کد خبر: ۹۱۲۴۱
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۵/۱۷

واکنش 7 چهره‌ سیاسی به گفتگوی تلویزیونی روحانی

واکنش 7 چهره‌ سیاسی به گفتگوی تلویزیونی روحانی

رئیس‌جمهوری درحالی دوشنبه هفته جاری در گفت و گوی تلویزیونی با مردم صحبت کرد که با واکنش چهره‌های سیاسی مختلف مواجه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسن روحانی دوشنبه‌ شب در خصوص تحولات چند ماه اخیر در عرصه بین الملل و مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی در گفت و گوی تلویزیونی با مردم صحبت کرد که با واکنش چهره‌های سیاسی مواجه شد.

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری در توییتر اعلام کرد: سخن‌گفتن از مردم سخت‌تر از سخن‌گفتن با مردم نیست.

حمیدرضا جلایی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در کانال تلگرامی اعلام کرد: در مجموع سخنان روحانی خوب بود و در زمینه و زمانه التهابی فعلی به جامعه آرامش می‌داد و به نظام بین‌الملل صلابت نشان داد. در اجزای صحبت روحانی نیز نکات خوبی بیان شد. برخلاف دفعه پیش بحث ارز و بحث نیازمندی‌های اساسی را به مردم خوب توضیح داد. راه را برای مذاکره با عزت با آمریکا باز گذاشت. راجع به سؤال از فروپاشی نظام خیلی مدنی و مردمی صحبت کرد و بجا از اصل ۵۹ دفاع کرد و در مدت صحبت وعده بیخودی به مردم نداد. البته روحانی در تحلیل اعتراضات دی‌ ۹۶ و مرداد ۹۷ می‌توانست واژه اغتشاش را به کار نبرد و فقط کاربرد خشونت را محکوم کند.

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم درباره تأکید رئیس‌جمهوری بر اجرای همه‌پرسی برای اعمال تغییرات مد‌نظر مردم به ایرنا‌پلاس گفت: همه‌پرسی می‌تواند مقابل جوسازی‌های رسانه‌ای و مجازی یرای مملکت مثبت باشد.

وی درباره اینکه آیا روحانی در مقایسه با سال گذشته و ایام انتخابات، چرخشی داشته یا خیر؟ گفت: کسی در اینکه روحانی همان فرد هستند، شکی ندارد. وی تغییری نکرده‌اند، همان روحانی معروف هستند. هرچند وی در پاسخ به این پرسش گفتند که در بیان، کلام و عملکرد تغییری نکرده‌اند اما جامعه به شکل صددرصد با آن موافق نیست. روحانی می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که مردم و کسانی که به وی رأی دادند، حس کنند با جدیت بیشتر بر وعده‌ها و مطالبات مردم ایستاده است.

کرباسچی درباره سؤال مجلس از رئیس‌جمهوری گفت: روحانی اثبات کرده می‌تواند سخنران اثرگذاری برای افزایش همفکری در جامعه باشد. صحبت‌های وی می‌تواند در جذب نمایندگان اثرگذار باشد. علاوه‌بر‌این تأکید کردند هرگاه نمایندگان بخواهند، با آنها گفت‌وگو خواهند کرد. البته یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های اعضای فراکسیون امید که در دیدار اخیر با وی مطرح کردند، تأخیر در پاسخ به این درخواست بوده است که می‌توان آن را به پای مشغله‌های رئیس‌جمهوری گذاشت. هرچه وی بیشتر با نمایندگان و سایر مسئولان در ارتباط باشند و مسائل را با جدیت بیشتری پیگیری کنند، اثرگذارتر خواهند بود.

رئیس‌جمهور، شفاف‌تر با مردم صحبت کن

رسول منتجب‌نیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب به ایسنا گفت: رئیس‌جمهوری باید شفاف‌تر با مردم سخن بگوید، ‌چرا همه هزینه‌ها را رئیس‌جمهوری و دولت باید پرداخت کند؟ چرا بخشی از هزینه‌ها را برعهده کسانی که هزینه به مردم تحمیل می‌کنند، نمی‌گذارید؟.مسئولان فراموش نکنند که برای پیشبرد اهداف‌ باید ارتباط تنگاتنگی با مردم داشته باشند، به این معنا که چون مسئولان نماینده مردم هستند و مردم اختیاراتی به آنها تفویض کردند، لازم است هر گامی که بر‌می‌دارند، مردم را در جریان آن قضایا بگذارند. اعلام برنامه‌ها و اعلام گزارش‌ها هم شامل قدم‌های مثبت می‌شود و هم اگر احیانا ناتوانی‌ها و کم و کاستی‌هایی وجود دارد، برای مردم گفته شود.

وی افزود: شخص رئیس‌جمهور به‌عنوان منتخب مردم باید مرتبا مردم را در جریان برنامه‌هایش قرار دهد. اینکه دو ماهی یک بار با مردم صحبت کنند، کافی نیست. رئیس‌جمهور باید مرتبا با مردم در ارتباط باشد و برای‌شان شفاف‌سازی کند.از همین تریبون می‌خواهم استفاده کنم تا به رئیس‌جمهور بگویم که  می‌دانیم که شما اختیارات‌تان محدود است و تحت فشارهای فراوان هستید که برای‌تان محدودیت‌هایی ایجاد بکند. از شما انتظار دارند که مشکلات‌ را برطرف کنید و به مطالبات‌شان پاسخ دهید. اگر چنانچه محدودیت‌هایی بر سر راهتان است، چه قانونی و چه غیرقانونی باید برای مردم بیان کنید.

منتجب‌نیا گفت: صریحا از رئیس‌جمهور می‌خواهم که پیش از آنکه قضاوت مردم درباره دولت و رئیس‌جمهور تغییر کند، شفاف با مردم صحبت کند. روحانی باید بگوید تا این حد اختیارات قانونی دارم و عده‌ای جلوی من می‌ایستند. افکار عمومی اگر با مشکلات آشنا شوند، قطعا با دولت همراهی می‌کنند.

نباید فقط از دولت انتظار پاسخ‌گویی داشته باشیم

محمدصادق جوادی‌حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه اگر دولت در شرایط کنونی بخواهد ریشه مشکلات را واگویه کند، می‌تواند منجر به پاره‌ای از تنش‌ها و زمینه‌ساز برخی از بحران‌ها شود به ایسنا گفت: اگر دولت بخواهد بر مشکلات کشور سرپوش بگذارد و بیان کند که گرفتاری و مشکلی وجود ندارد، در چنین شرایطی بیشتر از گذشته محبوبیت را از دست می‌دهد و با عدم اقبال مردم روبه‌رو خواهد شد، بنابراین شرایط عمومی برای شنیدن حرف دولت شرایط خوبی نیست و بسیاری از حرف‌هایی که دولت می‌تواند عنوان کند، در این شرایط با گوش شنوایی مواجه نمی‌شوند و شنیده نخواهند شد.

وی افزود: البته مردم باید امیدوار باشند تا نوع اعتراضات یا مراجعاتشان به مسائل اجتماعی و سیاسی، شرایط را از این وضعیتی که هست بدتر نکند، اما حقیقت این است که بحران‌های اقتصادی، مردم را بسیار عصبانی کرده است. دولت شرایط را به این روز نرسانده که فقط از دولت انتظار پاسخ‌گویی داشته باشیم. فقط دولت نباید خطاب قرار بگیرد. مجلس یکی از مهم‌ترین نهادهایی است که باید از طرف مردم مورد سؤال واقع شود که چند وظیفه مهم داشته و شاید به آن وظایفش درست عمل نکرده باشد.

چرا از همه‌پرسی برای پایان‌دادن به مشاجرات استفاده نکنیم

مجید انصاری معاون سابق حقوقی رئیس‌جمهوری نیز درباره صحبت‌های رئیس‌جمهوری درباره همه پرسی به ایرنا‌پلاس گفت: می‌توانیم از راهکار همه‌پرسی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده، در مواردی که منجر به اختلاف نظر جدی سیاسی یا اقتصادی است، بهره بگیریم. وقتی این راهکار وجود دارد و می‌تواند به مشاجرات پایان دهد، چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم.

وی افزود: نمی‌دانم روحانی دقیقا چه موضوعی را به‌عنوان همه‌پرسی یا رجوع به آرای عمومی مدنظر دارند، چون نه در 22 بهمن و نه دوشنبه‌شب برای آن مصداق تعیین نکردند، اما خواستند بر این نکته تأکید کنند که ما برای برون‌رفت از مشکلات و بحران‌ها و ایجاد انسجام در قانون اساسی راهکار داریم و هیچ بن‌بستی وجود ندارد و اگر موضوعات منشأ اختلافات جدی باشند، لاینحل نیستند.

انصاری ادامه داد: روحانی خواست در صحبت‌ها بگوید این راهکار در قانون اساسی وجود دارد اما وقتی صحبت از همه پرسی به میان می‌آید، برخی جریانات سیاسی یا اشخاص از روی آگاهی یا ناآگاهی این مسئله را مساوی با نوعی تجدیدنظرخواهی در برخی خطوط نظام یا ساختار نظام تلقی می‌کنند و به‌همین‌دلیل علیه آن موضع می‌گیرند. درحالی‌که تغییر ساختار اساسی نظام راهکار دیگری دارد و آن به بازنگری در قانون اساسی مربوط می‌شود.

سخنان شفاف روحانی اعتماد عمومی را تقویت می‌کند

محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس نیز به ایرنا‌پلاس گفت: روحانی مسئله همه‌پرسی را ذیل تقویت دموکراسی و مردم‌سالاری مطرح کردند و گفتند یکی از راه‌های رسیدن به آن، مراجعه مستقیم به آرای مردم است، اما وی درباره مصداق این موضوع صحبتی نکردند.وی در بحث رابطه با اروپا، برجام، روابط با آسیا، مسائل اقتصادی، التهابات ارزی و برنامه‌های دولت برای کاهش این التهابات امیدوارکننده صحبت کردند و با روحیه خوب، اقتدار و تسلط دولت به اوضاع را نشان دادند.

وی در واکنش به اینکه رئیس‌جمهوری اعلام کرده که چرخشی در سیاست داخلی نداشته، گفت: با توجه به اینکه این تصور وجود دارد که روحانی در سیاست داخلی نسبت به سال 96 و زمان انتخابات چرخش داشتند، پاسخ شفافی نداشتند. هرچند این موضوع کاملا حس می‌شود که مواضع وی نسبت به زمان انتخابات متفاوت شده اما روحانی این موضوع را نپذیرفتند و گفتند در سیاست داخلی و خارجی چرخشی نداشتند.

انتای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ