کد خبر: ۹۱۲۴۴
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۵/۱۷

نمایندگان با طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران مخالفت کردند
برای دومین بار:

نمایندگان با طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران مخالفت کردند

نمايندگان مجلس برای دومین بار با تقاضاي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران مخالفت کردند که به این ترتیب موضوع مذکور از دستور کار مجلس خارج شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران از دستور کار مجلس خارج شد اما با اتفاقی عجیب‌وغریب. دیروز وقتی رد تقاضای تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران به رأی مجلس گذاشته شد، نمایندگان با ۸۵ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر با آن مخالفت کردند یعنی به عبارت دیگر نمایندگان در این رأی‌گیری معتقد بودند که طرح مذکور نباید رد شود، اما در ادامه اصل تقاضای تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران به رأی مجلس گذاشته شد که آن هم رأی نیاورد.

نمایندگان با ۱۰۵ رأی موافق، ۸۳ رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر با آن مخالفت کردند. به معنی دیگر مجلس با انجام تحقیق‌ و تفحص از شهرداری تهران مخالفت کرد. براین‌اساس و به گفته مسعود پزشکیان رئیس جلسه، تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران از دستور کار مجلس خارج شد.

صبح دیروز گزارش کمیسیون عمران در مورد رد تقاضای تحقیق‌وتفحص از نحوه ساخت‌وساز و هزینه‌ها، مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت.

مصطفی کواکبیان به‌عنوان متقاضی تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران، با اشاره به هزار و ۳۰۰ مورد واگذاری املاک در شهرداری گفت: فقط ۲۰۰ مورد از اینها به قوه قضائیه رفته که تعیین‌ تکلیف شود و آن هم منجر به نتیجه نشده است.هزار ملک بدون ضابطه در شهرداری واگذار شده و برخی از آنها هزار میلیارد تومان ارزش داشته است، درحالی‌که کل رقم حقوق‌های نجومی 4۰،3۰ میلیارد تومان است. موارد دیگری هم هست که ردپای آن در شهرداری نیست.

خسارات وارده به ناشران کتاب به دلیل ضعف در ساخت‌وساز نمایشگاه شهر آفتاب، ابهام در تغییر کاربری و نحوه واگذاری املاک شهرداری تهران، عدم واریز مبالغ حاصل از واگذاری بوستان مادر و تخلف و بی‌انضباطی مالی پروژه‌ها از محورهای این تحقیق‌وتفحص عنوان شده بود.

زمستان 95 هم تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران در مجلس مطرح شد، آن هم پس از خبری‌شدن پرونده موسوم به املاک نجومی و البته چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، درحالی‌که محمدباقر قالیباف شهردار وقت تهران از نامزدهای بالقوه ریاست‌جمهوری 96 بود که بعدا به نامزد بالفعل تبدیل شد، اما آن زمان این طرح به رأی گذاشته شد که با مخالفت نمایندگان مواجه شد. البته آن زمان برخی این توجیه را آورده بودند که تحقیق‌وتفحص هزینه‌بر است، این در حالی بود که در همان برهه چند تحقیق‌وتفحص دیگر رأی آورده بود، اما طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران نتوانست نظر نمایندگان را جلب کند، مانند دیروز.ردشدن این طرح در مجلس واکنش یکی از اعضای شورای شهر را هم در پی داشت.

حجت نظری در پاسخ به سؤالی درباره خروج طرح تحقیق‌ و تفحص از شهرداری تهران از دستور کار مجلس به ایسنا گفت:‌ معتقدم که مخالفت مجلس با این طرح درواقع سلب امکان نظارتی از مجلس است و نمایندگان نخواستند که از ابزاری که در اختیار دارند در حوزه‌های مختلف استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این تصمیم به‌هیچ‌عنوان مانع از این نخواهد شد که اعضای شورای شهر تهران به‌عنوان ناظر اصلی بر شهرداری به وظایف  نپردازند،گفت:‌ کما اینکه در مورد تحقیق‌وتفحص از مؤسسه همشهری نیز در شورای شهر تهران کار را شروع کردیم و تلاش خواهیم کرد که در حوزه‌های مورد نیاز در شهرداری نیز ورود کنیم تا مردم از تمام جزئیات آنچه که در حال رخ‌دادن است و آنچه که در گذشته رخ داده، به شکل شفاف باخبر شوند.

این نماینده مجلس درباره اینکه آیا در مجمع امید که نمایندگان تهران در مجلس و شورای شهر در آن عضو هستند، دراین‌باره صحبتی مطرح شده یا خیر، گفت: در این مورد صحبت کلی با برخی نمایندگان مجلس شده است اما این‌طور نبود که این موضوع در دستور کار مجمع قرار بگیرد و تصمیمی در مورد آن اتخاذ شود.

نظری با بیان اینکه این دومین‌باری بود که طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران در مجلس رأی نیاورد، گفت: این طرح یک‌بار در دوره قبلی شهرداری و حالا نیز در دوره جدید از دستور کار مجلس خارج شد.این آمادگی از سوی مدیریت شهری وجود دارد و هیچ مخالفتی در این خصوص نداشتیم، هرچند افشانی هم گفت با توجه به جایگاه شورای شهر در نظارت بر شهرداری تهران شاید ضرورتی نداشته باشد که مجلس ورود کند، اما به‌هرحال شهرداری تهران تأکید داشت که تابع نظر نمایندگان مجلس است و در این مورد همکاری لازم را خواهد داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ