کد خبر: ۹۲۴۹۲
۱۲:۶ - ۱۳۹۷/۵/۲۴

تحریم ایران منجر به ساخت بمب هسته ایی حتی در چند ماه می شود
سی‌ان‌ان:

تحریم ایران منجر به ساخت بمب هسته ایی حتی در چند ماه می شود

سی‌ان‌ان اعلام کرد تحریم های ایران سبب امن تر آمریکا نخواهد شد و تهران با بازیابی توان هسته ایی می تواند طی یک سال و حتی چند ماه ، بمب هسته ای بسازد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی با عنوان چرا تحریم ها علیه ایران سبب امن تر آمریکا نخواهد شد اعلام کرد: برای مجبور کردن ایران در نشستن در میز معامله با دونالد ترامپ حساب باز نکنید. بیل کلینتون 20 سال پیش این قمار را تجربه کرد. این تحریم ها سختی هایی را برای مردم ایران به همراه داشت اما سبب شد جهان با یک ایران هسته ای مواجه شود.

البته تحریم ها علیه چندین کشور از جمله آفریقای جنوبی بود که نقش بسزایی به اتمام نظام آپارتاید و آزاد شدن نلسون ماندلا داشت. همچنین افزایش تحریم ها علیه کره شمالی سبب شد رهبر این کشور با ترامپ دیدار کند. اگر چه هنور هیچ شواهدی وجود ندارد که کیم آماده خلع سلاح هسته ای باشد.

اما ایران یک مورد متفاوت است و تاریخ گواه این موضوع است. از زمان سقوط شاه در سال 1979، تحریم ها بخشی از روابط آمریکا با ایران بوده اما این تحریم ها از نوامبر 1979 و پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران و بازداشت 444 روزه 52 نفر در سفارت تشدید یافت.

تحریم ها توسط "جیمی کارتر" رئیس جمهور وقت آمریکا اعمال شد اما هیچ تاثیری در سرنوشت گروگان های آمریکایی نداشت و این گروگان ها در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان آزاد شدند.

در 1995 و با افزایش نگرانی ها درباره برنامه تسلیحات هسته ای ایران، کلینتون تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد و تمام آمریکایی ها را از فعالیت درصنعت نفت ایران منع کرد. کلینتون تحریم ها علیه ایران را در سال 1997 تشدید بخشید و تمام آمریکایی ها را از تجارت با ایران منع کرد و از دیگر کشورها نیز خواست تا از آمریکا تبعیت کنند.

در تمام این دوران، تحریم ها مانعی برای پیشرفت ایران در زمینه هسته ای نبوده تا اینکه مذاکرات سال 2015 به توافقی منتهی شد و تمامی فعالیت های ایران را متوقف کرد.

امروزه و با تحریم ها علیه ایران،‌ ترامپ ما را به دهه 90 بازگردانده و هیچ تضمینی وجود ندارد که تحریم های کنونی از تحریم های دوران کلینتون و بوش موثرتر باشد. در واقع اگر تمامی بازدارنده ها از بین بروند و ایران توانایی هسته ای خود را بازیابد،‌ تهران می تواند طی یک سال و چه بسا طی چند ماه یک بمب هسته ای بسازد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ