شود.گروه مالی درست عمل کرده و مسئله فقط به اختلاف نظر کارشناسی برمی گردد.

دغدغه رییس سازمان و اختلاف منافع سهامداران خرد

یکی از سهامداران در واکنش به اعلام اختلاف نظر کارشناسی گفت: این اختلاف نظر کارشناسی بین مسئولان سازمان بورس و هیات مدیره شرکت باشد،این اظهار نظر شباهت به همان اظهارنظری دارد که جناب میری چندی پیش اعلام کرد شهادت می دهم دغدغه شاپور محمدی رییس سازمان بورس سهامداران خرد است،این اظهارنظر جنابعالی هیچ گاه مورد توافق و پذیرش اعضا و سهامداران شرکت های های وب قرار نگرفت.با احترام به تلاش 8 ماهه مدیرعامل و گروه حسابرسی،علی رغم میل باطنی که مجبور شدید در مقابل تهاجم و ارجاعات مکرر صورتهای مالی به جامعه حسابرسان کوتاه بیایید،امروز هم گفته می شود اختلاف نظر است اما اختلاف منافع سهامداران خرد است که اندک سرمایه را به جای بردن سرمایه در بازار ارز و سکه ،به این شرکت آوردند.

درخواست از رییس سازمان و اعضای شورای عالی

وی افزود: در سخنان شب گذشته رییس جمهوری اعلام شد تلاش دولت بر پایه توسعه دولت الکترونیک است،آیا های وب در زمینه توسعه الکترونیک عمل نمی کند؟ همچنین خطاب به نماینده سازمان بورس درخواست کرد به رییس سازمان و اعضای شورای عالی بورس انتقال دهید علت اینکه علی رغم امادگی مدیرعامل های وب مبنی بر وثیقه کردن کل یا اکثر سهام چرا اجازه نمی دهید این سهم روال طبیعی خود را طی کند و مانع جاری شدن صورتهای مالی می شوید؟کجای این بسته شدن طولانی مدت سهم دغدغه شاپور محمدی است؟

روشن قلب پاسخ داد: اقدامات سازمان در راستای رعایت منافع سهامداران فعلی و اتی شرکت است ممکن است یکسری از سهامداران فعلی در مورد بعضی موارد نظری داشته باشند که بر خلاف نظر سهامداران آتی شرکت باشد.دو بحث در مورد رعایت حقوق صاحبان سهام وجود داردیکی اینکه درصورتی که قانون اطلاعات  نادرست  و خلاف استفاده شده باشد باید زیان سهامدار جبران شود و دوم جلوگیری از بلوکه شدن منابع و دارایی های سهامداران است. در بحث اول سازمان هیچ موقع راسا اعلام اظهار نظر در مورد اینکه شرکت روش درست یا نادرست اعمال کرده،نمی کند.

وی ادامه داد: پیرو اطلاعاتی که سازمان پس از عرضه به دست اورد این موضوع را به کمیته نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد سازمان ارجاع داد و از انجا هم به جامعه حسابداران رسمی برای دریافت نظرات ارجاع شد.جامعه چندبار اظهارنظر کرد که از نظر سازمان مشخص و از نظر شرکت و حسابرس ان نامشخص بود و قبول نداشتند.حال این موضوع در شورای عالی بورس بررسی و مقرر شد پس از اینکه صورتهای مالی شرکت به تصویب مجمع رسید و حسابرس گزارش داد،نماد شرکت با احتیاط باز شود و معاملات انجام شود.

دستور یک مقام عالی قضایی برای توقف نماد

این نماینده سازمان گفت: اما پس از مصوبه شورای عالی بورس دستوری از یک مقام عالی قضایی که نمی توان فعلا نام برد صادر شد که این کار فعلا متوقف و حسابرسی ویژه انجام شود.شب گذشته نامه مقدماتی حسابرسی ویژه به دست سازمان رسید و بررسی های مقدماتی را مبنی بر نادرست بودن روش شرکت ارائه کردند.امروز هم در شورای عالی با توجه به شرایط جدید،تصمیم جدید اتخاذ خواهد شد تا شاید راه حلی برای بازگشایی نماد پیدا شود.وظیفه دوم سازمان هم برای بازگشایی سریعتر نماد این بوده که طی این دوره سازمان در کوتاه ترین زمان ممکن نماد را بازگشایی کند،مکاتبات انجام شده نشان می دهد اتلاف وقتی در کار نبوده اما به دلایلی این موضوع طولانی شده است.

روشن قلب در خصوص اینکه چرا 10 درصد این سهم به بازارگردان فروخته شده،گفت: همه شرکت های پذیرش شده ملزم به تعیین بازارگردان هستندالبته زمانی که شرکت پذیرفته شد مشمول این موضوع نبود،ولی سازمان درخواست کرد و شرکت هم موافقت کرد ولی در دوره کوتاه بین بازگشایی و توقف دوم عملکرد بازارگردان به صورتی بود که وظیفه بازارگردانی را انجام نداد.براساس شرایط خاصی که این سهم داشته تصمیم مورد نظر گرفته شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ