کد خبر: ۹۱۴۱۷
۰:۰ - ۱۳۹۷/۵/۲۳

دلایل جذابیت پتروشیمی برای سرمایه گذاران خارجی/شرط مذاکره چینی ها
مدیرسرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطرح کرد:

دلایل جذابیت پتروشیمی برای سرمایه گذاران خارجی/شرط مذاکره چینی ها

مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن بیان دلایل جذابیت صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاران خارجی،شرط اصلی مذاکره شرکت های چینی با ایران را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسین علیمراد درباره وضعیت سرمایه گذاری چینی ها در صنعت پتروشیمی ایران به ایرنا گفت: پس از خروج آمریکا از برجام، تعامل چینی ها با صنعت پتروشیمی ایران تغییری نکرده و اینگونه نبوده که شرایط را سخت تر یا مثلا هزینه تامین فاینانس را بیشتر کرده باشند. برخی سرمایه گذاران به اشتباه تصور می کنند نحوه تامین فاینانس چینی ها با بقیه دنیا تفاوت دارد، در حالی که اینگونه نیست و همه آنها، مدارک و تاییدیه های یکسانی را طلب می کنند.

وی ادامه داد: همه تامین کننده های مالی در دنیا برای ارایه منابع مالی به مدارک و مستنداتی مانند مطالعات امکان سنجی معتبر بانکی و تاییدیه زیست محیطی و غیره نیاز دارند و تفاوت نمی کند فایناسور یک شرکت چینی یا اروپایی باشد.بررسی ها نشان می دهد یک یا 2 سرمایه گذار ایرانی این مدارک را دارند و بقیه هنوز به سراغ تهیه اسناد مورد نیاز نرفته اند.سرمایه گذاران تا این مدارک را نداشته باشند نمی توانند به سراغ بانک های چینی یا غیر چینی بروند، بانک ها ابتدا این مدارک را از همه خواستار می شوند.

این مقام مسئول گفت: در سفر 2 سال پیش رییس جمهوری چین به تهران، توافقنامه ای امضا شد که یکی از بندهای آن مربوط به توسعه صنعت پتروشیمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی چینی در ایران بود.حدود 3 ماه پیش، این توافقنامه به اتحادیه ای از سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار شد و آنها به ایران آمدند و قرار است منطقه ای را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.تاکنون سه منطقه قشم، چابهار و پارسیان به آنها پیشنهاد شده که به نظر می رسد بیشتر به سرمایه گذاری در چابهار علاقه داشته باشند.

علیمراد افزود: البته آنها یک منطقه خارج از نگین مکران را می خواهند و اعلام کردند قصد دارند کار توسعه آن منطقه را از ابتدا خود انجام دهند.امکان سنجی و بررسی اقتصادی این طرح به دست یک پیمانکار چینی و با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حال انجام است که در نهایت در صورت پیشرفت کار، سرمایه گذاران انتخاب و جلسه مشترکی با آنها برگزار می شود.پیشنهادهای ایران به طرف چینی منتقل می شود اما هنوز حجم سرمایه گذاری مشخص نشده است. نخست باید چارچوب کار مشخص شده و سپس معلوم شود به چه طرحی علاقه مندند.

فاینانس چینی ها در پتروشیمی

وی درباره تامین فاینانس طرح های پتروشیمی از سوی چین گفت: هر جا مجموعه دولت و بانک مرکزی توانسته اند با چین برای اخذ خط اعتباری طرح های اقتصادی توافق کنند، بخش عمده آن مربوط پتروشیمی بوده است.به طور کلی علت اصلی موافقت بانک ها و موسسه های مالی خارجی مانند چین با تامین فاینانس طرح های پتروشیمی این است که آنها از یک سو درباره سودآور بودن پتروشیمی مطمئنند و از سوی دیگر، این پروژه ها ارز آور است و می دانند طرح پس از راه اندازی، توانایی بازپرداخت تسهیلات را به ارز خارجی دارد.

مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سایر طرح های اقتصادی ایران تاکنون نتوانسته رضایت و اطمینان سرمایه گذاران خارجی را جلب کند بنابراین اولویت همه سرمایه گذاران خارجی، تامین مالی صنعت پتروشیمی است.تاکنون برای برقراری خطوط اعتباری با چندین بانک و موسسه مالی از طرف متولیان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مذاکره و حدود 35 میلیارد دلار نهایی شده اما رقم دقیق تخصیص یافته به پتروشیمی مشخص نیست و هنوز هیچ کدام اجرایی نشده است.جدید ترین طرحی که برای تامین فاینانس آن مذاکره شده، مربوط به طرح ام.تی.پی به ارزش تقریبی 700 میلیون دلار است که در مراحل آغازین اجرا قرار دارد و تایید اولیه از بانک چینی گرفته شده است.

علیمراد ادامه داد: همه شرکت های چینی در مذاکره با ایران برای تامین خطوط اعتباری، یک شرط اصلی دارند و آن تضمین دولت است.برای اجرای پروژه های دولتی مشکل پیش بینی نیست و می توان ضمانت دولت را اخذ کرد اما برای ارایه تضمین به بخش خصوصی، باید چارچوب آن در دولت مشخص شود تا بتوان از بخش خصوصی در این پروژه ها حمایت کرد.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ