کد خبر: ۹۲۴۳۷
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۵/۲۳

ثبت‌سفارش ۲۵۰ میلیارد دلاری واردات شدنی نیست
وزیر صنعت:

ثبت‌سفارش ۲۵۰ میلیارد دلاری واردات شدنی نیست

وزیر صنعت با اعلام افزایش ۳.۵ برابری ثبت سفارش در چهار ماه گفت: اگر بخواهیم این سفارشات را وارد کنیم به ۲۵۰ میلیارد دلار می‌رسد که قابل تصور نیست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد شریعتمداری با بیان اینکه در حوزه سودجویی برخی می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند، به ایسنا گفت: تقاضای ثبت سفارش طی چهار ماه اخیر نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳.۵ برابر افزایش یافته و اگر فرض کنید که همه این ثبت سفارش‌های انجام شده را بخواهیم وارد کنیم به ۲۵۰ میلیارد دلار می‌رسد که قابل تصور نیست. این امر به دلیل این است که احساس دسترسی به یک رانت و سود قابل ملاحظه در برخی باعث ایجاد این تقاضای غیرمتعارف شده بود.

وی افزود: دولت باید با کارآمدی، این مساله را مدیریت کند و با اتخاذ تصمیمات به موقع نگذارد اهداف این سودجویان محقق شود. به عنوان مثال برای ثبت سفارش به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که برای درخواست ثبت سفارش، اهلیت متقاضی باید بررسی شود. میزان واردات انجام شده و سابقه وی در گذشته در این بررسی نیز رصد می‌شود و باید آنهایی واردات انجام دهند که حداقل سابقه آن را داشته باشند تا بخشی از سودجویی‌ها را از بازار واردات حذف کنیم.

وزیر صنعت ادامه داد: پس از ثبت سفارش، متقاضیان به بانک مرکزی برای دریافت ارز مراجعه می‌کنند که قبلا همه آنها یک ارز واحد ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کردند که قبل از اعلام بسته جدید ارزی اکثر نظر ها بر این بود که نباید یکسان‌سازی در این زمینه شکل بگیرد و با یک نگاه به کالاهای غیرضروری و اساسی نگریست و برای آنها برنامه‌ریزی کرد که در بسته جدید ارزی دولت، تصمیم گرفته شد کالاهای ضروری و اساسی در لیست دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی قرار بگیرند و مابقی کالاها در بازار ثانویه تامین ارز کنند.

شریعتمداری گفت: در شکل سابق سودجویی‌هایی اتفاق افتاد. یعنی بعضی از آنهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد کردند با همین نرخ آن را در بازار عرضه نکردند که نظارت بر بازار و مبارزه با احتکار تشدید شد اما با این وجود، سودجویی‌هایی صورت گرفت که در این زمینه برخوردها و نظارت‌ها تشدید شده است.

‌انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ